BTC USD 47,993.4 Gold USD 1,755.00
Time now: Jun 1, 12:00 AM

P Pinang disaman guna papan tanda pelbagai bahasa

suffian takaful

Active Member
Joined
Apr 9, 2008
Messages
1,896
Reaction score
1
Points
25
P Pinang disaman guna papan tanda pelbagai bahasa

Nov 4, 08 5:35pm Kira-kira 200 anggota Gabungan Graduan Melayu Muda (GGMM) mengadakan perarakan secara aman hari ini sebelum memfailkan saman di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang terhadap kerajaan Pulau Pinang berhubung penggunaan papan tanda nama jalan dalam pelbagai bahasa di tapak warisan Georgetown.

Mereka mengadakan perarakan itu dari Padang Kota Lama menuju ke perkarangan Mahkamah Tinggi yang terletak tidak jauh dari situ.

Dalam writ saman yang difailkan pada jam 2.55 petang, gabungan itu memohon mahkamah mengeluarkan perintah menghalang papan tanda itu dinaikkan.

Gabungan itu turut memohon satu deklarasi dibuat berhubung Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan bagi mempertahankan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, demikian menurut laporan Bernama.

Writ saman telah difailkan oleh wakil gabungan itu Nik Rizman Sapian menerusi peguam Sahrihan Jani dari Tetuan Sahrihan & Hamdan, dengan menamakan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) sebagai defendan pertama dan kerajaan negeri Pulau Pinang sebagai defendan kedua.

Dalam penyata tuntutan, Nik Rizman yang juga anggota GGMM, menyatakan bahawa beliau telah menghantar notis tuntutan kepada kedua-dua defendan supaya membatalkan keputusan memasang papan tanda nama jalan dalam pelbagai bahasa di tapak warisan Georgetown.

Kedua-dua defendan telah mengabaikan notis yang dihantar melalui Tetuan Azam Aziz dan Rose Maria menyebabkan beliau memohon satu deklarasi dan injunksi dari mahkamah.

Ketika ditemui pemberita di luar perkarangan mahkamah, Pengerusi GGMM Khairul Azam Abdul Aziz berkata perjuangan gabungan itu bertujuan mempertahankan ketuanan Melayu yang kian tercabar.

"Perjuangan kami berdasarkan peruntukan undang-undang dan bukan berdasarkan emosi semata-mata, kalah menang itu adat, yang penting kami berjuang mempertahankan kedaulatan Melayu," katanya.

Terdahulu 200 anggota gabungan itu mengadakan perarakan secara aman dari Padang Kota Lama menuju ke perkarangan Mahkamah Tinggi tidak jauh dari situ.

1b9823f1ed4ee3a409df09fb1ec87749.jpg


9b6c9d90d7987329621cd87c0e76b14e.jpg

Malaysiakini

Nama persatuan Gabungan Graduan Melayu Muda (GGMM), tapi tengok orang2nya tak nampak muda pun…
 
Sponsored Post

ejalmlk

Legendary Member
Paid Membership
Joined
Aug 8, 2008
Messages
10,529
Reaction score
43
Points
120
hahaha graduan melayu perasan muda...................................
 

mido

Active+ Member
Joined
Feb 23, 2007
Messages
4,861
Reaction score
12
Points
25
hehe.. Panas betul td.
Aku pun turut serta
Cha mmg jgn bg muka
Mana muka pak mido ni?
 

yinbyungheon

CG Top Poster Club
Joined
Jul 12, 2006
Messages
36,821
Reaction score
856
Points
161
cha ni dah nak mintak benda mengarut...mmg x patut pon buat mcm tu...mcm haram
 

kuhik

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
hmmpph..masalah jugak nie...
 

z3t_ex

Active+ Member
Joined
Feb 27, 2008
Messages
3,601
Reaction score
32
Points
30
cha mmg le tk bole bg muka..
tapi apsal kt penang jer?
kt tmpt lain x penting ker?
:-?
 

jejantas

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Sep 1, 2007
Messages
24,648
Reaction score
920
Points
161
Saman satu Mesia kan bagus... tuh signboard2 Perniagaan yang pelbagai Bahasa tuh.... baru ler power... nih Penang ajer??? :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
 

abbas

Fun Poster
Joined
Dec 11, 2005
Messages
617
Reaction score
28
Points
20
isu kecik pun nak kecoh org umnong penaNG nie,byk lagi isu boleh bangkitkan, isu melayu hidup melarat kat penang sama kehilangan tanah apasal xnak saman parti GeraKan dibawah KOh KsU kOOn,semuanya jd melayu haprak kena jolok dgn duit suruh saman pegi samana ,suruh buat demontrasi buat demontrasi,nie pegi berkumpul ntah2 dpt mkn free dgn duit poket:)):)):))
 

SOUL86F

Legendary Member
Joined
Jan 22, 2008
Messages
10,969
Reaction score
115
Points
123
isu kecik pun nak kecoh org umnong penaNG nie,byk lagi isu boleh bangkitkan, isu melayu hidup melarat kat penang sama kehilangan tanah apasal xnak saman parti GeraKan dibawah KOh KsU kOOn,semuanya jd melayu haprak kena jolok dgn duit suruh saman pegi samana ,suruh buat demontrasi buat demontrasi,nie pegi berkumpul ntah2 dpt mkn free dgn duit poket:)):)):))

dapat la sorang nasi lemak sebungkus sama air kotak laici :eek::eek:
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register