BTC USD 49,132.5 Gold USD 1,784.16
Time now: Jun 1, 12:00 AM

OTAI BURGER FRANCHISE - Satu Kesedaran

megazord

Fun Poster
Messages
385
Joined
Aug 19, 2009
Messages
385
Reaction score
1
Points
15
sumber depik dari forum mfa,

Saya memohon agar pihak MFA/PNS/MARA mengkaji kembali sokongan pihak tuan kepada Otai Burger. Untuk makluman tuan2, penubuhan awal Otai Burger adalah dgn menggunakan nama Mie Burger. Di awal penubuhannya, Mie Burger cuma mempunyai 2 gerai burger sahaja dgn pengurusan yang tidak sistematik.
Atas nasihat kami, penggunaan sistem yg lebih teratur telah digunakan dan gerai Mie Burger berkembang kepada 5. Untuk melebarkan sayap, penjenamaan dibuat dgn menggunakan nama OTAI Burger.
Matlamat awal penubuhan disemak dan dipersetujui untuk membantu belia2 berniaga dgn OTAI sebagai tonggak dalam menyediakan sistem dan membantu membimbing belia2 ini berniaga. Pada masa itu, walaupun sistem telah wujud tetapi Suhaimi Abas (Owner Otai Burger) mempunyai masalah modal utk mengembangkan perniagaan beliau dan sekaligus membantu belia2 tersebut.
Di atas dasar setiakawan dan ingin membantu belia2 terutama melayu untuk mengembangkan perniagaan, kami telah mengumpul dan mencari dana melalui rakan2 bagi membantu Otai.
Perancangannya adalah kami (pelabur) akan membeli gerai tersebut dahulu pada harga RM6000 dan seterusnya menyewa-jual kepada pengusaha termasuk OTAI sendiri pada kadar RM200 sebulan selama 7 tahun. OTAI dalam pada itu akan memberi sewa RM250 kepada pengusaha. Lebihan RM50 akan dikumpulkan dlm satu akaun untuk digunakan bagi menebus kembali gerai2 tersebut supaya pengusaha tidak terbeban lama. Kadar RM200 ditetapkan oleh OTAI sendiri kerana beliau yakin pada harga tersebut pengusaha2 mampu untuk membayar kembali. Melalui kaedah ini, kami telah berjaya membantu OTAI untuk membuka lebih 50 gerai burger dalam masa tidak sampai 2 tahun.

Pencapaian yang hanya dapat dimimpikan oleh OTAI sekiranya tanpa bantuan kami. Setelah berkembang, cadangan untuk mengfranchisekan OTAI dibuat oleh kami dgn niat membeli kembali gerai2 drp pelabur2 dan memberi hak terus kepada pengusaha. Malangnya, Suhaimi Abas mempunyai agenda sendiri. Melihat kepada geran yg bakal diterima adalah jutaan ringgit, beliau telah mengenepikan kami.
Semenjak itu, sewa bulanan selalu lewat dan tidak tetap dan akhirnya tiada lagi pembayaran dibuat semenjak Jun 2009. Jumlah yang diberi kepada OTAI bagi menjayakan matlamat ini adalah lebih kurang RM200,000. Kami pelabur tidak ralat dgn duit tapi kami hampa kerana ditipu oleh OTAI utk kesenangan sendiri yg jauh dari matlamat asal utk membantu belia2 maju. Sebagai contoh, sebaik mendapat duit geran franchise beliau dgn angkuh telah membeli kereta BMW 5 series baru yang berharga lebih RM300,000 tapi tidak melunaskan duit sewa kami. Mungkin ada yg mengatakan kami tamak kerana nilai diberi RM200 tapi diterima sekiranya perjanjian dikotakan adalah RM16000. Tuan2 perlu ingat, pada awalnya, OTAI menyarankan agar dibuat perkongsian keuntungan dgn pengusaha pada kadar 40:60 pada tahun pertama dan 20:80 selepas mendapat modal.

Kami tidak setuju kerana kami percaya duit tersebut adalah titik peluh pengusaha dan tidak patut kami hanya kerana mempunya wang mengerah serta memeras keringat pengusaha. Kiranya tuan2 fikir, duit RM6000 dilaburkan pada ASB, pada tahun ketujuh, pulangan yg diperolehi hampir mencecah RM14,000. Lebihan RM2000 melalui skim ini adalah adil dan sewa RM200 sebulan selama 7 tahun adalah tidak membebankan. Kami bukan mahu belas kasihan bukan pembelaan. Kami hanya mahu masyarakat tahu.

OTAI bukan membela nasib bangsa tapi lebih kepada memeras keringat belia2. Keuntungan OTAI melalui syarikat membekal bahan mentah burger kepada pengusaha2 lain adalah melebihi 60% sebagai contoh cili sos hanya RM8 (pada masa itu) dijual RM20. Ini adalah penindasan yang mana kami telah bantah dahulu. Untuk pengetahuan tuan, kami sekarang dlm perbincangan dengan peguam kami utk menyaman Suhaimi Abas kerana memungkiri perjanjian dgn kami. Sekian


sumber:
http://www.mfa.org.my/?forum:otai-burger-franchise-satu-kesedaran:31284-frm-4

so,pe briter sal otai skunk?der cer?
 
Sponsored Post

Joe1911

Active Member
Messages
1,644
Joined
Mar 5, 2009
Messages
1,644
Reaction score
8
Points
25
usaha menjatuhkan bisnes org melayu ker nih??
 

megazord

Fun Poster
Messages
385
Joined
Aug 19, 2009
Messages
385
Reaction score
1
Points
15
usaha menjatuhkan bisnes org melayu ker nih??

klau xcyer,tgok sndri link aku bg tue..
ok??
bkn nk jtuhkn,juz nk kongsi jerk..
yg kne tindas tue cmner lak?

bkn kew melayu tindas melayu tu?
 
Last edited:

koman

Active+ Member
Messages
4,706
Joined
Aug 18, 2009
Messages
4,706
Reaction score
60
Points
30
kita dengar dari sebelah pihak jer...kita tak dengar lagi dari pihak yg satu lagi..satu lagi dlm bisnes nih takder kawan2,adik beradik..bisnes is bisnes..nak buat apa2 pun mesti kene ada hitam putih...
 

fareast262

Active+ Member
Messages
4,010
Joined
Feb 7, 2007
Messages
4,010
Reaction score
7
Points
25
betol ke ni cerita nih...
walaupom link yg diberi tu ade...
taku di ada2 kan cerita jer nih kot....

nnt aku tnya otai francais burger kt umah aku nnt...
 

iorichee

Active+ Member
Messages
4,681
Joined
Jan 22, 2008
Messages
4,681
Reaction score
11
Points
25
kalo betol.....

memang melampau.....
 

hafizuka

Super Active Member
Messages
6,956
Joined
Sep 25, 2008
Messages
6,956
Reaction score
261
Points
81
ada macam2 citer lagi pasal francais ni lebih2 lagi francais kepunyaan Melayu

Francais kepunyaan Cina macam Marrybrown pun sama gak

Sebab tu kalau nak bukak francais ni, McD je yang aku jumpa profitable

Aku ada member2 yang bukak Secret Recipe, Marrybrown dan juga 1901, semua kureng

Otai Burger pun sama jugak
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register