Panadol Merbahaya!!

CG Sponsors




izack1981

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Feb 15, 2007
Messages
10,380
Reaction score
61
Points
120


JANGAN AMBIL & PANADOL ACTIFAST / SOLUBLE LAGI (TERUTAMA MEREKA YANG ADA GASTRIK)

UNTUK PENGETAHUAN,

ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya…

“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.

Alternative Treatment ( Tips )

Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak.

Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.

Panadol adalah sejenis “painkiller”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.

Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam mulut anda.

P/S: Aku dapat dari e-mail tadi. Sama-sama kita renungkan..

P.S.S: Dah lama aku x makan panadol. Asyik makan Gano je...
 
Last edited:
Sponsored Post

herolzz

Fun Poster
Joined
Sep 16, 2009
Messages
445
Reaction score
0
Points
10
Betul ke cerita ni atau sekadar rekaan sahaja, fakta sebenar atau bukti masuh belum ada lagi,, susah ar nak caye perkara cam ni, tapi kita jadikan iktibar je la,,, mana tau lepas ni terjumpa kes cam ni ke.
 

Hanney

Active Member
Joined
Apr 10, 2008
Messages
2,394
Reaction score
9
Points
25
Nasib baik pokcik jarang sakit... X ingat bila last time ambik panadol...:D
 

smileyjawa

Active+ Member
Joined
Jan 3, 2007
Messages
3,702
Reaction score
27
Points
30
ceh.. TT smpat lagi pomot die punye gano.. btul jugak kalo difikirkan btul2.. patut la lecturer aku ckp, die takkan mkn panadol kalo sakit kpala..
 

qba437

CG Top Poster Club
Joined
Oct 20, 2008
Messages
32,537
Reaction score
92
Points
120
skalu sakit kepala ada dua jenis je..aspirin dan paracetamol...boleh TT jelaskan sikit..aspirin ke paracetamol..sebab panadol pun skang banyak jenis..ada yang paracetamol dan ada yang aspirin..kedua2 nih pun 'painkiller'
 

dyla shahri

CG Top Poster Club
Joined
Dec 2, 2009
Messages
22,919
Reaction score
1,040
Points
191
huhu saya mmg x mkn panadol dr dl lg.....
slmt.....
thankx tt... gud info...
:)cgrock:)cgrock:)cgrock
 

His777ham

Active Member
Joined
Feb 19, 2008
Messages
2,156
Reaction score
3
Points
25
Semua benda kat dunia nie MERBAHAYA bukan PANADOL jer..apa jer..contoh GULA ,KICAP ke apa ke..kalau amek dalam kuantiti yang berlebihan melebihi dos memang merbahaya.
PANADOL dah ade kat pasaran turun temurun..so kalau betul bahaya dan lama kena banned oleh WHO ataw at least KKKM..

sebab tu semua ubat ubat ade tulis jangan makan melebihi DOS..
 

Ran

Active+ Member
Joined
Oct 23, 2007
Messages
4,978
Reaction score
62
Points
40
aku rs ada betul jgk laa artikel ni..sbb aku kl skit gigi msti telan panadol..dr zaman skolah sampai laa dh keje..kesannya aku rasakan adalh..ms dulu2 aku telan 2biji dh dpt lena smpai pg..skrg klu sakit aku telan 3biji pun dapt thn setengah jam jer...huhu..bahaya ni..tp aku still telan smpai sekrg klu sakit..rs cam ketagih pun ada...kna cr alternatif lain laa nmpknya ni...
 

virtualbiz

Active+ Member
Joined
Feb 20, 2008
Messages
4,899
Reaction score
177
Points
33
mmg betul pun...sebab aku tnya doktor dia ckp kalau demam jgn ajar sgt telan panadol, minum jer air isotonik :D
 
Sponsored Post
Top
Log in Register