BTC USD 63,532.7 Gold USD 2,383.81
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Pelarian Rohingya sudah jadi bisnes yang menguntungkan

notepad

Legendary Member
gem
Messages
14,665
Joined
Sep 17, 2011
Messages
14,665
Reaction score
1,926
Points
206
1096181.jpg

Mohd Zubil

[MUKADIMAH] Biarpun kerajaan tidak mengiktiraf status pelarian Rohingya dan mengklasifikasikan mereka sebagai pendatang asing tanpa izin (PATI) yang memegang kad Suruhanjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR), etnik asal Myanmar ini tetap memilih untuk menjejakkan kaki di Malaysia.


Mereka sanggup menyabung nyawa di lautan dan rela diperdagangkan dengan membayar hampir RM10,000 semata-mata untuk hidup selesa di negara ini berbanding terus sengsara di kem pelarian Cox’s Bazar, Bangladesh.

Terbaharu pada 4 Jun lalu, seramai 81 orang pelarian Rohingya dikesan mendarat di Aceh Timur, Indonesia, yang memaksa Malaysia menerusi National Task Force (NTF) memperketat kawalan sempadan kerana sudah pasti destinasi akhir pelarian itu adalah negara ini.

kuti wawancara wartawan Sinar Ahad, Nurul Riduan Nor Ashaha dan Liza Mokhtar bersama Ketua Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia), Laksamana Maritim, Datuk Mohd Zubil Mat Som di Putrajaya baru-baru ini, yang antara lain menyentuh kenapa Malaysia menjadi ‘negara impian’ etnik Rohingya.

Bagaimana pula dengan bayaran yang dibuat oleh warga Rohingya kepada sindiket?
Saya difahamkan, untuk permulaan pembayaran adalah sekitar RM3,000. Apabila sampai di Malaysia, mereka perlu bayar sekitar RM5,000 lagi. Bayaran ini tidak tetap. Tengok keadaan ketika itu. Jumlahnya saya boleh katakan adalah hampir RM10,000 untuk sampai ke Malaysia.

Berapa banyak keuntungan yang dapat diraih oleh ejen atau sindiket yang menyeludup masuk warga Rohingya?
Saya tidak pasti berapa banyak mereka boleh buat duit daripada aktiviti haram ini. Tetapi cuba bayangkan, kalau satu orang ejen boleh bawa dalam satu perjalanan melibatkan RM8,000 hingga RM10,000 orang secara purata, bayangkan kalau dia ‘makan’ RM200 untuk satu orang, berapa banyak yang dia boleh dapat?

Tahun lalu sahaja, ada dua kes iaitu satu daripadanya sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan satu lagi pada 5 April 2020 di mana seramai 202 orang etnik Rohingya ditahan di pantai berhampiran sebuah pusat penginapan di Kampung Teluk Nibong, Langkawi.

Semasa kita siasat, kita ingat kes ini melibatkan isu PATI sahaja tetapi apabila ia semakin meningkat, kita lihat ada unsur-unsur lain dalam isu ini.

1096182.jpg


Mengapa ia begitu menjadi tarikan? Apabila kita tahan, dia tetap masuk. Kita tahan lagi, dia masuk lagi. Rupa-rupanya ada sindiket pengaturan ejen yang mengaturkan semua kemasukan PATI ini.

Ia melibatkan pembayaran dan nama-nama orang yang ejen perlu bawa masuk. Kebanyakan nama yang hendak dibawa masuk itu adalah saudara-saudara terdekat mereka. Mereka yang berada di sini mahu ejen mencari saudara-saudara mereka untuk dibawa ke sini.

Sebagai contoh, PATI yang sudah berada di sini mahukan adiknya yang berada di negara asal dibawa ke Malaysia. Maka ejen yang berada di negara asal pun carilah nama yang telah diberikan kepada mereka. Ejen ini akan cari nama-nama tersebut kerana PATI yang telah berada di negara ini sanggup bayar sekiranya saudara-saudara mereka itu berjaya dibawa ke sini.

Mereka yang berada di negara asal mana ada duit. Hendak bayar kepada ejen untuk ke Malaysia pun tidak ada duit. Maka yang membuat pembayaran adalah PATI yang telah berada di negara ini.

Selain itu, ada juga PATI di sini yang hendak berkahwin dan memberikan gambar kepada ejen untuk mencari pasangannya. PATI yang telah berada di sini mahu berkahwin dengan suku-suku mereka sahaja. Apabila jumpa, ejen akan bawa kumpulan tersebut ke Malaysia.

Dalam tangkapan terakhir, terdapat sejumlah 15 anak dara berusia 17 dan 18 tahun. Apabila kita bertanya ada saudara di sini atau tidak, mereka kata tidak ada.

Rupa-rupanya mereka sudah ada calon atau pasangan yang hendak dikahwinkan di sini. Mungkin calon ini sudah lama di Malaysia dan ada sedikit duit, ada tempat tinggal serta sudah ada pekerjaan, maka dia sudah memikirkan untuk melangsungkan perkahwinan.

Kalau kita tangkap PATI pun, perkara yang sama juga kita lakukan. Sebaik sahaja kita daratkan mereka, kita akan terus asingkan PATI ini.

Kita cuba untuk tidak mengambil risiko kepada anggota atau anak kapal.

Sehingga kini, belum ada anggota Maritim Malaysia yang dijangkiti Covid-19 semasa dalam proses membuat tangkapan.

berita lengkap
 
Sponsored Post

Sponsored Post

Back
Top
Log in Register