BTC USD 50,448.2 Gold USD 1,784.08
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Pelakon Gerak Khas dihukum penjara, denda

eboss

CG Hardcore
Messages
85,652
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
Pelakon drama bersiri popular Gerak Khas, Farid Amirul Hisham Abdullah, yang memegang watak Detektif Lim dijatuhi hukuman penjara dua bulan dan denda RM2,000 selepas didapati bersalah terhadap tuduhan mencuri dua buah buku di Mid Valley Megamall, di Kuala Lumpur Mac lepas.

Majistret Mohd Faizi Che Abu membuat keputusan itu selepas berpuas hati bahawa pihak pendakwaan berjaya membutikkan kes melampaui keraguan munasabah terhadap pelakon berusia 43 tahun itu.

Mohd Faizi mengarahkan Farid Amirul menjalani hukuman itu berkuatkuasa hari ini, dan penjara dua bulan jika gagal membayar denda itu, namun beliau kemudian membenarkan penangguhan pelaksanaan hukuman itu sementara menunggu rayuan di Mahkamah Tinggi, dengan syarat ikat jamin terdahulu iaitu RM1,500 dinaikkan kepada RM3,000 dengan seorang penjamin.

Pelakon itu dihadapkan ke mahkamah selepas didakwa mencuri sebuah buku bertajuk "Sistine Secrets" berharga RM89.90 dan "Decoding The Heavens" berharga RM105 di Kedai Buku MPH Bookstore, Mid Valley Megamall, pada 7.15 malam 27 Mac lepas, dan dituduh mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan.

Mohd Faizi semasa menyampaikan keputusan penghakiman berkata mahkamah memilih untuk tidak mempercayai keterangan tertuduh berdasar dua penilaian iaitu kes ini hanya berbentuk penafian semata-mata.

"Kes ini juga tidak menunjukkan kredibel kerana tertuduh yang sering menyatakan dia tidak ingat tempat kejadian walaupun kejadian berlaku pada penghujung Mac lalu.

"Sepatutnya tertuduh masih boleh mengingati kejadian kerana ia merupakan pengalaman buruk tertuduh," katanya.

Mohd Faizi berkata antara isu yang ditimbulkan pihak pembelaan sepanjang prosiding perbicaraan adalah ketiadaan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) dan ketiadaan gambar rajah kasar tempat kejadian, dan ia tidak menunjukkan keraguan terhadap kes pendakwaan.

"Mahkamah berpendapat isu yang ditimbulkan oleh pihak pembelaan tidak mencacatkan kes pendakwaan dan keterangan saksi awam yang melihat kejadian itu tidak bermotifkan jahat dan buruk terhadap tertuduh," kata Mohd Faizi.

Peguam bela Nor Azri Mohd Ariff yang mewakili tertuduh memohon kepada mahkamah mengambil kira anak guamnya itu kehilangan banyak tawaran berlakon di samping anak guamnya itu mengalami gangguan fikiran sepanjang kes itu dibicarakan.

Terdahulu, pendakwaan yang diwakili Mohd Faizal Abdul Rahman memohon kepada mahkamah agar tidak memandang status tertuduh, iaitu sebagai pelakon, dalam mengenakan hukuman yang berat. BERNAMA
 
Sponsored Post

tokmat™

CG Top Poster Club
Messages
33,932
Paid Membership
Joined
Dec 23, 2005
Messages
33,932
Reaction score
277
Points
136
kesian dia......
terpaksa hadapi saat2 sukar sebegini......
 

RuthlessFairy

CG Top Poster Club
Messages
27,620
Paid Membership
Joined
May 15, 2009
Messages
27,620
Reaction score
172
Points
128
buku tak sampai rm 200 pun nak curik. pastu balasannye lagi teruk dari rm 200. suungguh tak berbaloi..
 

yyl

Fun Poster
Messages
161
Joined
Sep 17, 2009
Messages
161
Reaction score
5
Points
15
rugi masa dan maruah diri
 

abdul_ir

Super Active Member
Messages
6,738
Joined
Mar 26, 2009
Messages
6,738
Reaction score
37
Points
70
nak buat pikir la dulu...
kene kire bape untung rugi...
apepon tetap rugi...'cctv' ade kat memane je..
 

PainKiller

Super Active Member
Messages
7,913
Joined
Jan 21, 2008
Messages
7,913
Reaction score
41
Points
70
Aku ingat belakon curi buku...rupa2 nya betoi2...
 

kasmarol

Super Active Member
Messages
9,942
Joined
Dec 12, 2008
Messages
9,942
Reaction score
59
Points
80
curi la motosikal ke baru nmpak gerun...:D:D
 

zuljaalaa

Legendary Member
Messages
11,897
Joined
Jun 3, 2006
Messages
11,897
Reaction score
56
Points
125
buku tu berapa la sangat harga dia...
dah kena tangkap banyak duit habis
kena denda RM2000.. dan masuk penjara 2 bulan (2 bulan tak bleh cari makan)
kena bayar duit lawyer..
duit minyak nak naik turun mahkamah..
MASA
adehhhhh tak berbaloi..
 

BlueDream

Legendary Member
Messages
12,909
Joined
Apr 11, 2007
Messages
12,909
Reaction score
59
Points
120
dalam gerak khas tangkap orang
di luar kena tangkap
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register