Pelaburan Internet Haram - Majlis Fatwa

Recommended Brokers


jutaONEfami

Elite Member, Well-Known Member
Platinum Member
Joined
May 13, 2006
Messages
6,720
Reaction score
48
Points
70
Tukar 'Bin' & Pelaburan Internet Haram

Oleh Adha Ghazali dan Rashidi Karim
KANGAR: Majlis Fatwa Perlis semalam memutuskan penggunaan istilah 'bin Abdullah' yang diguna pakai saudara baru, bukan syariat Islam dan penukaran nama atau keturunan keluarga itu adalah haram.

Dr Asri berkata, bagi mereka yang sudah memeluk Islam dan menukar nama asal dengan bin atau binti Abdullah, mereka mesti menukar semula nama bapa atau keturunan jika tidak membabitkan halangan dalam unsur perundangan seperti kad pengenalan atau dokumen diri.

Beliau berkata, fatwa itu yang berkuat kuasa di Perlis akan dibawa dan dibincangkan pada Majlis Agama Islam dan Majlis Fatwa Kebangsaan untuk diputuskan.

Satu kertas kerja sedang dibuat untuk dibentangkan kepada Majlis Agama Islam yang akan bersidang pada 1 April di Selangor.

Difahamkan, empat kertas kerja dibentangkan panel jemputan pada perbincangan kira-kira empat jam semalam di hadapan panel penilai terdiri daripada 13 ahli jawatankuasa majlis fatwa negeri itu.

Selain isu penukaran nama keturunan, majlis turut membincangkan kewujudan pelaburan internet yang diputuskan sebagai haram, isu perebutan jenazah, selain arahan mewajibkan semua masjid dan surau melaungkan azan subuh sebanyak dua kali.

Asri bagaimanapun enggan mengulas lanjut isu perebutan jenazah kerana tiada keputusan dibuat semalam dan ia dijangka dibincangkan secara lebih teliti dalam pertemuan akan datang, awal bulan depan.

"Semua laporan keputusan perbincangan akan diserahkan kepada Majlis Agama Islam Perlis sebelum arahan mewartakannya dikeluarkan," katanya

sumber petikan:
http://www.zaharuddin.net/v1/index.php?option=com_content&task=view&id=311&Itemid=86
http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Sunday/Mukadepan/20070310224737/Article/

So kepada mereka2 yang sekian lama menantikan keluarnya fatwa hukum pelaburan Internet spt HYIP/Autosurf bolehla ambil iktibar dan pedoman
 
Sponsored Post

J_jr85

Junior Member
Joined
Nov 6, 2006
Messages
80
Reaction score
0
Points
6
susa mau cari makan ini macam wo0o0o0o...
 

westside

Active Member
Joined
Feb 27, 2007
Messages
1,003
Reaction score
0
Points
20
susa mau cari makan ini macam wo0o0o0o...
tapikan rezeki tu di mana2..insyallah..usaha tawakkal ader keberkatannyer! renung-renungkan dan selamat beramal
 

megadoss

Fun Poster
Joined
Oct 22, 2006
Messages
518
Reaction score
1
Points
15
Aduh...apa2 hal pun kita tunggu awal bulan depan...sabar,sabar ....:p
 

jutaONEfami

Elite Member, Well-Known Member
Platinum Member
Joined
May 13, 2006
Messages
6,720
Reaction score
48
Points
70
susa mau cari makan ini macam wo0o0o0o...
susah atau senang bukan persoalan disini.tapi keberkatan dalam mencari rezeki yang halal itu lebih penting.ianya akan menjadi darah daging kita dan keturunan kita.;)
 

CEO

Active Member
Joined
Feb 1, 2007
Messages
1,716
Reaction score
0
Points
20
smua jns plbrn internet haram? forex cmne lak?
 

tebu

Fun Poster
Joined
Dec 22, 2005
Messages
883
Reaction score
78
Points
20
Apabila kita dengar sesuatu perkara yg tak berkaitan dgn kita.. terus kita iyakan tanpa banyak soal.. bila mufti dah fatwakan maknanya dia akan menanggung apa yg difatwakan.. so kita ikut je la.. no question ask! itu biasanya bila sesuatu perkara diberitahu yg tiada kaitan dgn kita

TAPI

bila perkara tu ada kaitan dan memang kita tengah buat maka masa tu beribu persoalan akan keluar.. definisi la, maksud la, pertikaikan la.. sama la cam kes makanan segera.. nak tau maksud dia la.. itu la, ini la.. padahal dah kementerian kesihatan MALAYSIA dah cakap membahayakan kesihatan.. semua pertikai sebab berkait dgn periuk nasi memasing..

tak kurang yg diam dan buat DERKK je.. ini lagi hampeh sebenarnya , semua dia sapu.. macam penyapu :)

apa2 pun jutaan terima kasih pada yg mengingatkan dan bersikap rasional dalam membuat keputusan.
 

syah99

Super Active Member
Joined
Sep 22, 2006
Messages
6,069
Reaction score
62
Points
70
tunggu teks yg penuh dr Majlis Mufti Perlis, rasanya mcm kurang jelas. Halal Haram yg mufti ni tentukan mesti berdasarkan perbincangan yg teliti. ape pun segera la berhijrah, byk lg sumber pendapatan yg bole dijana menerusi internet. Cuma kena rajin2 skit cari dlm CG ni. Mufti pun dah keluarkan Fatwa, ape lagi, jgn la buat2 tak reti lg hehehe :D
 
Sponsored Post
Top
Log in Register