BTC USD 50,476.4 Gold USD 1,822.37
Time now: Jun 1, 12:00 AM

orang bukan islam beri salam?

2poi

Fun Poster
Joined
Feb 22, 2008
Messages
743
Reaction score
0
Points
50
klu ade org bkn islam memberi salam kpd kt org islam apa harus kt lakukan?

klu jawab salam apa hukumnya?
 
Sponsored Post

GT

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Nov 14, 2008
Messages
38,557
Reaction score
245
Points
123
aku jawab "salam" jer....
 

wan_ensem501

Active Member
Joined
Nov 6, 2007
Messages
1,632
Reaction score
7
Points
25
salam kita jawab mcm biasa je la...
coz maksud salam tu bermaksud "sejahtera bagi kamu"(dalam bahasa arab)...dalam bahasa melayu "selamat sejahtera"
harap dapat membantu
huhu...
 

fordLASER

Legendary Member
Joined
Mar 22, 2007
Messages
10,806
Reaction score
54
Points
120
klu ade org bkn islam memberi salam kpd kt org islam apa harus kt lakukan?

klu jawab salam apa hukumnya?

Mmg saya akan jawap "Waalaikummus sam"... (ada ustaz yg penah bgitau)....

Mmg ada trend kaum bukan Islam yg berniat mendekati Islam... begitu jugak pelajar bukan Islam yg mengenakan baju kurung...

Bg saya, ini merupakan peluang utk kita berdakwah... mendorong kaum bukan Islam mendekati ajaran islam...

Jgn jauhi mereka... dekati mereka dgn Islam... berdakwah atas jalan Allah....
 

Pelesit Api Malaya

Active+ Member
Joined
Oct 20, 2008
Messages
2,549
Reaction score
162
Points
33
klu ade org bkn islam memberi salam kpd kt org islam apa harus kt lakukan?

klu jawab salam apa hukumnya?



DALIL YANG DIGUNAKAN OLEH PIHAK YANG MEMBOLEHKAN MEMBERI DAN MENJAWAB SALAM BUKAN ISLAM

1- Seperti mana yang saya katakan sebelum ini, sebenarnya tidak ada satu bukti pun dari nas al-Qur’an dan al-Hadis Nabi (sallallahu ‘alaihi wasallam) yang menunjukkan bahawa kita dibolehkan memberi dan menjawab salam mengikut lafaz salam yang diucapkan oleh orang Islam sesama Islam. Semua hadis dan riwayat yang digunakan sebagai bukti boleh memberi dan menjawab salam orang bukan Islam adalah terlalu umum dan ia tidak boleh dapat dijadikan hujah yang kuat. Malahan hadis Nabi (sallallahu ‘alaihi wasallam) yang melarang menjawab salam itu lebih jelas. Kalaulah ada riwayat yang menunjukkan boleh memberi salam berdasarkan amalan para Sahabat (radiallahu anh), ia bukan pilihan jumhur dan ia dipertikaikan dari pelbagai sudut dan setakat ini ia tidak diamalkan oleh umat. Bolehkah ustaz tunjuk, orang Islam dari negara manakah di dalam dunia ini yang memberi salam kepada bukan Islam? Jika ada, tentu kesannya sampai kepada kita pada zaman sekarang.

2- Pihak yang mengatakan boleh memberi salam kepada bukan Islam berdalilkan ayat al-Quran dari surah al-Nur ayat 27 yang maksudnya;

Nur [27] “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu masuk ke dalam mana-mana rumah yang bukan rumah kamu, sehingga kamu lebih dahulu meminta izin serta memberi salam kepada penghuninya; yang demikian adalah lebih baik bagi kamu, supaya kamu beringat (mematuhi cara dan peraturan yang sopan itu”.

i. Saya memohon penjelasan mengenai surah an-Nisa’ ayat 86 yang menjadi dalil boleh menjawab salam orang bukan Islam dengan cara yang lebih baik atau cara yang sama seperti berikut:-

Pertama: Apakah kewujudan hukum memberi salam kepada bukan Islam di dalam ayat tersebut bersifat ibaaratun nash atau dalaalatun nash atau isyaaratun nash? Dan kalau ia wujud, adakah ia mutabaqah, tadammuni atau iltizam?

Kedua: Seterusnya, saya ingin bertanya apakah perkataan “tum” (kamu) dalam konteks ayat tersebut merujuk kepada ‘nau’iyyah’, ‘jinsiyyah’ atau ‘istighraqiyyah’?

Saya minta penjelasan ustaz mengikut kefahaman dan ilmu ustaz. Jika ustaz tidak mampu membahaskan perkara-perkara tersebut, ini bermakna ilmu kita tidak seimbang dan tidak setaraf. Perbahasan tidak seharusnya diteruskan. Kita berharap pada lain masa, ustaz tidak lagi mengambil bahagian di dalam bahasan seperti ini.

ii. Adakah doa orang bukan Islam diterima di sisi Allah (subhanahu wata’ala)? Dan bagaimana pula kedudukan doa kita kepada orang bukan Islam tersebut? Bagaimana pula maksud hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah (radiallahua’anh) di atas dapat disesuaikan bagi menentukan peringkat-peringkat pembahagian pahala dalam hal seperti ini? Semuanya itu memerlukan penjelasan. Dalam al-Qur’an, Allah (subhanahu wata’ala) berfirman yang maksudnya:

“..Dan tiadalah ibadah dan doa permohonan orang-orang kafir itu melainkan dalam kesesatan” (Surah ar-Ra’d ayat 14)

Sebagai tambahannya firman Allah (subhanahu wata’ala) yang maksudnya;

“Mereka itu orang-orang yang telah kufur terhadap ayat-ayat Tuhan mereka dan( kufur terhadap) perjumpaan denganNya, maka hapuslah amalan-amalan mereka, dan kami tidak megadakan penilaian (timbangan) bagi (amalan) mereka pada hari Kiamat.” <b>(Surah al-Kahfi ayat 105)</b>.

iii. Saya ingin memohon penjelasan siapakah kafir zimmah, kafir harb atau lain-lain? Di manakah kategori orang kafir di Malaysia ini? Sila jawab dan bahas mengikut ilmu dan kefahaman yang ada di dalam dada.
 

wan_ensem501

Active Member
Joined
Nov 6, 2007
Messages
1,632
Reaction score
7
Points
25
DALIL YANG DIGUNAKAN OLEH PIHAK YANG MEMBOLEHKAN MEMBERI DAN MENJAWAB SALAM BUKAN ISLAM

1- Seperti mana yang saya katakan sebelum ini, sebenarnya tidak ada satu bukti pun dari nas al-Qur’an dan al-Hadis Nabi (sallallahu ‘alaihi wasallam) yang menunjukkan bahawa kita dibolehkan memberi dan menjawab salam mengikut lafaz salam yang diucapkan oleh orang Islam sesama Islam. Semua hadis dan riwayat yang digunakan sebagai bukti boleh memberi dan menjawab salam orang bukan Islam adalah terlalu umum dan ia tidak boleh dapat dijadikan hujah yang kuat. Malahan hadis Nabi (sallallahu ‘alaihi wasallam) yang melarang menjawab salam itu lebih jelas. Kalaulah ada riwayat yang menunjukkan boleh memberi salam berdasarkan amalan para Sahabat (radiallahu anh), ia bukan pilihan jumhur dan ia dipertikaikan dari pelbagai sudut dan setakat ini ia tidak diamalkan oleh umat. Bolehkah ustaz tunjuk, orang Islam dari negara manakah di dalam dunia ini yang memberi salam kepada bukan Islam? Jika ada, tentu kesannya sampai kepada kita pada zaman sekarang.

2- Pihak yang mengatakan boleh memberi salam kepada bukan Islam berdalilkan ayat al-Quran dari surah al-Nur ayat 27 yang maksudnya;

Nur [27] “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu masuk ke dalam mana-mana rumah yang bukan rumah kamu, sehingga kamu lebih dahulu meminta izin serta memberi salam kepada penghuninya; yang demikian adalah lebih baik bagi kamu, supaya kamu beringat (mematuhi cara dan peraturan yang sopan itu”.

i. Saya memohon penjelasan mengenai surah an-Nisa’ ayat 86 yang menjadi dalil boleh menjawab salam orang bukan Islam dengan cara yang lebih baik atau cara yang sama seperti berikut:-

Pertama: Apakah kewujudan hukum memberi salam kepada bukan Islam di dalam ayat tersebut bersifat ibaaratun nash atau dalaalatun nash atau isyaaratun nash? Dan kalau ia wujud, adakah ia mutabaqah, tadammuni atau iltizam?

Kedua: Seterusnya, saya ingin bertanya apakah perkataan “tum” (kamu) dalam konteks ayat tersebut merujuk kepada ‘nau’iyyah’, ‘jinsiyyah’ atau ‘istighraqiyyah’?

Saya minta penjelasan ustaz mengikut kefahaman dan ilmu ustaz. Jika ustaz tidak mampu membahaskan perkara-perkara tersebut, ini bermakna ilmu kita tidak seimbang dan tidak setaraf. Perbahasan tidak seharusnya diteruskan. Kita berharap pada lain masa, ustaz tidak lagi mengambil bahagian di dalam bahasan seperti ini.

ii. Adakah doa orang bukan Islam diterima di sisi Allah (subhanahu wata’ala)? Dan bagaimana pula kedudukan doa kita kepada orang bukan Islam tersebut? Bagaimana pula maksud hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah (radiallahua’anh) di atas dapat disesuaikan bagi menentukan peringkat-peringkat pembahagian pahala dalam hal seperti ini? Semuanya itu memerlukan penjelasan. Dalam al-Qur’an, Allah (subhanahu wata’ala) berfirman yang maksudnya:

“..Dan tiadalah ibadah dan doa permohonan orang-orang kafir itu melainkan dalam kesesatan” (Surah ar-Ra’d ayat 14)

Sebagai tambahannya firman Allah (subhanahu wata’ala) yang maksudnya;

“Mereka itu orang-orang yang telah kufur terhadap ayat-ayat Tuhan mereka dan( kufur terhadap) perjumpaan denganNya, maka hapuslah amalan-amalan mereka, dan kami tidak megadakan penilaian (timbangan) bagi (amalan) mereka pada hari Kiamat.” <b>(Surah al-Kahfi ayat 105)</b>.

iii. Saya ingin memohon penjelasan siapakah kafir zimmah, kafir harb atau lain-lain? Di manakah kategori orang kafir di Malaysia ini? Sila jawab dan bahas mengikut ilmu dan kefahaman yang ada di dalam dada.

haram ek...
setahu aku x pasal assalamualaikum tu dalam bm maksudnya sejahtera keatas kamu.....
kena cari yang ustaz dulu ni...
huhu..
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register