BTC USD 56,838.1 Gold USD 1,834.73
Time now: Jun 1, 12:00 AM

paras minimum petrol - Setuju ?

Setuju tak dengan harga minimum petrol ?


  • Total voters
    0

onizuka

Active Member
Joined
Mar 4, 2007
Messages
1,604
Reaction score
40
Points
30
Kerajaan kaji tetapkan paras minimum petrol

PUTRAJAYA: Kerajaan tidak menolak kemungkinan untuk menetapkan paras minimum bagi harga runcit petrol dan diesel di pasaran tempatan, walaupun harga minyak mentah di pasaran dunia masih menunjukkan trend penurunan.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad, berkata melalui cara itu, kerajaan mungkin dapat menjimatkan perbelanjaan subsidi dan seterusnya membolehkan wang tersebut digunakan untuk merangsang pertumbuhan ekonomi negara.

Katanya, jangkaan perbelanjaan bagi pemberian rebat minyak yang dijangka mencecah RM5 bilion, dan subsidi 30 sen bagi setiap liter petrol yang dijangka berjumlah RM18 bilion, merupakan beban yang besar untuk negara.

"(Keputusan) itu terpulang pada mesyuarat Exco Majlis Ekonomi yang diadakan setiap minggu dan kita akan bincangkan dari segi asasnya di mana kita akan berhenti (untuk menurunkan harga)," katanya kepada pemberita ketika diminta mengulas mengenainya, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Bagaimanapun, Shahrir enggan mengulas bila paras minimum itu akan dilaksanakan dan berapa harga yang akan ditetapkan.

"Harga yang kita dah biasa ialah RM1.92 (seliter).. Soalnya sama ada kita nak turunkan lagi di bawah RM1.92 dan ia terpulang kepada perbincangan nanti.

"Dengan harga minyak yang rendah semata-mata kalau tidak ada peluang ekonomi atau projek yang boleh merangsang ekonomi pun tak baik juga," katanya.

Ditanya sama ada harga minyak akan berada di paras bawah RM2 akhir tahun ini, Shahrir berkata ia tidak sukar jika dilihat kepada harga pasaran minyak mentah dunia sekarang.

Bagaimanapun, Shahrir berkata, rakyat seharusnya terus mengamalkan sikap berhemah dalam perbelanjaan seharian walaupun harga minyak jauh lebih rendah berbanding ketika ia mula dinaikkan Jun lalu, dan dijangka akan turun lagi dalam masa terdekat. - Bernama


MACAM MANA SUKA TAK ......... Naik x dak Max , Turun ada Min
 
Sponsored Post

ADI78

Super Active Member
Joined
Aug 26, 2008
Messages
6,298
Reaction score
17
Points
65
kalu ado dopan mato aden la sharir ni mmg aden caruik jor...
aden ingek la org umno ni mmg elok tono tembak jor...
kurang pandai...nak ckp BDH tak leh kang kono tapeh
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
Kerajaan kaji tetapkan paras minimum petrol

PUTRAJAYA: Kerajaan tidak menolak kemungkinan untuk menetapkan paras minimum bagi harga runcit petrol dan diesel di pasaran tempatan, walaupun harga minyak mentah di pasaran dunia masih menunjukkan trend penurunan.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad, berkata melalui cara itu, kerajaan mungkin dapat menjimatkan perbelanjaan subsidi dan seterusnya membolehkan wang tersebut digunakan untuk merangsang pertumbuhan ekonomi negara.

Katanya, jangkaan perbelanjaan bagi pemberian rebat minyak yang dijangka mencecah RM5 bilion, dan subsidi 30 sen bagi setiap liter petrol yang dijangka berjumlah RM18 bilion, merupakan beban yang besar untuk negara.

"(Keputusan) itu terpulang pada mesyuarat Exco Majlis Ekonomi yang diadakan setiap minggu dan kita akan bincangkan dari segi asasnya di mana kita akan berhenti (untuk menurunkan harga)," katanya kepada pemberita ketika diminta mengulas mengenainya, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Bagaimanapun, Shahrir enggan mengulas bila paras minimum itu akan dilaksanakan dan berapa harga yang akan ditetapkan.

"Harga yang kita dah biasa ialah RM1.92 (seliter).. Soalnya sama ada kita nak turunkan lagi di bawah RM1.92 dan ia terpulang kepada perbincangan nanti.

"Dengan harga minyak yang rendah semata-mata kalau tidak ada peluang ekonomi atau projek yang boleh merangsang ekonomi pun tak baik juga," katanya.

Ditanya sama ada harga minyak akan berada di paras bawah RM2 akhir tahun ini, Shahrir berkata ia tidak sukar jika dilihat kepada harga pasaran minyak mentah dunia sekarang.

Bagaimanapun, Shahrir berkata, rakyat seharusnya terus mengamalkan sikap berhemah dalam perbelanjaan seharian walaupun harga minyak jauh lebih rendah berbanding ketika ia mula dinaikkan Jun lalu, dan dijangka akan turun lagi dalam masa terdekat. - Bernama


MACAM MANA SUKA TAK ......... Naik x dak Max , Turun ada Min

mampos...suruh rakyat pakai kancil 600CC saja ler abis cerita..dok main tarik tali ler pulak

:mad:
 

onizuka

Active Member
Joined
Mar 4, 2007
Messages
1,604
Reaction score
40
Points
30
HUhuhuhuhu .....

patut bukan AsSyahid Imam Samudera kena tembak tapi Al-Taik Shahrir

menyusahkan rakyat ja keja dia ....
 

qreemall

Legendary Member
Joined
Mar 22, 2008
Messages
19,645
Reaction score
54
Points
120
sukanyaaaaa......
xmungkin!
mmg hampeh die nih....
sblm2 ni pon duk kuar
kenyataan hampeh....
 

tokputih

CG Top Poster Club
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,218
Reaction score
833
Points
176
orang yang yang banga************** aje suka buat keputusan camni.... kalau dah turun turun ajelah.. kenapa nak bagi sengsara kat rakyat..... gunalah otak....:mad:
 

onizuka

Active Member
Joined
Mar 4, 2007
Messages
1,604
Reaction score
40
Points
30
Kot la masa-masa nih .. depa dok kalot nak letak MIN GAJI untuk swasta .. ada hasil la jugak .. nih tidak

Gesundet punya Menteri
 

Kehidupan

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jan 11, 2008
Messages
25,111
Reaction score
217
Points
123
apa kejadahnya nih.....

ada plak harga minimum.....

harga maksimum kasi letak gak la.....:mad::mad:
 

MOD jr.

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
May 29, 2008
Messages
23,582
Reaction score
134
Points
133
897(_*&*(@&_*(&hhjnbhbhh mantat32900jdas nyer menteri
 

ichiban

Active+ Member
Joined
Jun 21, 2007
Messages
2,782
Reaction score
0
Points
20
aku nak bg anugerah menteri paling scam kat mamat nih...mcm mana pulak ada paras minimum..sedangkan harga sekarang pun sepatut nya kena turun lebih daripada rm 1.92 seliter...still ada subsidi ker tidak??ke korang yg sebat duit subsidi tu..~X(~X(
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register