Pelabur di perlukan dalam Pembangunan Rumput Napier Bagi Sumber Makanan Lembu

CG Sponsors




Sponsored Post

satsepit

Active+ Member
Joined
Dec 29, 2007
Messages
3,761
Reaction score
215
Points
43
Ya betul tuan... seekor lembu dewasa sy cagarkan...
:)cgrock
kena ada stock penimbal sbg cagaran kata tok belagak.

itu kiraan kasar...
ni kiraan halus pulak
katakan purata untung bersih setiap ekor lembu dijual rm500
(lepas tolak kos operasi -upah pekerja,sewa tanah, repair kandang, bil api air, sewa jentera, ubatan, dedak dll)

jika purata untung bersih setiap lembu dijual ialah rm500 sekor
bermakna 8ekor lembu perlu dicagar utk cover hutang tadi (rm4350)
 

lizzqute

Super Active Member
Joined
Feb 8, 2010
Messages
9,786
Reaction score
55
Points
70
:)cgrock
kena ada stock penimbal sbg cagaran kata tok belagak.

itu kiraan kasar...
ni kiraan halus pulak
katakan purata untung bersih setiap ekor lembu dijual rm500
(lepas tolak kos operasi -upah pekerja,sewa tanah, repair kandang, bil api air, sewa jentera, ubatan, dedak dll)

jika purata untung bersih setiap lembu dijual ialah rm500 sekor
bermakna 8ekor lembu perlu dicagar utk cover hutang tadi (rm4350)
Itu jika di kira dari purata selepas jualan... tapi sy letakan aset iaitu seekor lembu jantan dewasa sebagai cagaran... yg mana dalam apa jua keadaan, lembu di jual serta merta untuk menanggung liability funder...
 

Mata_Pena

Active+ Member
Joined
Oct 22, 2008
Messages
4,240
Reaction score
1,250
Points
101
bule share kira2 lebih spesifik tentang ROI tak?
kalau ada apa2 lagi maklumat yg perlu tahu.
kalau tanak cite sini.. cite kat PM pun ok..
 

extremeagro

Active Member
Joined
Mar 11, 2008
Messages
1,315
Reaction score
47
Points
40
tanam rumput napier ni amik masa brp lama sebelum blh bg makan kat kambing atau lembu?
 

Mata_Pena

Active+ Member
Joined
Oct 22, 2008
Messages
4,240
Reaction score
1,250
Points
101
bedasarkan cerita tuan

RM15 setan X 18 tan yg tuan perlukan = RM270

RM270 X 36 bulan (3 tahun) = 9720

btol ke kira2 saya ni?
 

tr4falgar

Super Active Member
Joined
Oct 14, 2012
Messages
6,433
Reaction score
544
Points
126
bedasarkan cerita tuan

RM15 setan X 18 tan yg tuan perlukan = RM270

RM270 X 36 bulan (3 tahun) = 9720

btol ke kira2 saya ni?
tak pasal den follow mengira skali ..

camno dpt 18 tan?

tt kata 1 ekar bleh dpt 6 tan.. total 12tan utk 2 ekar
 

Duan82

Super Active Member
Joined
Dec 9, 2011
Messages
5,878
Reaction score
709
Points
121
tanam rumput napier ni amik masa brp lama sebelum blh bg makan kat kambing atau lembu?
rumput ni sekali tanam ajer, pastu potong, tumbuh balik. Dok tengok ramai tanam, bagi lembu. Biasa dua bulan atau nak dekat2 2 bulan boleh potong, sebulan setangah pun boleh potong dah, tua sgt tak sedap lembu cakap, cepat rumput ni membesar, asal jgn kemarau sudah, tidak lambat sikit membesar.
 

extremeagro

Active Member
Joined
Mar 11, 2008
Messages
1,315
Reaction score
47
Points
40
rumput ni sekali tanam ajer, pastu potong, tumbuh balik. Dok tengok ramai tanam, bagi lembu. Biasa dua bulan atau nak dekat2 2 bulan boleh potong, sebulan setangah pun boleh potong dah, tua sgt tak sedap lembu cakap, cepat rumput ni membesar, asal jgn kemarau sudah, tidak lambat sikit membesar.
mcm best je. ayah den pun ada bela kambing gak dalam 10 ekor. petang je bg keluar. kalau ada napier ni dah x payah nak hambat keluar. tp kesian plak asyik dok dalam kandang je plak
 
Sponsored Post
Top
Log in Register