BTC USD 28,415.3 Gold USD 1,969.46
Time now: Jun 1, 12:00 AM

NGO bawah KBS anjur program ‘Ziarah Gereja’, jemput belia bukan Kristian

pelitaminyak

Legendary Member
gem
Messages
13,613
Joined
Aug 13, 2008
Messages
13,613
Reaction score
3,961
Points
261
Awards
1

No need for blanket ban on church, temple visit, says interfaith group​

The group says under the constitution, without any propagation involved, the act of visiting a non-Muslim house of worship was not an offence.
18 Mar 2023, 4:10pm

Muslim-Visit-Churchs-010519-2.jpg
The group says visits to non-Muslim houses of worship, like churches, are aimed at fostering a greater understanding of different cultures. (Facebook pic)
PETALING JAYA: An interfaith group has called on the government and Islamic authorities not to impose a blanket ban on Muslims from visiting non-Muslim places of worship.
Instead, the Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism, Sikhism and Taoism (MCCBCHST) suggested that authorities make it clear that there should not be any attempts to propagate other faiths to Muslims.


The council was responding to the Selangor government’s recent move in prohibiting Muslims from entering non-Muslim houses of worship.

Selangor religious affairs exco Zawawi Ahmad Mughni was reported to have said that while Selangor welcomed programmes organised by NGOs to foster tolerance, such activities should adhere to guidelines set by the Selangor Islamic religious department (Jais).

He added that Jais will monitor and take action against those who violate this rule under Sections 5 and 6 of the Non-Islamic Religions (Control of Propagation Among Muslims) Enactment.

However, MCCBCHST said these programmes aim to foster an understanding of different cultures and involve zero propagation of religion.

It also said that the enactment cited by Zawawi was enacted under Article 11(4) of the Federal Constitution which only prohibits the propagation of any religious doctrine or belief among persons professing the religion of Islam.

The group said if there was no propagation of other faiths to Muslims, then there would be no offence committed.

“Therefore, the mere act of visiting a (non-Muslim) house of worship cannot be an offence,” it said in a statement.

Two days ago, former religious affairs minister Zulkifli Al-Bakri – who had visited churches, temples and gurdwaras in the past – called for guidelines on visits to houses of worship to foster greater harmony among Malaysians.
Kenapa perlu guna impact malaysia (dana dari kbs) dlm isu antara agama, yg terang2 isu ni dibawah menteri perpaduan................ Adakah kerana hannah yeoh?
 
Sponsored Post

stennian

Active Member
Messages
1,351
Joined
Feb 2, 2013
Messages
1,351
Reaction score
335
Points
41
utk makluman tn stennian, islam adalah kedudukan yg teratas dan dijamin dlm perlembagaan.

pastu kerajaan pusat dan kerajaan negeri dibenarkan utk mendapatkan peruntukan negara berkenaan pembiayaan sebarang aktiviti atau pembelajaran islam

namun non muslim berhak utk mempraktikkan agama mereka


islam di malaysia bukan dlm kedudukan samarata dengan agama lain
islam adalah kedudukan terlebih dan terutama

jadi pandangan mana mana yg tinggal di malaysia bhw 'bukan semua orang islam nak islam' mmg diabaikan
sebab islam mmg diutamakan

ni adalah dijamin dlm perlembagaan

Tapi cek mek tetap tak boleh nafi kan pandangan peribadi masing2. Kalau tak, tak adalah orang islam yang tak mengamal kan islam langsung.
 

logammaut

Legendary Member
gem
Messages
15,716
Top Poster #10
Joined
Dec 12, 2009
Messages
15,716
Reaction score
3,516
Points
261
Awards
1
Cara paling mudah dgn hapuskan sekolah venkular
Cadangan hapuskan sekolah vernikular dimulakan oleh UMNO pada tahun 2013 kononnya demi perpaduan kaum (sekolah vernikular dikatakan 'kilang' rasis). Skang ni UMNO dah jadi geng dgn puak tu paham2 je lah :ROFLMAO:
 

pelitaminyak

Legendary Member
gem
Messages
13,613
Joined
Aug 13, 2008
Messages
13,613
Reaction score
3,961
Points
261
Awards
1
Cadangan hapuskan sekolah vernikular dimulakan oleh UMNO pada tahun 2013 kononnya demi perpaduan kaum (sekolah vernikular dikatakan 'kilang' rasis). Skang ni UMNO dah jadi geng dgn puak tu paham2 je lah :ROFLMAO:
Susah la nak hapuskan sekolah vernikular....... Cuma boleh buat plkn balik la.............. Dulu 3 bulan, buat yg baru 6 bulan
 

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
128,901
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
128,901
Reaction score
22,116
Points
2,866
Awards
1

Terpulang kerajaan negeri benar program ‘Jom Ziarah Gereja’, kata menteri agama​

Mohd Na’im Mokhtar berkata, beliau menghormati sebarang keputusan kerajaan negeri tentang perkara tersebut kerana ada khilaf yang berlaku.
18 Mar 2023, 10:37pm

1ddd883b-naim-mokhtar-bernama-18323.jpg
Menteri Hal Ehwal Agama Mohd Na’im Mokhtar berkata, ada perbezaan pandangan mengenai program ‘Jom Ziarah Gereja’ dan beliau menghormati (keputusan) di peringkat negeri. (Gambar Bernama)

KUALA LUMPUR: Keputusan untuk membenarkan pelaksanaan Program ‘Jom Ziarah Gereja’ tertakluk kepada bidang kuasa kerajaan negeri, kata Menteri Hal Ehwal Agama Mohd Na’im Mokhtar.

Oleh itu, Mohd Na’im berkata beliau menghormati sebarang keputusan kerajaan negeri tentang perkara tersebut.



“Sebab perkara ini ada khilaf yang berlaku, ada perbezaan pandangan di situ dan saya menghormati (keputusan) di peringkat negeri.
“Oleh sebab itu, ada negeri yang melarang dan ada yang membenarkan (program Ziarah Gereja),” katanya kepada pemberita pada majlis Townhall Ikon Nasional peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Sebelum ini media melaporkan Pulau Pinang tidak melarang mana-mana pihak menganjurkan program yang mengajak umat Islam melawat rumah ibadat bukan Islam di negeri itu bagi memahami agama lain, selagi tidak bercanggah dengan akta dan enakmen sedia ada.




Bagaimanapun Jabatan Agama Islam Selangor melarang perkara tersebut di negeri berkenaan.

Program ‘Jom Ziarah Gereja’ adalah inisiatif di bawah Projek Artikel 11 diterajui Impact Malaysia iaitu sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang bernaung di bawah Kementerian Belia dan Sukan.

Selasa lepas, Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh ketika menggulung perbahasan Belanjawan 2023 bagi kementeriannya di Dewan Rakyat menjelaskan bahawa program ‘Jom Ziarah Gereja’ tidak membabitkan individu beragama Islam.

Pada majlis Townhall Ikon Nasional itu, Na’im turut menyerahkan bantuan awal pendidikan kepada 850 penuntut institusi pengajian tinggi meliputi bantuan tunai, komputer riba dan beg keperluan asas berjumlah RM8 juta.

Program anjuran Yayasan Prihatin Nasional dengan kerjasama Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan dan Bank Rakyat itu merupakan program perkongsian ilmu daripada tokoh-tokoh ternama yang berjaya dalam bidang masing-masing dengan pelajar IPT.
 

akecema

CG Top Poster Club
gem
Messages
29,741
Paid Membership
Joined
Jan 26, 2007
Messages
29,741
Reaction score
5,275
Points
486
Awards
1

Terpulang kerajaan negeri benar program ‘Jom Ziarah Gereja’, kata menteri agama​

Mohd Na’im Mokhtar berkata, beliau menghormati sebarang keputusan kerajaan negeri tentang perkara tersebut kerana ada khilaf yang berlaku.
18 Mar 2023, 10:37pm

1ddd883b-naim-mokhtar-bernama-18323.jpg
Menteri Hal Ehwal Agama Mohd Na’im Mokhtar berkata, ada perbezaan pandangan mengenai program ‘Jom Ziarah Gereja’ dan beliau menghormati (keputusan) di peringkat negeri. (Gambar Bernama)

KUALA LUMPUR: Keputusan untuk membenarkan pelaksanaan Program ‘Jom Ziarah Gereja’ tertakluk kepada bidang kuasa kerajaan negeri, kata Menteri Hal Ehwal Agama Mohd Na’im Mokhtar.

Oleh itu, Mohd Na’im berkata beliau menghormati sebarang keputusan kerajaan negeri tentang perkara tersebut.



“Sebab perkara ini ada khilaf yang berlaku, ada perbezaan pandangan di situ dan saya menghormati (keputusan) di peringkat negeri.
“Oleh sebab itu, ada negeri yang melarang dan ada yang membenarkan (program Ziarah Gereja),” katanya kepada pemberita pada majlis Townhall Ikon Nasional peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Sebelum ini media melaporkan Pulau Pinang tidak melarang mana-mana pihak menganjurkan program yang mengajak umat Islam melawat rumah ibadat bukan Islam di negeri itu bagi memahami agama lain, selagi tidak bercanggah dengan akta dan enakmen sedia ada.




Bagaimanapun Jabatan Agama Islam Selangor melarang perkara tersebut di negeri berkenaan.

Program ‘Jom Ziarah Gereja’ adalah inisiatif di bawah Projek Artikel 11 diterajui Impact Malaysia iaitu sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang bernaung di bawah Kementerian Belia dan Sukan.

Selasa lepas, Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh ketika menggulung perbahasan Belanjawan 2023 bagi kementeriannya di Dewan Rakyat menjelaskan bahawa program ‘Jom Ziarah Gereja’ tidak membabitkan individu beragama Islam.

Pada majlis Townhall Ikon Nasional itu, Na’im turut menyerahkan bantuan awal pendidikan kepada 850 penuntut institusi pengajian tinggi meliputi bantuan tunai, komputer riba dan beg keperluan asas berjumlah RM8 juta.

Program anjuran Yayasan Prihatin Nasional dengan kerjasama Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan dan Bank Rakyat itu merupakan program perkongsian ilmu daripada tokoh-tokoh ternama yang berjaya dalam bidang masing-masing dengan pelajar IPT.
Mcm ni je menteri agama ph?
Pastu ade plak cadangan nak jadikan sebagai mufti besar?
 
Sponsored Post

Top
Log in Register