BTC USD 48,630.0 Gold USD 1,785.72
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Para Sahabat Nabi Umpama Bintang..Benarkah?

AceGlobal13

Active Member
Messages
1,969
Joined
Dec 22, 2008
Messages
1,969
Reaction score
81
Points
30
Terdapat banyak andaian dan hujjah2 dari pihak islam kini yang mempertikaikan tentang kredibiliti para sahabat Nabi s.a.w. hingga mengatakan bukan semua sahabat itu layak menjadi contoh tauladan. Bukti mereka adalah kerana peperangan diantara sahabat Nabi sesudah kewafatan baginda dan banyak lagi.

Apa kata kita huraikan secara tenang dan ilmi di sini tanpa sebarang fanatik dan gangguan emosi untuk mengukuhkan hujjah2 kita sebagai umat yang menjadikan mereka sebagai tauladan kita khususnya diakhir zaman ini.
 
Last edited:
Sponsored Post

king_diamond

Legendary Member
Messages
10,160
Paid Membership
Joined
Sep 3, 2008
Messages
10,160
Reaction score
359
Points
131
Dalam Islam, kita tak boleh mendewa-dewakan sesuatu manusia sehingga jadi taksub dan ekstrem. Hanya Rasulullah yang layak dapat penghormatan dan sanjungan tertinggi, sesuai dengan status baginda utusan Allah, pembawa sinar Islam kepada semua manusia.

Ustaz bercakap secara umum tentang para sahabat Baginda, saya ingin tahu siapakah antara para sahabat yang Ustaz rasa 'kurang' baik atau TIDAK patut di jadikan tauladan?

Sila tunjuk ajar saya ni masih banyak lagi yang tak tahu :D
 

heaven

Active+ Member
Messages
2,646
Joined
Nov 8, 2007
Messages
2,646
Reaction score
11
Points
25
Dalam Islam, kita tak boleh mendewa-dewakan sesuatu manusia sehingga jadi taksub dan ekstrem. Hanya Rasulullah yang layak dapat penghormatan dan sanjungan tertinggi, sesuai dengan status baginda utusan Allah, pembawa sinar Islam kepada semua manusia.

Ustaz bercakap secara umum tentang para sahabat Baginda, saya ingin tahu siapakah antara para sahabat yang Ustaz rasa 'kurang' baik atau TIDAK patut di jadikan tauladan?

Sila tunjuk ajar saya ni masih banyak lagi yang tak tahu :D

Yupzz bro diamond....sy pun terfikir mcm tu....:)paid:)paid
 

syaqiq2312

Active+ Member
Messages
2,701
Joined
Jan 24, 2007
Messages
2,701
Reaction score
58
Points
35
Siapakah para sahabat itu? siapa yg manusia puja lebey2 ? Adakah Ali?
 

AceGlobal13

Active Member
Messages
1,969
Joined
Dec 22, 2008
Messages
1,969
Reaction score
81
Points
30
Dalam Islam, kita tak boleh mendewa-dewakan sesuatu manusia sehingga jadi taksub dan ekstrem. Hanya Rasulullah yang layak dapat penghormatan dan sanjungan tertinggi, sesuai dengan status baginda utusan Allah, pembawa sinar Islam kepada semua manusia.

Ustaz bercakap secara umum tentang para sahabat Baginda, saya ingin tahu siapakah antara para sahabat yang Ustaz rasa 'kurang' baik atau TIDAK patut di jadikan tauladan?

Sila tunjuk ajar saya ni masih banyak lagi yang tak tahu :D

Wooo...saya tak berani nak highlight sesiapa yang kurang baik diantara para sahabat Nabi...rasanya takde yang tak layak jadikan tauladan...mungkin hanya manusia biasa saja yang salah dan tak salah..

Apa yang saya cuba tekankan kat sini adalah berdasarkan pengalaman saya sebelum ni kat forum cari...peh.....sikit punya hangat kata sanalah..diantara syiah dan Sunni..saya tak campurlah...tu pun kawan mintak saya gi perhati aje...takberani saya nak masuk..sebab tahap diorang dah saling kafir mengkafir ni...

Jadi di sini cuma saya terpanggil untuk kita membersihkan minda adakah layak semua sahabat dijadikan tauladan atau tidak..itu aje.:)

Dan lagi,bagi saya secara personal...saya amik mana yang baik aje..yang buruk saya ketepikan dan tak perl disebut2 sebab setidak2nya mereka adalah golongan yang terawal memeluk Islam..

Benarlah juga pandangan tuan king yang mengatakan tak layak mengagungkan manusia lain selain Nabi s.a.w:)
 

AceGlobal13

Active Member
Messages
1,969
Joined
Dec 22, 2008
Messages
1,969
Reaction score
81
Points
30
Siapakah para sahabat itu? siapa yg manusia puja lebey2 ? Adakah Ali?

Bagi Syiah Ali r.a yang menjadi keutamaan..itu yang saya taulah...:)

Tapi benarkah mereka golongan Syiah menolak 100% sahabat2 lain?
 
Last edited:

kambing gurun

Active+ Member
Messages
3,252
Joined
Mar 23, 2008
Messages
3,252
Reaction score
1
Points
25
Semua sahabat baginda memang gempak2.. Perlu dijadikan contoh jiwa n semangat diorg.. Yg menjadi persoalan selama ni?? Apa yg membuat diorg sanggup berjuang n berdakwah begitu rupa???
Ramai org2 berilmu yg aku jumpa, diorg ckp cari rahsia baginda, rahsia yg membuatkan golongan awal muslimin dulu sangat besar jiwa diorg.. Apa benda rahsia baginda yg sampai pihak bukan islam sendiri sanggup membuat satu institusi kajian AlQuran??:-?
 

king_diamond

Legendary Member
Messages
10,160
Paid Membership
Joined
Sep 3, 2008
Messages
10,160
Reaction score
359
Points
131
Saya sebenarnya kurang jelas dengan tajuk thread ustaz ni, bagi saya yang cetek ilmu ni, segala ilmu dan hikmah Islam yang kita dapat hari ni, adalah dengan bantuan hidayah Allah yang disinambungkan dari usaha gigih Rasulullah SAW dan juga para sahabat RA. Seterusnya di sambungkan pula oleh generasi selepas mereka yang secara turun-menurun menyampaikan Islam secara konsisten dan telus.

Melalui sirah Islam, ada banyak perkara yang telah kita pelajari, dan alhamdulillah setakat ini dari para sahabat yang mendapat status ahli syurga masih tiada lagi kecacatan atau kecelaan bagi mereka dalam usaha dakwah mereka.

Mustahil rasanya untuk menolak para sahabat Nabi yang sebahagian besarnya adalah para perawi hadis dan Al-Quran. Tanpa mereka, kesinambungan Islam itu akan terjejas dek kerana tiada pembelaan dan penjagaan rapi mereka terhadap Deen Allah ini.

Jadi, apakah perlu kita membicarakan tentang sahabat-sahabat TERTENTU sedangkan kita ini ahli sunni secara umumnya?

Berbalik kepada soalan asal saya, jika Ustaz tidak mahu memetik mana-mana sahabat sebagai contoh tauladan kurang baik, jadi rasanya tidak perlu lah thread ini di buka rasanya....pendapat saya sahaja ni ustaz, betulkan saya jikalau salah, mungkin ada saya terlepas pandang atau tersilap tafsir, maklumlah ilmu masih sedikit benar :D
 

profesor

Active+ Member
Messages
3,446
Joined
May 7, 2007
Messages
3,446
Reaction score
265
Points
46
tajuk lain, isi plak lain.. adalah motif juga lain?
 

AceGlobal13

Active Member
Messages
1,969
Joined
Dec 22, 2008
Messages
1,969
Reaction score
81
Points
30
Tiada niat buruk di sini saya "cuba" membuka thread ni...Tajuknya jelas..hanya persoalan iaitu

"Benarkah Para Sahabat Nabi Umpama Bintang"

Segalanya ini berdasarkan sebuah hadits Nabi yang berbunyi:


"اصحابي كالنجوم ايما اقتتديتم اهتتديتم"​

"Para sahabatku umpama bintang2 (di langit) sesiapa saja yang kamu ikut maka kamu akan beroleh hidayah"

Hadits ini jelas tapi mungkin boleh dipersoalkan oleh pihak yang lain. Seperti yang telah saya jelaskan.

Tujuan saya juga jelas...cuba mengumpul seberapa banyak fakta kukuh dalam mempertahankan ulama agung islam terutama dan yang terawal iaitu para sahabat r.a.. Ini sekaligus menepis hujjah2 kaum Islam lain yang membongkar kesalahan mereka dan mempertikaikan kesahihan hadits sekaligus menepis kebenaran semua sahabat tanpa terkecuali.

Apa yang saya tekankan di sini hanyalah untuk kita sama2 mencari penyelesaian hujjah secara aman dan damai tanpa sebarang taklid hanya kerana mereka sahabat Nabi.

Terdapat banyak hujjah2 yang saya terima dari pihak2 lain dalam mempertikai sebahagian para sahabat (bukan semuanya).

Jadi saya rasa tujuan di sini jelas iaitu Mengumpul fakta dan hujjah ilmiyah dalam menangani soal yang tak pernah sudah ini dari dulu hingga sekarang..

Macamana para sahabat sekalian?

Tapi seandainya thread ini mengganggu...maka takpelah kalau ia ditutup..segalanya diserahkan kepada pihak yang berkuasa...:)
 
Last edited:
Sponsored Post
Top
Log in Register