Orang Bunian: Satu Realiti atau Jelmaan - Apa Pendapat Korang!

CG Sponsors




wanzex

CG Top Poster Club
Joined
Jul 12, 2006
Messages
35,554
Reaction score
1,103
Points
191
Orang Bunian are a species in Malay legends, similar to elves.

They are said to exist in large communities, mimicking human social structures, with families and clans. Orang Bunian are said to inhabit the deep forests, far from human contact, but they are also known to live near human communities, and are even said to share the same houses as human families. Some hauntings are attributed to Orang Bunian.

Orang Bunian possess great supernatural powers, and have been known to befriend and assist humans, in particular pawangs or bomohs (malay shamans). Orang Bunian are known to abduct human children, and are often blamed for leading people astray in the deep forest.

As Orang Bunian are very similar to human beings(except for the fact that they are usually 'ghaib' or 'halimunan'.

Apa pendapat korang? :-? :-? :-?
 
Sponsored Post

tahtar

Freshie
Joined
Dec 3, 2007
Messages
35
Reaction score
0
Points
6
mmg makhluk bunian ni wujud,walaubagaimana pun manusia adalah sebaik2 kejadian, wallahu'alam
 

moneymaker3000

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Mar 24, 2007
Messages
25,255
Reaction score
516
Points
176
aku sejak kecik ada byk pengalaman ngan hal2 org bunian ni

bagi aku orang bunian dlm kategori jin, kalau ikutkan mmg komuniti diorang dlm hutan tapi ada jugak yg dok kat bandar, so jangan la gelak kalau org dgr orang bunian gi klcc pasal fakta ni wujud :D
 

smileyjawa

Active+ Member
Joined
Jan 3, 2007
Messages
3,702
Reaction score
27
Points
30
makhluk halus dlm dunia syaitan dan jin... ada ke org bunian? jin kot org bunian nie..
 

smileyjawa

Active+ Member
Joined
Jan 3, 2007
Messages
3,702
Reaction score
27
Points
30
aku sejak kecik ada byk pengalaman ngan hal2 org bunian ni

bagi aku orang bunian dlm kategori jin, kalau ikutkan mmg komuniti diorang dlm hutan tapi ada jugak yg dok kat bandar, so jangan la gelak kalau org dgr orang bunian gi klcc pasal fakta ni wujud :D
hui.. kalo ada gamba atau video bagus nie.. eheh..:D
 

mr_k

Junior Member
Joined
Nov 30, 2007
Messages
57
Reaction score
0
Points
6
Dakwa dilarikan makhluk halus

MELAKA: Seorang pemuda Orang Asli yang menyertai Kursus Asas Rela Siri Tujuh di Pusat Latihan Rela Sungai Udang, hilang secara misteri dipercayai dibawa 'makhluk halus' ketika sedang tidur ke kem berkenaan, awal pagi Selasa lalu.

Pemuda itu, Omar Nyagah, 24, dari Perkampungan Orang Asli Bukit Baja, Sepang, Selangor didapati tidak menghadiri perbarisan tata negara di kem berkenaan pada jam 6.30 pagi.

Bagaimanapun, pemuda itu ditemui semula pada jam 6.30 petang, kelmarin di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Alor Gajah kira-kira 20 kilometer dari Sungai Udang oleh sepasukan Rela dari Cheras yang sedang dalam perjalanan pulang selepas selesai kursus berkenaan.

Timbalan Komander Pusat Latihan Rela Sungai Udang, Sri Banun Md Poun, berkata sejak kehilangan Omar, pihak Rela mengadakan operasi mencari beberapa kali di kawasan hutan berhampiran pusat berkenaan, tetapi gagal mengesannya.





Katanya, seramai 185 ahli Rela dari Wilayah Selatan termasuk Selangor, Wilayah Persekutuan, Negeri Sembilan, Johor dan Melaka menyertai Kursus Asas Rela selama 10 hari bermula 26 November lalu.






Menurutnya, makhluk halus itu dipercayai membawa Omar berjalan-jalan sejauh 20 kilometer sehingga ditemui di IKBN Alor Gajah oleh sekumpulan ahli Rela Cheras yang melalui jalan Lubok China, pada jam 6.30 petang, Rabu lalu.

"Mereka kemudian membawa Omar pulang ke Pusat Latihan Rela Sungai Udang. Omar ditemui dalam keadaan tidak bermaya berikutan tidak makan dua hari.

"Pihak Rela juga terpaksa menggunakan khidmat bomoh, pawang, Tok Batin Orang Asli dari Melaka, Sepang dan Rembau serta sami Buddha untuk mengesan Omar, tapi gagal," katanya.

Menurut Sri Banun, laporan polis mengenai kehilangan Omar tidak dibuat berikutan ia hilang dalam keadaan luar biasa.

Beliau berkata, mengikut dakwaan Omar, 'makhluk halus' wanita itu mengajaknya kahwin tetapi Omar enggan berbuat demikian kerana mempunyai isteri dan seorang anak.

Katanya, 'makhluk halus' itu dipercayai terpikat dengan ketampanan Omar hingga membawanya berjalan-jalan.

Ehsan dari: Harian Metro
 

sleepsheep

Active Member
Joined
Nov 23, 2007
Messages
2,263
Reaction score
2
Points
25
aku ada kenal sorang pakcik kat muar..dia ckp..dia pernah bebual ngan org bunian..dunia bunian 50thn lebih advance dari dunia nyata..cuma diorang takde matawang...:eek:
 

tahtar

Freshie
Joined
Dec 3, 2007
Messages
35
Reaction score
0
Points
6
aku sejak kecik ada byk pengalaman ngan hal2 org bunian ni

bagi aku orang bunian dlm kategori jin, kalau ikutkan mmg komuniti diorang dlm hutan tapi ada jugak yg dok kat bandar, so jangan la gelak kalau org dgr orang bunian gi klcc pasal fakta ni wujud :D
yg kawin ngan org bunian pun ade...
 

deputra

Fun Poster
Joined
Nov 27, 2007
Messages
904
Reaction score
0
Points
10
kalau lawa takpe lah...kawin dgn org bunian..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register