BTC USD 95,081.2 Gold USD 3,329.61
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Nissan Panggil Kembali 24,000 Leaf EV Kerana Risiko Kebakaran Bateri

Xploit Machine

CG Hardcore Club
gemgem
Messages
67,449
Top Poster #2
Joined
Nov 23, 2012
Messages
67,449
Reaction score
7,417
Points
916
Awards
1
Nissan memanggil balik hampir 24,000 EV Leaf yang dikeluarkan di Amerika Syarikat kerana pek bateri voltan tinggi mereka mungkin terbakar semasa pengecasan pantas DC. Menurut Pentadbiran Keselamatan Lalu Lintas Lebuhraya Kebangsaan (NHTSA), penarikan balik itu menjejaskan 23,887 unit yang dibina antara 29 Ogos 2018 dan 3 November 2020, di kilang pembuat kereta itu di Smyrna, Tennessee. Apabila EV yang terjejas disambungkan ke pengecas pantas Tahap 3, bateri boleh menjadi panas dengan cepat, tetapi tiada amaran yang boleh didengar atau boleh dilihat daripada kenderaan. Jika sesi pengecasan berterusan, pek mungkin terbakar, yang meningkatkan risiko kecederaan.​

1728481697174.png

Pembetulan muktamad belum wujud lagi dan punca sebenar juga belum ditentukan. Bagaimanapun, Nissan berkata bahawa ia terus menyiasat isu itu dan data awal menunjukkan bateri litium-ion dalam kenderaan yang terjejas mungkin mengalami deposit litium yang berlebihan dalam sel bateri, yang boleh meningkatkan rintangan elektrik semasa sesi pengecasan pantas dan berpotensi menyebabkan turun naik dalam keadaan pengecasan. Nissan sedang mengusahakan pembetulan perisian yang direka untuk mengelakkan bateri daripada terbakar. Kami tidak tahu bagaimana ia akan berfungsi, tepatnya, melihat bagaimana Leaf tidak mempunyai pek yang disejukkan secara aktif, tetapi pengeluar kereta berkata kemas kini perisian, yang akan percuma, dijangka tersedia pada bulan November.​

1728481713414.png

Pemilik EV Leaf 2019 dan 2020 yang terjejas akan dimaklumkan mengenai penarikan balik mulai 20 September. Dalam surat itu, Nissan menasihatkan pemilik untuk mengelak daripada menggunakan pengecas pantas Tahap 3 sehingga isu itu diselesaikan. Penarikan balik itu termasuk model dengan pek bateri 40 dan 62 kilowatt-jam, tetapi semua unit masih dalam jaminan. Nissan Leaf mempunyai dua port pengecasan. Satu adalah untuk pengecasan Tahap 1 atau Tahap 2 daripada sumber AC, manakala satu lagi ialah penyambung CHAdeMO untuk pengecasan pantas DC. Walaupun Leaf semakin lama dalam gigi, setelah berada di pasaran dalam bentuk semasa selama tujuh tahun, ia menawarkan pengecasan dua arah, sesuatu yang hanya difikirkan oleh Tesla dengan Cybertruck. Tetapi itu sahaja tidak membantu Leaf dengan angka jualannya–hanya 4,514 dijual di AS pada suku ketiga.

Sumber asal https://insideevs.com/news/736393/nissan-leaf-battery-fire-recall/
 
Sponsored Post

china pun xde masalah mcm nie

noob usa
Kalau tak silap saya kereta/motor EV China pun ada masalah yang sama berkaitan battery ni.
Banyak kes kereta terbakar sendiri ketika kat parking.
Type je “EV burn at China” kat youtube.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Back
Top
Log in Register