BTC USD 64,095.7 Gold USD 2,368.55
Time now: Jun 1, 12:00 AM

dloanman

CG Top Poster Club
gem
Messages
39,303
Joined
Apr 15, 2012
Messages
39,303
Reaction score
3,768
Points
266
Awards
1

Wanita jelik tengok pelajar guna duit zakat, elaun Mara pergi clubbing - “Sedarlah kau tu miskin”​

Jumaat, 21 Jun 2024 2:00 PM
Oleh: MSTAR



553.jpg

Tempat yang penuh dengan maksiat seharusnya dihindari umat Islam. -Gambar hiasan


PELBAGAI saluran boleh dirujuk sekiranya seseorang itu menghadapi masalah kewangan sehingga susah meneruskan kehidupan.

Antaranya adalah lembaga zakat negeri yang bertanggungjawab mengagihkan bantuan kepada golongan yang layak.

Namun gempar di laman X apabila seorang wanita mendedahkan ada penerima zakat dalam kelompok pelajar menyalahgunakan bantuan yang diterima untuk berfoya-foya di tempat maksiat.


2750551.jpeg


Setiap insan pasti tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. -Gambar hiasan


Menurut pemerhatian wanita itu, mereka didakwa mengalami sindrom rusa masuk kampung apabila memasuki alam kehidupan kota yang melalaikan setelah sekian lama terperangkap dalam kepompong kemiskinan.

"Memang spesies manusia yang tak boleh diterima dek akal, golongan pelajar ditaja dengan bantuan zakat tapi muncul di kelab malam untuk berparti liar.

"Sedarlah kau tu miskin, apabila diberikan peluang untuk belajar, manfaatkanlah dengan bersungguh-sungguh.

"Kalau dalam kes pelajar perempuan yang aku tengah sebutkan ni, dia bukan setakat dapat zakat malah diberikan elaun oleh Majlis Amanah Rakyat (Mara). Semua sekali dia kaut, macam mana tu?

"Aku pun sedar aku pernah pergi kelab malam, tapi sekurang-kurangnya aku tak salah gunakan sebarang bantuan yang diterima. Aku bekerja dan apa yang aku buat semua atas duit aku sendiri," jelasnya.

Menjengah ke ruangan ciapan balas, warga maya berasa kecewa dengan realiti sedemikian dan berharap mereka yang terbabit segera kembali ke pangkal jalan.

Mohon tarik semula zakat dan berikan kepada mereka yang tahu untuk menggunakannya dengan berhemah.​


WARGA MAYA​

"Sedih sangat kalau duit zakat yang datang daripada baitulmal bertujuan membantu umat Islam sendiri digunakan untuk membeli arak atau perkara haram yang lain.

"Berhibur di kelab malam sudah semestinya haram di sisi Islam, tapi pergi ke tempat sebegitu menggunakan duit zakat, itu next level punya haram.

2750555.jpg


Warga maya bertukar pandangan.


"Kebanyakan pengunjung setia kelab malam di Kuala Lumpur adalah budak-budak kampung yang baru merasa duit di tangan, Dah seperti orang tanpa agama jadinya, mungkin akibat kejutan budaya, aku yang membesar di ibu negara pun tak teringin ke situ.

"Lebih ramai memerlukan duit zakat tu, mohon tarik semula zakat dan berikan kepada mereka yang tahu untuk menggunakannya dengan berhemah," kata sebahagian pelayar.

sumber - https://www.mstar.com.my/lokal/vira...-mara-pergi-clubbing---sedarlah-kau-tu-miskin
 
Sponsored Post

Sponsored Post

Back
Top
Log in Register