BTC USD 49,157.2 Gold USD 1,778.30
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Pelaksanaan GST tempatkan Malaysia setaraf negara maju

alisha_qistina

Super Active Member
Messages
6,412
Joined
Jun 27, 2008
Messages
6,412
Reaction score
257
Points
81
IPOH: Pelaksanaan cukai perkhidmatan dan barangan (GST) bertujuan meletakkan ekonomi negara pada tahap yang sama dengan negara maju dan sesuai dengan peredaran zaman, kata Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

Beliau berkata, pelaksanaan GST memberi kelebihan, terutama kepada kerajaan dalam meningkatkan aliran pendapatan yang kemudiannya boleh digunakan bagi melaksanakan projek-projek untuk manfaat seluruh rakyat.

"Hanya tiga negara di rantau Asia Tenggara tidak mengamalkan sistem percukaian ini iaitu Malaysia, Brunei dan Myanmar. Brunei tidak mengamalkan sistem percukaian dan kita pula akan menyertai 143 negara lain yang melaksanakan GST. Kita perlu berubah untuk memastikan berada dalam kelompok terbaik," katanya selepas Majlis Siratulrahim Pusat Khidmat Bergerak Barisan Nasional Parlimen Tambun, di sini hari ini.

Ahmad Husni ialah Ahli Parlimen Tambun.

Katanya, rakyat negara ini kini semakin rasional dan usaha pihak tertentu yang mahukan kerajaan menangguhkan atau mengkaji semula perkara itu mestilah mempunyai alasan yang kuat dan berasas.

Ahmad Husni berkata, sistem GST yang diperkenalkan kerajaan dengan cadangan empat peratus bagi menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan antara lima dan 10 peratus ketika ini, akan meningkatkan keberkesanan kutipan hasil negara.

"Kita percaya kutipan daripada GST akan kembali kepada rakyat," katanya. - Bernama
 
Sponsored Post

nitestalker

Active Member
Messages
1,378
Joined
Jun 8, 2007
Messages
1,378
Reaction score
3
Points
25
kepala ***** ko la..******* punye statement...ingat gaji kat malaysia ni tinggi mcm kat negara maju lain..da x ret nk manage..org bawah yg jd mangsa..
:mad::mad::mad:
 

chip555

Active Member
Messages
2,406
Joined
Dec 3, 2007
Messages
2,406
Reaction score
256
Points
51
"Peras ugut rakyat adalah sifat negara2 maju" <--- ni yang betul.

Bo.doh punya kira-kira. Cukai sekarang ni bukan sahaja dah cukup malah belebih-lagi, tapi oleh sebab pengurusan yang tak betul dan jujur tu yang sentiasa tak cukup, kalu laksanakan cukai sampai rakyat hanya tinggal seluar dalam je pun belum tentu cukup sebab pengurusan yang ban.gang.

~X(~X(~X(~X(
 

fazarudin

Legendary Member
Messages
10,989
Joined
Jan 2, 2006
Messages
10,989
Reaction score
258
Points
136
nak setaraf negara maju...maka poket rakyat diperas ugut... sesuai lah tu..

mmg gammpang
 

mygol

Super Active Member
Messages
5,761
Joined
Apr 10, 2008
Messages
5,761
Reaction score
71
Points
70
Tgk kat RTM mlm tadi interview dgn public....
Ramai ckp bagus pelaksanaan GST ni......~X(~X(
 

heavenly_king

Fun Poster
Messages
874
Joined
Jul 22, 2007
Messages
874
Reaction score
0
Points
10
nak setaraf negara maju...maka poket rakyat diperas ugut... sesuai lah tu..

mmg gammpang

nak setaraf, biarlah dari segi income pendapatan per kapita nya..... mangkuk.... nak penuhkan duit golongan tertentu je ni..... :mad::(scam
 

VAMP

Ex-Super Mod
Messages
10,440
Paid Membership
Joined
Feb 10, 2007
Messages
10,440
Reaction score
59
Points
130
bagi negara dunia ketiga yg masih kebelakang dan tidak maju, buleh guna idea yang amat bijaksana ni.
 

fazil3801

Active Member
Messages
1,689
Joined
Feb 17, 2007
Messages
1,689
Reaction score
9
Points
25
kalau nak naik kan cukai..nak harga minyak . harga tol,, apa apa yg membeban kan rakyat semua nak ikut negara maju tapi services lembab nak @@@@..speed internet tahap slow gaban...rasuah..hampeh............
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register