Pegawai khas, setiausaha sulit ahli politik ditahan kes curi pasir

CG Sponsors




alisha_qistina

Super Active Member
Joined
Jun 27, 2008
Messages
6,407
Reaction score
256
Points
81
PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membongkar kes kecurian dan penyeludupan pasir ke negara jiran dan menahan 34 individu di seluruh negara sejak semalam.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Mohd Shukri Abdull, berkata tangkapan itu membabitkan 24 penjawat awam, lima orang awam, tiga pekerja swasta, seorang pegawai khas kepada ahli politik dan seorang setiausaha sulit kepada ahli politik.

"Sejak tahun lalu, SPRM menerima 410 maklumat berkaitan kes ini. Bertindak atas maklumat ini kita jalankan intipan, pemerhatian dan seterusnya siasatan dan hasilnya kita telah memulakan operasi minggu lalu," katanya pada sidang media di ibu pejabat SPRM di sini hari ini.

Mohd Shukri berkata, jumlah anggaran wang rasuah bagi kes itu melebihi RM280,000 dengan nilai suapan antara RM500 dan RM50,000 seorang.

"Ada kes-kes wang rasuah diterima secara bulanan dan terdapat tiga kes membabitkan rasuah seks," katanya.

Beliau berkata, pemberian rasuah itu dipercayai bagi tujuan memproses permohonan permit pasir, mempercepat permohonan permit pasir dan tidak mengambil tindakan terhadap individu yang membawa pasir keluar tanpa permit.

Ditanya negeri dan jabatan yang terbabit, Mohd Shukri berkata setakat ini beliau tidak boleh mendedahkannya kerana operasi dan siasatan masih berjalan.

Bagaimanapun, beliau berkata penjawat awam yang ditangkap adalah pegawai kanan atau ketua jabatan, pegawai sokongan dan profesional.

"Saya tidak dapat beri gambaran yang jelas berhubung tindakan yang akan datang. Cuma saya boleh katakan bahawa kita menjangkakan akan ada lagi beberapa tangkapan termasuk membabitkan jawatan yang lebih tinggi," katanya.

Ditanya sama ada melibatkan ahli politik, Mohd Shukri berkata: "Kita tidak dapat sebut. Tunggu, sabar dan lihat."

Mengulas tangkapan yang dibuat di sebuah negeri petang tadi berhubung kes itu, Mohd Shukri berkata ada cubaan menghalang individu tersebut untuk dibawa ke ibu pejabat SPRM.

Namun, katanya, individu tersebut berjaya dibawa ke SPRM untuk diambil kenyataannya selepas perbincangan dengan peguam individu tersebut kira-kira dua jam.

Beliau turut meminta orang ramai supaya memberi kerjasama kepada SPRM dalam usaha membanteras kes rasuah sebegini.

"Kita bertindak atas maklumat orang ramai. Tidak rugi bekerja dengan kita. Bila kita bertindak, SPRM bukan dapat apa-apa pun. Kita bantu banteras rasuah, negeri pula tidak hilang pendapatan," katanya.

Beliau berkata, sebahagian individu terbabit sudah dilepaskan selepas kenyataan mereka diambil manakala sebahagian lagi masih ditahan. - Bernama
 
Last edited:
Sponsored Post

REMEDY KARUNG GUNI

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Feb 11, 2008
Messages
33,477
Reaction score
410
Points
136
syabas SPRM...tapi itu yg dpt tangkap...ramai lagi kot yg ketawa kt luar tu?
 

moneymaker3000

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Mar 24, 2007
Messages
25,255
Reaction score
516
Points
176
ini standard...yg ditahan cuma pegawai dan SU je tapi ahli politik akan terlepas :D
 

REMEDY KARUNG GUNI

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Feb 11, 2008
Messages
33,477
Reaction score
410
Points
136
S.O.P

apa nak buat? yg kat bawah ni duk percayalah dgn tangkapan2 ni semua kes curi pasir selesai..hu hu..Kesian aku dan mereka semua
 

fido1

Banned
Joined
Oct 25, 2009
Messages
7,268
Reaction score
339
Points
81
erm..xpela..kita tunggu hasil siasatan depa..aku nak tgk list yg keluar n terlibat tu...tp aku rasa mcm da tau jek sapa yg kena...kes lbh krg kat perak la kot...:)
 

haudli

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jul 15, 2009
Messages
47,313
Reaction score
442
Points
136
pas sejuk kes, ni jadi balik la..
 

tokputih

CG Top Poster Club
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,185
Reaction score
820
Points
176
jangan tuduh SPRM camtu.. tak baik tau.. derang buat kerja sebaik yang mungkin setelus yang boleh...
 

tenungskrin

Super Active Member
Joined
Oct 5, 2009
Messages
5,711
Reaction score
90
Points
70
410 maklumat dari tahun lps..
smalam wat tangkapan.
cekap sungguh.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register