BTC USD 19,278.4 Gold USD 1,809.11
Time now: Jun 1, 12:00 AM

`Nasi Paku’ tinggalan tradisi istimewa

dloanman

CG Top Poster Club
gem
Messages
32,493
Joined
Apr 15, 2012
Messages
32,493
Reaction score
2,553
Points
266
Awards
1
FW925299_KB01_210819_NASI_BN201908208614-lpr-960x638.jpg

Muhammad Yusuf Ismail (kanan) bersama Foo Chiak Leong, menunjukkan makanan dan minuman yang dijual mereka di Jalan Tok Hakim, Kota Bharu pada 21 Ogos 2019. hari ini. Foto BERNAMA

Ogos 21, 2019 3:47 pm

KOTA BHARU, 21 OGOS: Nasi bungkus yang ‘diikat’ dengan paku menyatukan generasi kedua peniaga makanan dan minuman di sebuah kedai makan di sini, untuk meneruskan tradisi yang diwarisi daripada generasi terdahulu.

Kedai Nasi Sumatera Haji Ismail menjadi tempat buat Muhammad Yusuf Ismail, 30, dan rakannya, Foo Chiak Leong, 48, berniaga di bawah satu bumbung sejak kedua-dua orang tua mereka memulakan perniagaan itu pada 2006.
Leong berkata, semuanya bermula pada 1979 ketika ayahnya, Foo Chee Chen, membuka sebuah kedai kopi di Jalan Gajah Mati di sini.


Anak kedua daripada empat beradik yang menyambung warisan perniagaan kedai kopi mendiang bapanya berkata, ketika itu bapanya hanya menjual air minuman sahaja di kedai kopinya manakala ayah Muhammad Yusuf iaitu Ismail Zakaria, 70, pula ketika itu bekerja di sebuah kedai makan berasaskan makanan Sumatera.
“Namun pada 2006, selepas ayah meninggal dunia setahun sebelumnya, saya mula bekerjasama dengan Ismail selepas beliau berhenti kerja dari sebuah restoran dan memulakan kedai makan sendiri.

“Ismail menjual nasi dan lauk-pauk berasaskan masakan dari Sumatera, Indonesia, manakala saya masih meneruskan tradisi mendiang ayah dengan menjual minuman,” katanya ketika ditemui Bernama di kedai yang disewanya di Jalan Tok Hakim selepas berpindah dari Jalan Gajah Mati sejak setahun lepas.
Ditanya mengapa sanggup berniaga di bawah satu bumbung walaupun berlainan bangsa, Leong berkata, makanan halal boleh menarik lebih ramai pelanggan untuk datang makan ke kedai yang diusahakan mereka.

“Selain itu, imej yang ditampilkan Ismail dan anaknya juga menjadi penyebab mengapa saya sanggup berkongsi perniagaan dengan mereka.
“Sepanjang berkongsi kedai sejak kira-kira 13 tahun lepas, saya dan Ismail serta anaknya tidak pernah bertengkar kerana kami saling hormat-menghormati antara satu sama lain,” katanya.

Sementara itu, Muhammad Yusuf berkata, beliau mengambil alih perniagaan daripada bapanya sejak beberapa tahun lepas setelah Ismail semakin uzur berikutan faktor umur.
Mengakui majoriti pelanggannya adalah berbangsa Tionghua, Muhammad Yusuf berkata, ia tidak menjadi masalah kerana masyarakat Melayu dan India turut mengunjungi kedai makannya.

“Kedai makan ini berkonsepkan ala Sumatera kerana resepinya berasal dari sana dan lauk-pauk masih dihidangkan dalam pinggan kepada pelanggan.
“Antara lauk-pauk yang popular termasuklah ayam kampung goreng, ayam kampung gulai, ikan tenggiri gulai, otak lembu gulai kuning, daging kerutuk dan daging kering yang menggunakan resepi asli berasal dari Sumatera,” katanya.

Menariknya, nasi bungkus di kedai tersebut dicucuk dengan paku sepanjang seinci setengah berbanding menggunakan getah gelang sebagai pengikat bungkusan.
Menceritakan asal-usul nasi yang dibungkus dengan paku itu, Muhammad Yusuf berkata, ia bermula sekitar 70-an ketika Osman Larin yang berasal dari Sumatera merantau ke Kelantan dan membuka kedai makan di sini.

“Ayah dahulu bekerja di kedai makan Osman dan sejak dari awal Osman telah menggunakan paku untuk mengikat nasi bungkus yang dibeli mahupun ditempah pelanggan.

“Walaupun Osman telah meninggal dunia namun bekas pekerjanya termasuk ayah yang berjaya membuka kedai makan masih mengekalkan tradisi membungkus nasi menggunakan paku kerana ikatannya lebih kemas berbanding menggunakan getah gelang,” katanya sambil menambah sekurang-kurangnya dua kilogram paku dibeli setiap dua bulan sekali untuk tujuan itu.

Berikutan itu, kedai makannya turut mendapat jolokan ‘Nasi Paku’ kerana kaedah membungkus makanan yang unik dan jarang ditemui itu.
Muhammad Yusuf yang mengetuai lima pekerja berkata, walaupun berkongsi kedai dengan Leong, pelanggan akan membuat bayaran kepadanya kerana kaunter nasi berada di bahagian depan kedai manakala kaunter air milik Leong berada di belakang.

“Bagaimanapun, ia tidak menjadi masalah kerana Leong akan mencatat jumlah minuman yang dipesan pelanggan ketika kami mula beroperasi pada pukul 9 pagi, dan sebelum menutup kedai pada pukul 3.30 petang beliau akan memberikan jumlah yang saya perlu bayar kepadanya,” katanya.
— BERNAMA
 
Sponsored Post

rayz

Legendary Member
gem
Messages
13,103
Joined
Jun 5, 2007
Messages
13,103
Reaction score
785
Points
161
risau takut tertelan paku
 

shamputra

Active Member
Messages
1,996
Joined
Jan 25, 2009
Messages
1,996
Reaction score
24
Points
25
sedap ni......

#jangandimakanpakuitu....hehe
 

Niyang

CG Top Poster Club
gem
Messages
43,431
Joined
May 13, 2009
Messages
43,431
Reaction score
1,790
Points
201
paku mahal skrg ni ..... hehhee...
 

Rizal

Legendary Member
gem
Messages
12,363
Paid Membership
Joined
Sep 25, 2008
Messages
12,363
Reaction score
707
Points
201
guna getah kan jimat :oops:
 

nonoo1

Super Active Member
Messages
5,854
Joined
Oct 24, 2010
Messages
5,854
Reaction score
326
Points
91
macam2 la ni...hehehehe
aritu nasi dalam tin susu.. adeiii
 

rayz

Legendary Member
gem
Messages
13,103
Joined
Jun 5, 2007
Messages
13,103
Reaction score
785
Points
161
yg ni br betui ulam PUCUK PAKU
 

Lobey

Active+ Member
Messages
4,428
Joined
Feb 25, 2008
Messages
4,428
Reaction score
146
Points
43
dulu arwah ayah kawe pun jual nasi kt depan stesyen kereta sewa kota bharu. kedai kongsi dgn cina. tapi sbb tk tahan selalu kena pau dgn along kawasan. terpaksa stop berniaga.
 

anuarkarim

Active Member
Messages
2,260
Joined
Feb 5, 2010
Messages
2,260
Reaction score
22
Points
35
yang shah alam punya nama ja nasi paku..
tapi xdak paku dh..
awal2 dulu ja..

Sedap woo...
 

fredo

Super Active Member
Messages
5,548
Joined
Nov 17, 2007
Messages
5,548
Reaction score
120
Points
83
haha... kat shah alam sek 26 aku tak pernah singgah ,
tapi pesan tapau jer dgn kawan2 ...masa tu mmg ada cucuk paku.:D
(y)(y)(y)
 
Sponsored Post

Top
Log in Register