newbie baru nak belajar bela ikan,mohon tunjuk ajar

Recommended Brokers


timbangkilo

Freshie
Joined
Aug 16, 2019
Messages
9
Reaction score
0
Points
3
Salam semua

Saya ada Aquarium bersize 60cm x 30cm dan saya rancang nak bela ikan dalam tu,antara ikan yang saya minat nak bela flowerhorn/oscar/kaloi , salah satu

Masalahnya ilmu ikan hiasan saya ni rasanya hampir xada,jadi saya perlukan bantuan abang2 akak2 yang berilmu tentang ikan hiasan ni tolong ajar saya ikan mana sesuai dibela(or boleh cadangkan ikan lain) dan cara jagaannya
 
Sponsored Post

anbusan

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2006
Messages
7,733
Reaction score
126
Points
83
kaloi senang je nak jaga air berlumut pun hidup je janji bg makan hehe.

tp flowerhorn ni air kene bersih and makan pun kene jaga sikit. dulu abg aku satu rumah penuh dgn flowerhorn. siap dalam peti beku ade cacing dalam cube lg. aku ingatkan aiskrim hehe
 

timbangkilo

Freshie
Joined
Aug 16, 2019
Messages
9
Reaction score
0
Points
3
kaloi senang je nak jaga air berlumut pun hidup je janji bg makan hehe.

tp flowerhorn ni air kene bersih and makan pun kene jaga sikit. dulu abg aku satu rumah penuh dgn flowerhorn. siap dalam peti beku ade cacing dalam cube lg. aku ingatkan aiskrim hehe
saya nak cuba kaloi Sabah,tapi saya baca nak jaga lagi susah dari kaloi biasa
 

timbangkilo

Freshie
Joined
Aug 16, 2019
Messages
9
Reaction score
0
Points
3
untuk ikan2 seperti di atas apa yang saya perlukan lagi selain aquarium ya

ada pump satu kemestian?kalau ya,saya kurang faham apa beza 2 jenis pum ni

satu yang jenis duduk dalam air seketul tu

satu lagi yang jenis ada filter dekat atas aquarium tu
 

koboygurun

Active+ Member
Joined
Dec 21, 2009
Messages
2,671
Reaction score
3
Points
25
bg ak, ikan paling best adalah ikan arowana....modal mule2 mmg besar, tp kalau tgk dier dah membesar, mmg pueh hati....time dier kona pusing tu...fuhhh...terpesona....hahaha....
 

peragahan

Fun Poster
Joined
Mar 4, 2006
Messages
347
Reaction score
0
Points
10
untuk ikan2 seperti di atas apa yang saya perlukan lagi selain aquarium ya

ada pump satu kemestian?kalau ya,saya kurang faham apa beza 2 jenis pum ni

satu yang jenis duduk dalam air seketul tu

satu lagi yang jenis ada filter dekat atas aquarium tu
tokey akurium akan citer detail bro...bila bro beli ikan tu..
 

anbusan

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2006
Messages
7,733
Reaction score
126
Points
83
saya nak cuba kaloi Sabah,tapi saya baca nak jaga lagi susah dari kaloi biasa
rase air je kene jaga, dicadangkan 2-3 kali seminggu kene cuci. Makan pun mcm biasa kene bg ikan kecik/udang dgn pallet. tp dengo biler da beso kali lebih suka makan sayur hehe.


Dulu org kg aku bg makan kangkung mmg air berlumut teruk la ikan pun tak nampak. tp nak warna lawa mmg kene pastikan air suci bersih, kalau berlumut ikan jd warne hitam
 

koboygurun

Active+ Member
Joined
Dec 21, 2009
Messages
2,671
Reaction score
3
Points
25
untuk ikan2 seperti di atas apa yang saya perlukan lagi selain aquarium ya

ada pump satu kemestian?kalau ya,saya kurang faham apa beza 2 jenis pum ni

satu yang jenis duduk dalam air seketul tu

satu lagi yang jenis ada filter dekat atas aquarium tu

pump adalah satu kemestian supaya air sentiasa bersih dan jernih...air nk cantik tukar setiap 2 minggu (tukar separuh je)...pump ada berjenis2 pump..dan ianya mengikut keluasan akuarium tuan...

cume kene tgk minat tuan nk setup akuarium mcm mane...adakah biasa2 atau luar biasa...hehehe
 

John Nawi

Active+ Member
Joined
Oct 23, 2012
Messages
4,938
Reaction score
120
Points
43
aquarium size 60cm x 30cm x sesuai utk ikan kalo..kaloi cpt membesar, utk oscar dan flowerhorn bole sbb kedua2 ni tak membesar seperti kaloi, tapi agk sempit kalau dah besar, ikan kaloi sabah tak susah pn, sama je mcm kaloi biasa nk belanya, utk makluman, sy dah bela kaloi biasa, kaloi sabah dan oscar, kedua2 kaloi tersebut membesar dgn ukuran 2 kaki panjang, oscar membesar dlm 20-30 cm panjang
 

timbangkilo

Freshie
Joined
Aug 16, 2019
Messages
9
Reaction score
0
Points
3
bg ak, ikan paling best adalah ikan arowana....modal mule2 mmg besar, tp kalau tgk dier dah membesar, mmg pueh hati....time dier kona pusing tu...fuhhh...terpesona....hahaha....
ikan arowana out of budget la bro :D

sebab tu saya pilih ikan di atas,maybe kalau dah reti bela ikan baru saya melebur dekat arowana :))
 
Sponsored Post
Top
Log in Register