Covid-19 Negeri enggan buka semula ekonomi boleh disaman pihak industri - Azmin

CG Sponsors




chel_fi82

Active+ Member
Joined
Nov 25, 2009
Messages
4,086
Reaction score
31
Points
30
PKP.JPG


Menteri Kanan Mohamed Azmin Ali mengingatkan kerajaan negeri kemungkinan tindakan undang-undang yang boleh diambil oleh pihak industri jika ekonomi tidak dibuka semula di bawah perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) seperti yang diputuskan oleh kerajaan pusat.

Azmin menegaskan bahawa keputusan kerajaan persekutuan membuka semula ekonomi adalah sah dari segi undang-undang.

"Sekiranya kerajaan negeri tidak memberikan kerjasama untuk melaksanakan Akta 342 yang telah dijadikan undang-undang yang berkuatkuasa di seluruh negara, kerajaan-kerajaan negeri berkenaan mungkin terdedah kepada tindakan undang-undang daripada pelbagai pihak, khususnya dari pihak industri.

"Akta 342 telah digubal dan dikuatkuasakan mulai 1 April 1989 berikutan persetujuan negeri-negeri pada masa itu termasuklah Sabah dan Sarawak untuk mewujudkan satu undang-undang yang seragam bagi tujuan mencegah dan mengawal penyakit berjangkit di Malaysia dan berkuat kuasa di seluruh negara," katanya merujuk kepada Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).


Azmin juga menyifatkan bahawa kerajaan negeri yang ingkar untuk membuka semula ekonomin tidak bersandarkan kepada punca kuasa yang sah di bawah mana-mana undang-undang dan bercanggah dengan dasar kerajaan persekutuan.

"Lebih-lebih lagi memandangkan dasar kerajaan persekutuan tersebut telah pun dijadikan undang-undang yang berkuatkuasa di seluruh negara.

"Dalam hal ini, peraturan-peraturan yang dibuat di bawah Akta 342 adalah undang-undang khusus bagi tujuan mencegah dan mengawal penularan Covid-19.

"Oleh itu, ia mengatasi (prevail) peruntukan undang-undang bertulis yang lain berhubung dengan pencegahan dan pengawalan penyakit berjangkit," katanya dalam kenyataan media hari ini.

Telah dibentang kepada menteri besar, ketua menteri

Azmin turut menyorot gesaan beberapa NGO, termasuk Persekutuan Pengilang-Pengilang Malaysia (FMM) dan Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) yang menegaskan bahawa kerajaan negeri tidak boleh menghalang mana-mana syarikat untuk memulakan operasi bermula 4 Mei.

Azmin menjadi tumpuan kritikan pihak yang melihatnya sebagai bertanggungjawab atas "kegagalan" susulan beberapa negeri tertentu enggan mematuhi keputusan kerajaan persekutuan membuka semula ekonomi.

Keputusan untuk membuka semula sektor-sektor ekonomi di dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dibuat dengan penuh teliti, berhati-hati dan bertanggungjawab serta didokong oleh data dan kajian oleh Kementerian Kewangan, MITI, Bank Negara Malaysia dan Khazanah Nasional Berhad," kata Azmin.

Azmin menambah bahawa hasil kajian berhubung keputusan itu telah dibentangkan untuk perbincangan dengan Menteri-Menteri Besar dan Ketua-Ketua Menteri semasa Mesyuarat Majlis Keselamatan Negara pada 28 April.

Berdasarkan perbincangan itu, katanya, kerajaan negeri sedar bahawa sekiranya perintah kawalan pergerakan (PKP) yang sedia ada dilanjutkan sehingga Jun 2020, kesan kumulatif kehilangan pendapatan negara dianggarkan sebanyak RM146 billion atau kekurangan sebanyak 10.3 peratus KDNK.

"Keadaan ini akan menghapuskan kemajuan ekonomi yang telah dicapai sepanjang empat tahun yang lalu.

"Sehubungan dengan itu, mesyuarat ini telah bersetuju untuk membuka semula sektor-sektor ekonomi dalam tempoh PKPB bermula 4 Mei," katanya.

"Dakwaan bahawa kerajaan memulakan semula (restart) ekonomi dalam keadaan tergesa-gesa adalah tidak benar dan tidak berasas," katanya lagi.

Enam negeri sebelum ini dilaporkan tidak akan membuka semula sektor ekonomi bermula hari ini dan akan meneruskan PKP.

Negeri-negeri berkenaan ialah Sarawak, Sabah, Pulau Pinang, Pahang, Kelantan dan Kedah.

Pulau Pinang akan meneruskan aktiviti perniagaan pada 8 Mei tetapi mengekalkan sekatan PKP lain, seperti menyekat sebarang aktiviti rekreasi sehingga 12 Mei.

Pahang, Kelantan dan Kedah akan membincangkan sama ada akan membuka semula sektor ekonomi minggu hadapan.

Kerajaan negeri Selangor, Perak dan Negeri Sembilan membenarkan perniagaan dibuka bermula esok.

Namun ketiga-tiga negeri itu tidak akan membenarkan pelanggan makan di restoran.

Dalam kenyataan sama, Azmin turut menegaskan bahawa keputusan kerajaan untuk memulakan semula ekonomi adalah berdasarkan tanda aras Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Malah, katanya, inisiatif kerajaan dalam menangani pandemik Covid-19 telah diiktiraf antara yang terbaik di dunia.

"Sehubungan dengan ini, kerajaan negeri adalah diminta untuk bekerjasama dalam melaksanakan keputusan kerajaan persekutuan supaya negara dapat menjana semula keupayaan ekonomi.

"Kerajaan yakin kita mampu memerangi pandemik Covid-19 ini dengan jayanya sebagai satu pasukan. Kita telah berganding bahu dalam melaksanakan PKP demi membendung penularan wabak Covid-19.

"Sekarang ini, kita perlu terus bersatu serta memperkukuhkan kerjasama demi kelangsungan ekonomi dan kesejahteraan rakyat," katanya

Malaysiakini
 
Last edited:
Sponsored Post

chel_fi82

Active+ Member
Joined
Nov 25, 2009
Messages
4,086
Reaction score
31
Points
30
PKPB tak dipatuhi: Memalukan, tak pernah berlaku - Abdul Rahman

Anggota Majlis Tertinggi Umno, Abdul Rahman Dahlan, menyifatkan tindakan beberapa negeri enggan meneruskan meneruskan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) seperti diumum Muhyiddin Yassin adalah memalukan dan tidak pernah berlaku.

Kata Abdul Rahman ada sesuatu "yang tidak kena" apabila sembilan negeri mengambil pendirian tidak melaksanakan PKPB sebaliknya mengambil pendekatan sendiri.

"Ada yang tak kena dengan komunikasinya dan sepatutnya benda ini dilakukan oleh menteri (kluster) ekonomi sebab ini dalam ruang bidang dia.

“Untuk menangani krisis seperti ini, dia perlu lakukan banyak perbincangan dan mengadakan video persidangan dengan semua orang," katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur, hari ini.

Abdul Rahman yang juga bekas menteri pusat semasa zaman Najib Razak berkata, apa yang berlaku itu merupakan "tamparan hebat kepada menteri ekonomi" apabila perintah PKPB tidak dipatuhi negeri.

“Nampaknya satu tamparan hebat kepada menteri ekonomi (Azmin) kerana tidak dapat koordinasi pembukaan perniagaan selepas PKP.

"Ini juga memalukan dan belum pernah terjadi sebelum ini,” katanya.

Terdahulu Abdul Rahman diminta mengulas kenyataan Naib Presiden Umno, Mohamed Khaled Nordin, yang menyalahkan kerajaan Perikatan Nasional mengenai keseragaman pelaksanaan PKPB hari ini.

Walaupun tidak memetik sebarang nama, Khaled dipercayai menuding jari kepada Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Ekonomi, Azmin Ali.

Azmin ialah seorang daripada menteri kanan PN yang dilantik Muhyiddin selepas PN membentuk kerajaan baru-baru ini. Beliau merupakan bekas timbalan presiden PKR.

Kata Abdul Rahman, beliau bersetuju dengan pandangan Khaled kerana keputusan melonggarkan PKP adalah sesuatu yang besar dan mesti dibincangkan dengan semua kerajaan negeri bagi mendapatkan persetujuan bersama.

“Namun ia jelas tidak dilaksanakan.

“Kegagalan ini menunjukkan kelemahan ketara dalam kepimpinan, strategi dan penyelarasan yang berkaitan dengan pemulihan ekonomi negara,” katanya.

'Azmin gagal runding negeri'

Mengulas lanjut, MP Kota Belud berkata apa yang berlaku hari ini memperlihatkan kegagalan Azmin berunding dengan negeri sebelum kelonggaran sekatan atau PKPB diumum.

“Ini isyarat kepada beliau dan kerajaan supaya jangan ambil mudah,” katanya yang pernah mengetuai Unit Perancang Ekonomi (EPU).

Jelas Abdul Rahman, Azmin sepatutnya lebih tahu kerana beliau pernah menjadi menteri besar Selangor.

“Melonggarkan PKP adalah langkah besar.

“Jangan lupa, Azmin bekas menteri besar Selangor. Ini serius,” katanya.
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
28,169
Reaction score
870
Points
171
aik. bukan semua da buka ke kecuali sabah serawak kan?
 

kai2020

Super Active Member
Joined
May 14, 2006
Messages
6,043
Reaction score
821
Points
111
When elephant (ahli politik PN) fight elephant (ahli politik PN), grass (pengilang) suffer.

PN umum PKPB.
PN umum tak nak PKPB.
PN marah sebab PKPB tidak diselaraskan.
PN ugut saman PN.

PeNing. PeNing.
Kene ambil PaNadol lah nih.

FB_IMG_1588651592929.jpg
 

CyberMachine

CG Top Poster Club
Joined
Oct 1, 2009
Messages
22,234
Reaction score
409
Points
131
sapa yang kat negeri tangguh

keadaan kat sana camne..

ramai orang tak

penang tu tangguh apanya..kilang bersepah sepah
 

Fayafa

Active Member
Joined
May 21, 2017
Messages
1,236
Reaction score
305
Points
51
rsnya MB2 negeri yg x ikut PKPB ni ada tya nasihat undang2 kat Penasihat Undang-Undang negeri masing2 sebelum amik apa2 keputusan nk ikut ka xmau..tp xtau la,politik ni hat luruih buleh jd bengkok
 

epozer

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Aug 2, 2010
Messages
14,782
Reaction score
531
Points
171
sapa yang kat negeri tangguh

keadaan kat sana camne..

ramai orang tak

penang tu tangguh apanya..kilang bersepah sepah
buka tanggu sangat...tgh nego sop...kilang banyak goyang sbb klau kn covid depa kn tanggung... bukan murah klau seribu org pekerja kos saring saja dah 700k.... kn tutup lagi...so depa tunggu habis pkp baru on..
 

epozer

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Aug 2, 2010
Messages
14,782
Reaction score
531
Points
171
rsnya MB2 negeri yg x ikut PKPB ni ada tya nasihat undang2 kat Penasihat Undang-Undang negeri masing2 sebelum amik apa2 keputusan nk ikut ka xmau..tp xtau la,politik ni hat luruih buleh jd bengkok
pbt under negeri...depa soh tutup kn tutup...puu dah tau semua tu...sbb tu depa berani buat...

patut jemin buka sembang mcm tu...patut bgtau state kn tanggung klau nk pkp lagi....bukan ugut state..kadg2 bengap jugak...patut la gunting rambut jadi keperluan mendesak...
 

chel_fi82

Active+ Member
Joined
Nov 25, 2009
Messages
4,086
Reaction score
31
Points
30
carton betul sekarang negeri hijau PKP negeri merah PKPB...lawak hindustan...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register