BTC USD 42,044.9 Gold USD 1,777.26
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Parlimen ditangguh, MP berhimpun utk masuk: Polis kompaun pembangkang m/s 507

cek mek molek

CG Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
89,843
Reaction score
14,755
Points
1,906
Silap2 bang non kempunan lagi....

Dia yg bakar line ...last2 dapat ke atok..

tn Maestro, klu DSAI dapat sokongan majoriti, ada kemungkinan DSAI akan jadi PM

utk jadi PM, sokongan majoriti perlu ada

namun jika Agong mahukan PM interim dulu sebelum PM betul dilantik, yg tu atas Agong utk select sapa PM interimnya
 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
314,319
Reaction score
15,000
Points
2,376
DEWAN RAKYAT | Kenyataan Istana Negara 'Hangatkan' Dewan Rakyat

Dewan Rakyat bertukar hangat selepas ahli-ahli parlimen membangitkan isu kenyataan Istana Negara berhubung pembatalan Ordinan Darurat. Sesi perbahasan kemudiannya ditangguhkan.

 

akecema

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Jan 26, 2007
Messages
22,968
Reaction score
2,741
Points
206
meeting 24/7, backdated batal ordinan darurat 21/7.. ada apa sebenarnya dgn tarikh 21/7 ni agaknya ya, haha... nak batal buat je la tarikh 24/7 atau tarikh2 selepas meeting.. macam ada sesuatu pulak.. lambat plak hari isnin..hehe

taki punya pusing dalam parlimen nak elak jawab soalan YDPA perkenan atau tak je pun.. sekali tak payah tunggu isnin YDPA dah bg jawapan.. laju YDPA buat kerja..

xde hari isnin bro
hari ni jugak masak sbbnye sidang parliment ni nak bahas ordinan darurat
skrg dah waste 3 hari
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
314,319
Reaction score
15,000
Points
2,376
ORDINAN DARURAT | Permohonan Pembatalan Dibuat Secara Tergesa-Gesa

Yang Di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menegaskan bahawa permohonan pembatalan semua Ordinan Darurat yang berkuat kuasa 21 Julai lalu telah dilakukan secara tergesa-gesa.

Baginda bertitah, keputusan pembatalan semua ordinan yang telah dimasyhurkan sebelum ini masih belum mendapat perkenan Baginda.

 

zari83

Active+ Member
Joined
Nov 24, 2011
Messages
4,087
Reaction score
973
Points
81
xde hari isnin bro
hari ni jugak masak sbbnye sidang parliment ni nak bahas ordinan darurat
skrg dah waste 3 hari

mmg kena bahan la... bagi bola tanggung baik punya..
 

Maestro

Active+ Member
Joined
Nov 11, 2009
Messages
3,717
Reaction score
778
Points
81
tn Maestro, klu DSAI dapat sokongan majoriti, ada kemungkinan DSAI akan jadi PM

utk jadi PM, sokongan majoriti perlu ada

namun jika Agong mahukan PM interim dulu sebelum PM betul dilantik, yg tu atas Agong utk select sapa PM interimnya
saya x rasa sapa pn ada majoriti...

kalau ada pn tipis 1,2 kerusi..baik bang non,atok,abah ko ataupun ku li...

worst case kalau betul bubar kerajaan Agong akan letak PM interim sebagai gencatan senjata...

Vaksin capai 70% - 80% PRU la jawabnya...
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
33,815
Reaction score
2,113
Points
201
DEWAN RAKYAT | Kenyataan Istana Negara 'Hangatkan' Dewan Rakyat

Dewan Rakyat bertukar hangat selepas ahli-ahli parlimen membangitkan isu kenyataan Istana Negara berhubung pembatalan Ordinan Darurat. Sesi perbahasan kemudiannya ditangguhkan.


Pm tak ade ke dlm persidangan ni?
 

مايكل سكوتفيلد

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
May 13, 2007
Messages
22,527
Reaction score
1,598
Points
201
Apa yang boleh berlaku selepas Baginda murka dengan Kerajaan?

1. Pertamanya, Majoriti Ahli Parlimen boleh menunjukkan bahawa mereka telah hilang kepercayaan kepada PM.

2. Di sebabkan agak mustahil pembesar suara Dewan akan membenarkan usul tidak percaya kepada PM di bentangkan maka perlu ada cara alternatif di gunakan.

3. Caranya adalah Menteri atau Timbalan Menteri dan Pengerusi2 GLC meletakkan jawatan secara berjemaah melebihi 10 orang.

4. Jika cara ke 3 di atas juga mustahil di lakukan maka kena tunggu jika ada apa2 proses pengundian di Dewan Rakyat, kena pastikan usul Kerajaan gagal menerima sokongan majoriti.

5. Jika mana2 dari cara2 di atas berlaku maka menurut Perkara 43(4) Perlembagaan Persekutuan, jika PM kehilangan majoriti maka dia hendaklah meletakkan jawatan.

6. Semata2 kerana kenyataan Murka YDPA hari ini, tidak mewajibkan PM meletakkan jawatan melainkan berlaku apa yang saya nyatakan di perenggan 2,3 dan 4 di atas.

7. Namun begitu, sebelum PM meletakkan jawatan, beliau boleh meminta perkenan YDPA utk membubarkan Parlimen.

8. Namun memandang kan keadaan covid sekarang, mustahil YDPA akan memperkenankan perjalanan PRU15.

9. Jadi Baginda boleh melantik PM ke 9 Malaysia di kalangan mana2 Ahli Parlimen yang Baginda percaya akan mendapat sokongan majoriti Ahli Dewan yang lain tanpa perlu di adakan PRU15 mengikut Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan.

10. Prosedur di perenggan 9 di atas boleh di buat Baginda tanpa perlu TSMY menghantar surat perletakan jawatan.

Sekian terima kasih.

Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz
Peguambela & Peguamcara
0129770412
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register