Orang Malaysia cipta Mesin ambik Wudhu

CG Sponsors




underscore

Legendary Member
Joined
Sep 20, 2008
Messages
11,481
Reaction score
4,240
Points
196
Dengan mesin model baru ini, air yang digunakan untuk wudu hanya sekitar 1,3 liter, dibandingkan pembaziran dengan menggunakan air biasa.

"Motivasi orang untuk menggunakan sistem mesin ini adalah menjimat air," kata Gomez dari AACE Tecnologies, syarikat Malaysia yang mengeluarkan mesin wudu ini.

Menurutnya, mesin wudu ini sesuai bagi negara-negara Muslim yang sumber airnya terhad, seperti Arab Saudi.

" ibadah haji misalnya, dua juta jamaah menghabiskan lebih dari 50 juta liter air per hari hanya untuk wudu. Jika mesin ini digunakan, air yang digunakan dapat dijimatkan hingga 40 juta liter setiap harinya," kata Gomez.

Target pasaran dari mesin wudu ini adalah masjid-masjid dan pejabat. negara seperti Dubai, kata Gomez, sudah memesan mesin wudu itu untuk dipasang di bandar mereka.

Di Malaysia sendiri, mesin wudu ini mungkin tidak bergunan kerana Malaysia termasuk negara yang sumber air bersihnya melimpah.

"mesin wudu ini t sesuai ajaran Islam yang mengajarkan agar berjimat menggunakan air wudu. "

Mesin ini dihasilkan oleh Anthony Gomez, mendapat idea ini ketika beliau menaiki feri ketika di Jordan.

Apabila saya memasuki tandas di dalam feri itu saya melihat kira-kira 40 orang sedang mengambil wudhu di dalam sinki… saya kemudian memutuskan untuk mencari satu kaedah lebih baik dan mereka alat khas untuk umat Islam berwudhu,”



"Banyak dari mereka yang berwudu, mencuci kaki mereka tapi kemudian berjalan di lantai toilet yang kotor . Meskipun saya bukan Muslim, saya merasa prihatin melihatnya," ujar Gomez pada tahun 2006 saat pertama kali mengenalkan alat temuannya.

Gomez mengatakan, dia telah dengan Dewan Islam Australia sebelum menciptakan mesin wudu itu. Dewan mengeluarkan fatwa yang bersetuju mesin wudu digunakan. Dan di model mesin wudunya yang baru, telah dengan murotal Al-Quran.



Subhanallah, idea org kapir rupanya,

tapi x per...

duit dpt, faedah utk umat Islam pun dpt.:">:D
 
Sponsored Post

Putra_Quezee

Permanently Banned - Multiple ID
Joined
Feb 7, 2008
Messages
1,287
Reaction score
19
Points
25
perghhh... canggih sekarang.... wuduk pun leh pakai mesin dah... agak2nya nanti ada tak nak buat mesin solat lak :D... jgn marah k... lawak je...
 

kawecool

Active Member
Joined
Nov 8, 2007
Messages
2,482
Reaction score
3
Points
25
nak jimat air..tp harga satu tempat wuduk tu mcm bayar bil air stahun..huhuhuhu
 

amir_a

Fun Poster
Joined
May 3, 2008
Messages
321
Reaction score
0
Points
10
xde pic ke TT..hehe nk gak tgk cmna rupa mesin nih..
 

amir_a

Fun Poster
Joined
May 3, 2008
Messages
321
Reaction score
0
Points
10
alhamdulillah..dapat dr kosmo.

 
Last edited:

mangkaq

Super Active Member
Joined
Mar 13, 2008
Messages
8,834
Reaction score
71
Points
75
camne dia but konsep bleh jimat tu??
Jangan dia recycle air tu balik sudah..
org laen ambik dah jadi air mustakmal...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register