BTC USD 46,223.5 Gold USD 1,844.35
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Viral Parent komplen penutupan kantin & pemakaian baju kurung sekolah bulan ramadan

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
14,253
Reaction score
2,247
Points
201

BAJU KURUNG DAN PENUTUPAN KANTIN WAKTU... - Ujen Suzana Norlihan | Facebook​

BAJU KURUNG DAN PENUTUPAN KANTIN WAKTU RAMADHAN.

Sy bukan anti Islam tetapi sy rasakan hal ini memang patut ditegur dan ditegah.

Hari ini sy naik angin bila anak perempuan sy (darjah 3) maklumkan sy bahawa beliau dipaksa memakai baju kurung ke sekolah oleh guru subjek Pendidikan Islam. Alasan guru tersebut kerana ada class tasmik.

Sy marah dengan tindakan guru ini (bila kata guru ini, sy rujuk pada guru anak sy itu. Bukan semua guru) kerana:

1. Semasa sy bersekolah di Sekolah Rendah Assunta, majoriti pelajar Muslim memakai pinafore. Jadi, bila subjek Pendidikan Islam, kami semua mengaji Al-Quran seperti biasa walaupun berpakaian pinafore. Tiada masalah langsung dengan pemakaian kami kerana ianya adalah sesi pembelajaran di sekolah kebangsaan.

2. Rata2 anak2 darjah 3 belum baligh. Mengapa kena paksa dan letak beban seperti orang2 yang dah baligh pada kanak2 ini. Orang Arab sendiri tidak memaksa kanak2 yang belum baligh menutup aurat. Sy pernah melihat anak2 orang Arab yang belum baligh pegang Al-Quran tanpa wuduk dan tanpa menutup aurat di dalam Masjidil Haram.

3. Tiada undang2 yang mewajibkan pelajar sekolah memakai baju kurung ke sekolah. Sekiranya ada undang2 sebegitu, sudah pasti ianya melanggar Federal Constitution.

4. Kalau takut sangat dan merasakan kanak2 ini tidak dapat menghormati Al-Quran sebenar, gunalah Al-Quran Tafsir. Tiada masalah pun. Kenapa kena rumitkan keadaan. Di rumah pun, sy ajar mengaji Al-Quran dan ikut adab.

5. Bila sy kata tak boleh ke pakai tudung dan kain extra yang dibawa. Bila class tasmik, pakai la tudung dan kain yang sy bekalkan tu. Anak kata tak boleh. Kena pakai baju kurung juga. Anak sy nangis tak nak ke sekolah. Dah la sy sekarang di Melaka urusan kerja, anak pula di Subang Jaya. Tak ke menyusahkan sy pujuk anak untuk ke sekolah. Islamik sangat ke sampai buat kanak2 tak nak ke sekolah belajar.

6. Kata anak sy, semua pelajar yang mengikuti subjek Pendidikan Islam (yang tak sampai sejam tu), wajib mengambil wuduk. Ya Allah.... Bayangkan kanak2 ni ambil wuduk dan lepas tu pakai kasut. Memang akan busuk kaki, stokin dan kasut. Boleh berkurap kaki. Tak praktikal langsung la. Apa punya mentaliti la paksa kanak2 ni berwuduk bagai. Padahal anak sy pakai Al-Quran tafsir yang dia bawa sendiri.

Sy terpaksa menghantar message WhatsApp kepada guru disiplin dan dalam group PIBG sekolah. Sy katakan jika pihak sekolah atau mana2 guru yang memaksa anak sy memakai baju kurung (seolah-olah tak cukup dia pakai baju kurung dan bertudung di sekolah KAFA) ke sekolah kebangsaan, sy tidak akan teragak2 mengambil tindakan undang2.

Satu lagi yang buat sy marah. Bulan puasa nanti kantin sekolah akan ditutup dan pelajar Muslim tidak boleh makan pada waktu rehat. Bayangkan pelajar2 especially tahun 1 hingga 4 tak dibenarkan makan. Budak kecil dipaksa puasa. Bukan semua budak sama. Ada yang larat, ada yang tidak. Sedangkan orang dewasa pun ada yang tak larat puasa, inikan pula kanak2 belum baligh.

Dalam Islam sendiri tidak mewajibkan kanak2 yang belum baligh untuk berpuasa. Tetapi pihak sekolah pula memandai2 paksa mereka puasa. Dah mengalahkan tuhan pulak.

Hakikatnya, dalam Islam sendiri membenarkan seseorang menggantikan puasa mereka jika pada bulan Ramadhan tidak berpuasa. Jadi, kenapa nak paksa kanak2 puasa jika ada kelonggaran dalam hal puasa itu sendiri.

Bagi sy, kantin mesti dibuka. Terpulanglah pada pelajar samada nak puasa atau tidak. Ada pelajar darjah 6 boleh puasa penuh. Ada yang tak larat. Sy sendiri pun masa darjah 6 tak dapat puasa penuh. Sy start puasa penuh masa di Tingkatan 1. Tak ada pula sebab sy lambat puasa penuh, sy tak solat, tak jadi manusia berguna. (yelah, ramai cemuh kata sy ni tak tahu agama. Ada yang seram konon2 sy ni minah modern tak tahu agama).

Sy merasakan sekolah rendah kebangsaan bukanlah tempat yang sesuai untuk memaksa pelajar menjadi Islamik. Belum masanya lagi untuk mereka.

Bagi sy jika di usia yang masih belum baligh sudah dipaksa berpakaian menutup aurat dan segalanya, inilah penyebabnya bila sudah besar nanti, habis semua dibuka. Aurat tak dijaga kerana masa kecil tak merasa nak pakai macam kanak2 lain.

Mungkin ada ibubapa tak setuju dengan sy. Terpulang. Bagi sy, sy tidak mahu menyeksa anak sy yang belum baligh. Sy mahu dia menikmati zaman kanak2 beliau.

Di bawah adalah jawapan yang sy terima dalam group PIBG. Nampak tak, bila ada ibubapa sendiri mahu sy senyap dan tak suka apa sy katakan. Mental block sungguh!!!!

Kita nak anak2 happy dan sentiasa rindu nak ke sekolah. Kalau kita letak macam2 pantang larang, kanak2 akan rasa tak nak ke sekolah. Kita lupa yang utama sehinggakan lebih suka mengutamakan yang tak utama.

Sekian.
 
Sponsored Post

Aliff.Iskandar

Fun Poster
Joined
Sep 7, 2020
Messages
216
Reaction score
45
Points
30

BAJU KURUNG DAN PENUTUPAN KANTIN WAKTU... - Ujen Suzana Norlihan | Facebook​

BAJU KURUNG DAN PENUTUPAN KANTIN WAKTU RAMADHAN.

Sy bukan anti Islam tetapi sy rasakan hal ini memang patut ditegur dan ditegah.

Hari ini sy naik angin bila anak perempuan sy (darjah 3) maklumkan sy bahawa beliau dipaksa memakai baju kurung ke sekolah oleh guru subjek Pendidikan Islam. Alasan guru tersebut kerana ada class tasmik.

Sy marah dengan tindakan guru ini (bila kata guru ini, sy rujuk pada guru anak sy itu. Bukan semua guru) kerana:

1. Semasa sy bersekolah di Sekolah Rendah Assunta, majoriti pelajar Muslim memakai pinafore. Jadi, bila subjek Pendidikan Islam, kami semua mengaji Al-Quran seperti biasa walaupun berpakaian pinafore. Tiada masalah langsung dengan pemakaian kami kerana ianya adalah sesi pembelajaran di sekolah kebangsaan.

2. Rata2 anak2 darjah 3 belum baligh. Mengapa kena paksa dan letak beban seperti orang2 yang dah baligh pada kanak2 ini. Orang Arab sendiri tidak memaksa kanak2 yang belum baligh menutup aurat. Sy pernah melihat anak2 orang Arab yang belum baligh pegang Al-Quran tanpa wuduk dan tanpa menutup aurat di dalam Masjidil Haram.

3. Tiada undang2 yang mewajibkan pelajar sekolah memakai baju kurung ke sekolah. Sekiranya ada undang2 sebegitu, sudah pasti ianya melanggar Federal Constitution.

4. Kalau takut sangat dan merasakan kanak2 ini tidak dapat menghormati Al-Quran sebenar, gunalah Al-Quran Tafsir. Tiada masalah pun. Kenapa kena rumitkan keadaan. Di rumah pun, sy ajar mengaji Al-Quran dan ikut adab.

5. Bila sy kata tak boleh ke pakai tudung dan kain extra yang dibawa. Bila class tasmik, pakai la tudung dan kain yang sy bekalkan tu. Anak kata tak boleh. Kena pakai baju kurung juga. Anak sy nangis tak nak ke sekolah. Dah la sy sekarang di Melaka urusan kerja, anak pula di Subang Jaya. Tak ke menyusahkan sy pujuk anak untuk ke sekolah. Islamik sangat ke sampai buat kanak2 tak nak ke sekolah belajar.

6. Kata anak sy, semua pelajar yang mengikuti subjek Pendidikan Islam (yang tak sampai sejam tu), wajib mengambil wuduk. Ya Allah.... Bayangkan kanak2 ni ambil wuduk dan lepas tu pakai kasut. Memang akan busuk kaki, stokin dan kasut. Boleh berkurap kaki. Tak praktikal langsung la. Apa punya mentaliti la paksa kanak2 ni berwuduk bagai. Padahal anak sy pakai Al-Quran tafsir yang dia bawa sendiri.

Sy terpaksa menghantar message WhatsApp kepada guru disiplin dan dalam group PIBG sekolah. Sy katakan jika pihak sekolah atau mana2 guru yang memaksa anak sy memakai baju kurung (seolah-olah tak cukup dia pakai baju kurung dan bertudung di sekolah KAFA) ke sekolah kebangsaan, sy tidak akan teragak2 mengambil tindakan undang2.

Satu lagi yang buat sy marah. Bulan puasa nanti kantin sekolah akan ditutup dan pelajar Muslim tidak boleh makan pada waktu rehat. Bayangkan pelajar2 especially tahun 1 hingga 4 tak dibenarkan makan. Budak kecil dipaksa puasa. Bukan semua budak sama. Ada yang larat, ada yang tidak. Sedangkan orang dewasa pun ada yang tak larat puasa, inikan pula kanak2 belum baligh.

Dalam Islam sendiri tidak mewajibkan kanak2 yang belum baligh untuk berpuasa. Tetapi pihak sekolah pula memandai2 paksa mereka puasa. Dah mengalahkan tuhan pulak.

Hakikatnya, dalam Islam sendiri membenarkan seseorang menggantikan puasa mereka jika pada bulan Ramadhan tidak berpuasa. Jadi, kenapa nak paksa kanak2 puasa jika ada kelonggaran dalam hal puasa itu sendiri.

Bagi sy, kantin mesti dibuka. Terpulanglah pada pelajar samada nak puasa atau tidak. Ada pelajar darjah 6 boleh puasa penuh. Ada yang tak larat. Sy sendiri pun masa darjah 6 tak dapat puasa penuh. Sy start puasa penuh masa di Tingkatan 1. Tak ada pula sebab sy lambat puasa penuh, sy tak solat, tak jadi manusia berguna. (yelah, ramai cemuh kata sy ni tak tahu agama. Ada yang seram konon2 sy ni minah modern tak tahu agama).

Sy merasakan sekolah rendah kebangsaan bukanlah tempat yang sesuai untuk memaksa pelajar menjadi Islamik. Belum masanya lagi untuk mereka.

Bagi sy jika di usia yang masih belum baligh sudah dipaksa berpakaian menutup aurat dan segalanya, inilah penyebabnya bila sudah besar nanti, habis semua dibuka. Aurat tak dijaga kerana masa kecil tak merasa nak pakai macam kanak2 lain.

Mungkin ada ibubapa tak setuju dengan sy. Terpulang. Bagi sy, sy tidak mahu menyeksa anak sy yang belum baligh. Sy mahu dia menikmati zaman kanak2 beliau.

Di bawah adalah jawapan yang sy terima dalam group PIBG. Nampak tak, bila ada ibubapa sendiri mahu sy senyap dan tak suka apa sy katakan. Mental block sungguh!!!!

Kita nak anak2 happy dan sentiasa rindu nak ke sekolah. Kalau kita letak macam2 pantang larang, kanak2 akan rasa tak nak ke sekolah. Kita lupa yang utama sehinggakan lebih suka mengutamakan yang tak utama.

Sekian.
Bukan ke apa yang dia cakap kat atas tu peraturan biasa saja di sekolah? Kenapa dia perlu viral? Ke saya tersalah baca?
 

Aliff.Iskandar

Fun Poster
Joined
Sep 7, 2020
Messages
216
Reaction score
45
Points
30
cara reply pun kerek.
mentang-mentang pakai DP bergambar dekat parlimen EU dia ingat dia sorang je educated kot.

Saya pun ada anak darjah 3. Tu peraturan biasa je. Pelik juga dia ni mengamuk tak tahu punca. Kesian anak dia dapat ibu camtu. Memang la takde undang undang wajibkan pakai sekian sekian. Tapi sekolah ni nak mendidik. Pada saya semua kat atas tu peraturan biasa saja. Tak susah.

Lagi susah bila anak ada kelas seni, macam-macam kena beli. Rabak poket. Hehe
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Mar 15, 2010
Messages
296,296
Reaction score
12,603
Points
2,376

BAJU KURUNG DAN PENUTUPAN KANTIN WAKTU... - Ujen Suzana Norlihan | Facebook​

BAJU KURUNG DAN PENUTUPAN KANTIN WAKTU RAMADHAN.

Sy bukan anti Islam tetapi sy rasakan hal ini memang patut ditegur dan ditegah.

Hari ini sy naik angin bila anak perempuan sy (darjah 3) maklumkan sy bahawa beliau dipaksa memakai baju kurung ke sekolah oleh guru subjek Pendidikan Islam. Alasan guru tersebut kerana ada class tasmik.

Sy marah dengan tindakan guru ini (bila kata guru ini, sy rujuk pada guru anak sy itu. Bukan semua guru) kerana:

1. Semasa sy bersekolah di Sekolah Rendah Assunta, majoriti pelajar Muslim memakai pinafore. Jadi, bila subjek Pendidikan Islam, kami semua mengaji Al-Quran seperti biasa walaupun berpakaian pinafore. Tiada masalah langsung dengan pemakaian kami kerana ianya adalah sesi pembelajaran di sekolah kebangsaan.

2. Rata2 anak2 darjah 3 belum baligh. Mengapa kena paksa dan letak beban seperti orang2 yang dah baligh pada kanak2 ini. Orang Arab sendiri tidak memaksa kanak2 yang belum baligh menutup aurat. Sy pernah melihat anak2 orang Arab yang belum baligh pegang Al-Quran tanpa wuduk dan tanpa menutup aurat di dalam Masjidil Haram.

3. Tiada undang2 yang mewajibkan pelajar sekolah memakai baju kurung ke sekolah. Sekiranya ada undang2 sebegitu, sudah pasti ianya melanggar Federal Constitution.

4. Kalau takut sangat dan merasakan kanak2 ini tidak dapat menghormati Al-Quran sebenar, gunalah Al-Quran Tafsir. Tiada masalah pun. Kenapa kena rumitkan keadaan. Di rumah pun, sy ajar mengaji Al-Quran dan ikut adab.

5. Bila sy kata tak boleh ke pakai tudung dan kain extra yang dibawa. Bila class tasmik, pakai la tudung dan kain yang sy bekalkan tu. Anak kata tak boleh. Kena pakai baju kurung juga. Anak sy nangis tak nak ke sekolah. Dah la sy sekarang di Melaka urusan kerja, anak pula di Subang Jaya. Tak ke menyusahkan sy pujuk anak untuk ke sekolah. Islamik sangat ke sampai buat kanak2 tak nak ke sekolah belajar.

6. Kata anak sy, semua pelajar yang mengikuti subjek Pendidikan Islam (yang tak sampai sejam tu), wajib mengambil wuduk. Ya Allah.... Bayangkan kanak2 ni ambil wuduk dan lepas tu pakai kasut. Memang akan busuk kaki, stokin dan kasut. Boleh berkurap kaki. Tak praktikal langsung la. Apa punya mentaliti la paksa kanak2 ni berwuduk bagai. Padahal anak sy pakai Al-Quran tafsir yang dia bawa sendiri.

Sy terpaksa menghantar message WhatsApp kepada guru disiplin dan dalam group PIBG sekolah. Sy katakan jika pihak sekolah atau mana2 guru yang memaksa anak sy memakai baju kurung (seolah-olah tak cukup dia pakai baju kurung dan bertudung di sekolah KAFA) ke sekolah kebangsaan, sy tidak akan teragak2 mengambil tindakan undang2.

Satu lagi yang buat sy marah. Bulan puasa nanti kantin sekolah akan ditutup dan pelajar Muslim tidak boleh makan pada waktu rehat. Bayangkan pelajar2 especially tahun 1 hingga 4 tak dibenarkan makan. Budak kecil dipaksa puasa. Bukan semua budak sama. Ada yang larat, ada yang tidak. Sedangkan orang dewasa pun ada yang tak larat puasa, inikan pula kanak2 belum baligh.

Dalam Islam sendiri tidak mewajibkan kanak2 yang belum baligh untuk berpuasa. Tetapi pihak sekolah pula memandai2 paksa mereka puasa. Dah mengalahkan tuhan pulak.

Hakikatnya, dalam Islam sendiri membenarkan seseorang menggantikan puasa mereka jika pada bulan Ramadhan tidak berpuasa. Jadi, kenapa nak paksa kanak2 puasa jika ada kelonggaran dalam hal puasa itu sendiri.

Bagi sy, kantin mesti dibuka. Terpulanglah pada pelajar samada nak puasa atau tidak. Ada pelajar darjah 6 boleh puasa penuh. Ada yang tak larat. Sy sendiri pun masa darjah 6 tak dapat puasa penuh. Sy start puasa penuh masa di Tingkatan 1. Tak ada pula sebab sy lambat puasa penuh, sy tak solat, tak jadi manusia berguna. (yelah, ramai cemuh kata sy ni tak tahu agama. Ada yang seram konon2 sy ni minah modern tak tahu agama).

Sy merasakan sekolah rendah kebangsaan bukanlah tempat yang sesuai untuk memaksa pelajar menjadi Islamik. Belum masanya lagi untuk mereka.

Bagi sy jika di usia yang masih belum baligh sudah dipaksa berpakaian menutup aurat dan segalanya, inilah penyebabnya bila sudah besar nanti, habis semua dibuka. Aurat tak dijaga kerana masa kecil tak merasa nak pakai macam kanak2 lain.

Mungkin ada ibubapa tak setuju dengan sy. Terpulang. Bagi sy, sy tidak mahu menyeksa anak sy yang belum baligh. Sy mahu dia menikmati zaman kanak2 beliau.

Di bawah adalah jawapan yang sy terima dalam group PIBG. Nampak tak, bila ada ibubapa sendiri mahu sy senyap dan tak suka apa sy katakan. Mental block sungguh!!!!

Kita nak anak2 happy dan sentiasa rindu nak ke sekolah. Kalau kita letak macam2 pantang larang, kanak2 akan rasa tak nak ke sekolah. Kita lupa yang utama sehinggakan lebih suka mengutamakan yang tak utama.

Sekian.

Saya hormati pandangan dia
Tapi rasa nya elok bincang je dengan pihak sekolah
Tak perlu tularkan di media sosial
 

Encik Sponge

Active+ Member
Joined
Jul 22, 2013
Messages
4,833
Reaction score
656
Points
81
Mendidik bukan sekadar ikut belajar atas kertas.. sedikit paksaan utk mendidik pon xleh nak terima dgn hati terbuka

Menghormati Al-Quran bukan sekadar menghormati kitab/buku fizikal...

Smp bab ambik wuduk pon remeh kerana takt busuk stokin...

Ramai sebenarnya yg berilmu tinggi, tp xpaham xmampu nak hadam...

Bangga up dlm medsos konon dia yg bijak mendidik anak... mungkin org hebat2 nie
 
Last edited:

odin_kaa

Active Member
Joined
Dec 29, 2012
Messages
1,321
Reaction score
151
Points
43
Mendidik bukan sekadar ikut belajar atas kertas.. sedikit paksaan utk mendidik pon xleh nak terima dgn hati terbuka

Menghormati Al-Quran bukan sekadar menghormati kitab/buku...

Smp bab ambik wuduk pon remeh kerana takt busuk stokin...

Ramai sebenarnya yg berilmu tinggi, tp xpaham xmampu nak hadam...

Bangga up dlm medsos konon dia yg bijak mendidik anak... mungkin org hebat2 nie
Yup, dia peguam yang cukup bagus ...

Masalah jugak bila educated sangat ...
 

abah5851

Active+ Member
Joined
Dec 5, 2014
Messages
2,682
Reaction score
194
Points
43
perempuan bila dah educated.. jadi lain... tgk je lah kadar penceraian byk perempuan educated atau tak?? nak dibgtahu cakap kita kolot... simpan dlm hati je laa....
 

Encik Sponge

Active+ Member
Joined
Jul 22, 2013
Messages
4,833
Reaction score
656
Points
81
Itu la masalahnya

Bila dah belajar tinggi terkadang lupa ingatkan seluruh isi dunia ni dalam kepala otak kita

Mungkin kebimbangan dia betol dan makbapak lain pon setuju bertepatan masalah situasi depa hadapi

Cuma bila kecoh2 upload dalam medsos tu xsemua org setuju dan ada pandangan lain

Ego sebesar gunung nie
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register