PAS gantung Khalid Samad, amaran kpd Hassan Ali

CG Sponsors




iswarahijau

Super Active Member
Joined
Dec 12, 2007
Messages
6,060
Reaction score
44
Points
70
PAS panel suspends Khalid, only warns Hasan
By Asrul Hadi Abdullah Sani

KUALA LUMPUR, Jan 29 — The PAS disciplinary committee has suspended Shah Alam PAS chief Khalid Samad from his party post for a public disagreement while only warning Selangor state commissioner Datuk Hasan Ali for questioning the state Pakatan Rakyat government.

Disciplinary chief Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man said they found Khalid guilty for arguing with Hasan, adding the Shah Alam MP is banned making any statement related to the party.

Khalid is away in Saudi Arabia.

Tuan Ibrahim, who is also party vice president, also confirmed Hasan has been given a warning and banned from making statement affecting Pakatan Rakyat.

Hasan had earlier announced the disciplinary committee’s decision and blamed the media for sensationalising his case.

The conservative motivational speaker also asked the media to be fair to him.

He and his former state deputy, Khalid Samad, were hauled up by their party for openly disputing and disagreeing with each other.
 
Sponsored Post

iswarahijau

Super Active Member
Joined
Dec 12, 2007
Messages
6,060
Reaction score
44
Points
70
Khalid Samad ni spesis Raja Petra dan Karpal singh ni..jenis rasa dia je yg betul.. dulu duk gaduh dgn hassan ali dlm isu rampasan arak.. skrg ni duk suruh hapus enakmen di negeri selangor yg mengharamkan kalimah Allah pada bukan Islam.. dia ni byk merugikan PAS daripada menguntungkan PAS sebenarnya
 

CikSukan

Blogger Moderator
Joined
Aug 19, 2006
Messages
9,946
Reaction score
580
Points
111
Khalid Samad ni spesis Raja Petra dan Karpal singh ni..jenis rasa dia je yg betul.. dulu duk gaduh dgn hassan ali dlm isu rampasan arak.. skrg ni duk suruh hapus enakmen di negeri selangor yg mengharamkan kalimah Allah pada bukan Islam.. dia ni byk merugikan PAS daripada menguntungkan PAS sebenarnya
Takpa, saya suka ramai org camni dalam PAS, supaya, lelama, rakyat bosan dengan PAS dan back to UMNO. :)cgrock
 

AILA2002

Super Active Member
Joined
Mar 11, 2008
Messages
8,094
Reaction score
326
Points
81
Hmmm... PAS dah bertindak... Tunjuk yg sewajarnya... PKR ada bran?
 

Mata_Pena

Active+ Member
Joined
Oct 22, 2008
Messages
4,666
Reaction score
1,511
Points
101
bro ramai yg tak reti baca inggeris bro.. ni aku tempek bahasa melayu punyee..

KUALA LUMPUR, 29 Jan: Jawatankuasa disiplin PAS memutuskan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad digantung enam bulan dari jawatan dalam Parti manakala Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali diberi amaran bertulis berkuat kuasa hari ini.

Kedua dua mereka didapati bersalah di bawah fasal 75 Perlembagaan PAS.

Khalid digantung daripada menjadi Yang Dipertua Shah Alam dan Pengerusi Lajnah Politik PAS Pusat.

Keputusan itu diumumkan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man pada sidang media selepas mesyuarat petang ini.

Menurut Tuan Ibrahim, Khalid didapati bersalah kerana mendedahkan maklumat sulit parti dan mengkritik pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali.

Manakala Hasan pula didapati bersalah mengkritik prosedur tatacara pendengaran Selcat dan pelantikan pengurus besar PKNS, Liow Siew Moi.

"Jawatankuasa disiplin telah membuat keputusan penghakiman pada petang ini setelah mengikuti prosedur siasatan.

"Kedua-duanya didapati bersalah di bawah fasal 75 Perlembagaan PAS Pusat," katanya.

Ekoran hukuman itu, kedua-duanya dilarang mengeluarkan sebarang kenyataan yang boleh menjejaskan PAS dan Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun kedua-duanya boleh membuat rayuan kepada ahli jawatankuasa kerja PAS Pusat dalam masa 30 hari bermula hari ini.

Turut hadir dalam sidang media itu dua lagi ahli jawatankuasa Datuk Abdul Muttalib Embong dan Mohd Baqi Osman.

Muttalib pula berkata, hukuman bagi kesalahan di bawah fasal 75 perlembagaan terbahagi kepada empat iaitu memberi amaran, melucutkan mana-mana hak dalam parti, menggantung keahlian dan dipecat daripada menjadi ahli parti.

"Kedua-duanya didapti bersalah jadi kalau lepas ini mereka buat juga,jawatankuasa disiplin boleh panggil balik dan kita boleh hukum mereka di bawah mana-mana hukuman yang ada pada kita,"katanya.

Khalid bagaimanapun hanya menghantar wakilnya pada pertemuan petang tadi kerana beliau berada di luar negara.

Tuan Ibrahim dalam pada itu berharap agar keputusan yang dibuat itu menjadi satu panduan dan iktibar kepada pimpinan parti yang lain.

"Kita harap keputusan hari ini dapat menjadi panduan dan iktibar kepada pendokong parti bukan sahaja dalam konteks PAS tapi juag dalam konteks Pakatan Rakyat,"katanya.

Sementara itu, bercakap dalam sidang media yang berlainan, Hasan berkata beliau menerima keptusan itu dengan hati yang terbuka dan menganggap ianya sebagai satu proses pendidikan kepada dirinya.

"Dalam pertemuan selama setengah jam tadi, saya sudah menerima hukuman daripada lembaga disiplin parti dan saya diberi amaran.

"Saya terima dengan hati yang terbuka dan anggap apa yang berlaku ini sebagai proses pendidikan bagi diri saya,"katanya.
 

myvi sporty

Active Member
Joined
Mar 16, 2009
Messages
1,743
Reaction score
35
Points
30
bagus tindakan tu..bravo2x..orang dah silap, memang patut kene hukum.. berani buat, berani tanggung la.. UMNO pun ada lembaga tatatertib..setiap orang takkan terlepas..
 

viper21my

Super Active Member
Joined
Feb 25, 2006
Messages
7,556
Reaction score
139
Points
73
Khalid Samad ni spesis Raja Petra dan Karpal singh ni..jenis rasa dia je yg betul.. dulu duk gaduh dgn hassan ali dlm isu rampasan arak.. skrg ni duk suruh hapus enakmen di negeri selangor yg mengharamkan kalimah Allah pada bukan Islam.. dia ni byk merugikan PAS daripada menguntungkan PAS sebenarnya
haah, setuju, khalid ni kena blajar utk hirmati pemimpin sebenarnya
 

haudli

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jul 15, 2009
Messages
47,313
Reaction score
442
Points
136
kalau salah mmg x de salahnye parti ambil tindakan..
 

qhalid

Active Member
Joined
Aug 31, 2008
Messages
1,951
Reaction score
8
Points
25
yup good decision by PAS .. buat malu jer nama Khalid jer .. sib baik nama aku start huruf Q
 
Sponsored Post
Top
Log in Register