Nama-nama Allah & Sifat-Sifat Wajib Bagi Allah

CG Sponsors




citymall

Active+ Member
Joined
Dec 13, 2013
Messages
4,295
Reaction score
478
Points
41
Setakat hari ini belum ada lagi yang dapat menghuraikan dengan terperinci dan menyeluruh tentang makna Kalimah Syahadah melainkan dalam pelajaran Sifat 20. Kalaulah tiada pelajaran sifat 20, kita tak tahu makna sebenar 2 kalimah syahadah tu.
Kita jangan memperkecilkan ilmu sifat 20 kerana ianya adalah ijtihad ulama tauhid zaman dahulu dan masih digunapakai hingga ke hari ini terutama di sebelah Nusantara. So, sekarang sesiapa yang nak belajar sifat 20 dipersilakan. Siapa yang tak nak belajar sifat 20 pun silakan. tiada siapa nak halang. Asalkan kita tahu apa makna sebenar penyaksian kita semasa kita melafazkan 2 kalimah syahadah tu.

فَاعۡلَمۡ اَنَّهٗ لَاۤ اِلٰهَ اِلَّا اللّٰهُ وَاسۡتَغۡفِرۡ لِذَنۡۢبِكَ وَلِلۡمُؤۡمِنِيۡنَ وَ الۡمُؤۡمِنٰتِ* ؕ وَاللّٰهُ يَعۡلَمُ مُتَقَلَّبَكُمۡ وَمَثۡوٰٮكُمۡ‏
Ketahuilah bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan mintalah ampun kepadaNya bagi salah silap yang engkau lakukan dan bagi dosa-dosa orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan dan (ingatlah), Allah mengetahui akan keadaan gerak-geri kamu (di dunia) dan keadaan penetapan kamu (di akhirat). (Muhammad:19)


Jazakallah on your offer
I kalo nak tuntut ilmu ugama dgn sesape..i akan tanya/cek latar belakang ilmu ugama orang/cikgu/guru itu

Setau i, orang yg nak ngajar ugama, mesti dah belajar ugama secara talaqi dgn guru yg benar, at least 8tahun (full time..bukan pjj)
Saya akan check akhlak zahir dia dan dia mengajar berpandukan kitab, Quran, Hadis dan Ijma' Ulama. Berapa lama tu tak penting.
 
Last edited:
Sponsored Post

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
5,804
Reaction score
896
Points
121
Kalau macam tue..baguslah..kitab faridatul faraid karangan syeik ahmad alfathani leh la baca..kitab tau sifat 20..tp..ilmu tauhid nie..wajib fardhu ain mempelajarinya setiap anak org islam yg berakal..walaupun belum baligh..dan mesti ada org yg benar2 berpengetahuan tentang ilmu tu..iaitu mesti seorg yg arif..kita jgn tgk pada pakaian seseorg atau sijil seseorg..tp ilmu yg dia sampaikan mestilah sah lagi sahih..sebagai cth..mereka2 yg menolak akan sifat 20..bila ditanya..MAHA KAYA ALLAH ITU BAGAIMANA..?BERKATA LAH MEREKA..SEMUA YG DICIPTAKAN INI MILIK ALLAH..KENYATAAN ITU MEMANG BETUL..TP TIDAK BENAR..KERANA MEREKA SEBENARNYA MENSYIRIKKAN ALLAH SECARA TIDAK SEDAR..KERANA BILA KEKAYAAN ALLAH DIUKUR PADA SEMUA BENDA..ALLAH ITU TUHAN YG BERSIFAT LEMAH..KERANA BERKEHENDAK PADA HARTA SEPERTI MAKHLUK..DAN ALLAH ITU MASIH LAGI MISKIN..KERANA HANYA ADA 1 ALAM SAHAJA..BUKAN 2,3,4 ATAU INFINITI ALAM INI..SEBAB ITULAH KENE TAHU APA YG DIMAKSUDKAN DGN NAMA ALGHANIYU(MAHA KAYA) ALLAH ITU..DR GURU YG ARIF DIA AKAN BGTAU..AGAR KITA X MENYATAKAN SESUATU YG BUKAN2 PADA ALLAH TAALA.
 
Last edited:

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
5,804
Reaction score
896
Points
121
Setakat hari ini belum ada lagi yang dapat menghuraikan dengan terperinci dan menyeluruh tentang makna Kalimah Syahadah melainkan dalam pelajaran Sifat 20.

فَاعۡلَمۡ اَنَّهٗ لَاۤ اِلٰهَ اِلَّا اللّٰهُ وَاسۡتَغۡفِرۡ لِذَنۡۢبِكَ وَلِلۡمُؤۡمِنِيۡنَ وَ الۡمُؤۡمِنٰتِ* ؕ وَاللّٰهُ يَعۡلَمُ مُتَقَلَّبَكُمۡ وَمَثۡوٰٮكُمۡ‏
Ketahuilah bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan mintalah ampun kepadaNya bagi salah silap yang engkau lakukan dan bagi dosa-dosa orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan dan (ingatlah), Allah mengetahui akan keadaan gerak-geri kamu (di dunia) dan keadaan penetapan kamu (di akhirat). (Muhammad:19)



Saya akan check akhlak zahir dia dan dia mengajar berpandukan kitab, Quran, Hadis dan Ijma' Ulama. Berapa lama tu tak penting.
Pada kalimah ilaha..ada 2 perkara disitu sebenarnya..satu ilahi dan satu lagi rabbi..bila kita sebut sembah..kalimah itu menjadi rabbi..la rabbi illallah..sedangkan apa yg disebut adalah ilaha..tuhan yg kita kene kenal dgn sebenar2nya utk sembah..so,bila diterjemah tiada tuhan yg disembah..perkataan sembah itu adalah rabbi..bukan ilaha..
Mungkin rumit utk dibicarakan disini sebab dia kene hadap hadapan senang utk kita faham..cuma boleh bg cth je..ilaha..ertikata mudah tuhan yg menguasai,berkuasa,mengetahui dsb..dan perkataan rabbi..tuhan yg disembah..iaitu specifik utk disembah shj..jadi..nk kene sembah tu tuhan yg ilaha..iaitu yg bernama Allah..senang kata..mengenal tuhan(ilaha) yg bernama Allah utk menjadi rabbi(tuhan yg aku sembah..kalau xfaham..leh la tanya..insyaallah..aku akan cuba jawab..wallahualam..
 

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
5,804
Reaction score
896
Points
121
Awalludin makrifatullah..Awal agama adalah mengenal Allah..ramai yg menafikan ini adalah hadis..bukan kata2 syair arab..tp hadis ini selalu disebut2 oleh ulama2 terdahulu..spt lah..kita berkata direct..setiap perbuatan bermula dgn niat..sedangkan hal itu adalah hadis nabi s.a.w..ada dlm hadis 40..cuma ulama ckp direct tanpa mengatakan hadis nabi sebab org(yg belajar) dh tau itu hadis nabi s.a.w.wllahualam.
 

citymall

Active+ Member
Joined
Dec 13, 2013
Messages
4,295
Reaction score
478
Points
41
Pada kalimah ilaha..ada 2 perkara disitu sebenarnya..satu ilahi dan satu lagi rabbi..bila kita sebut sembah..kalimah itu menjadi rabbi..la rabbi illallah..sedangkan apa yg disebut adalah ilaha..tuhan yg kita kene kenal dgn sebenar2nya utk sembah..so,bila diterjemah tiada tuhan yg disembah..perkataan sembah itu adalah rabbi..bukan ilaha..
Mungkin rumit utk dibicarakan disini sebab dia kene hadap hadapan senang utk kita faham..cuma boleh bg cth je..ilaha..ertikata mudah tuhan yg menguasai,berkuasa,mengetahui dsb..dan perkataan rabbi..tuhan yg disembah..iaitu specifik utk disembah shj..jadi..nk kene sembah tu tuhan yg ilaha..iaitu yg bernama Allah..senang kata..mengenal tuhan(ilaha) yg bernama Allah utk menjadi rabbi(tuhan yg aku sembah..kalau xfaham..leh la tanya..insyaallah..aku akan cuba jawab..wallahualam..
Macam terbalik jer.
Ilaaha - erti sembahan, Tuhan yang layak disembah.
Rabbi - ertinya yang menguasai, menjaga, mengawal dll
 

cashman

Fun Poster
Joined
Oct 5, 2010
Messages
672
Reaction score
106
Points
23
Saya akan check akhlak zahir dia dan dia mengajar berpandukan kitab, Quran, Hadis dan Ijma' Ulama. Berapa lama tu tak penting.
Great!
Ini ilmu ugama..semua kita wajib berhati2

Pada kalimah ilaha...

..kalau xfaham..leh la tanya..insyaallah..aku akan cuba jawab..wallahualam..
Macam terbalik jer.
Ilaaha - erti sembahan, Tuhan yang layak disembah.
Rabbi - ertinya yang menguasai, menjaga, mengawal dll
Tuan tokey99, pls respond to citymall

Jzkk
 

cashman

Fun Poster
Joined
Oct 5, 2010
Messages
672
Reaction score
106
Points
23
Bismillah

ArRahman & ArRahim berasal dr root word yg sama; ra ha mim
Cuma berbeza baris dan huruf skit bawa maksud berbeza
Bismillahirrahmanirrahim

Ar-Raĥmān [1] Yang mengajarkan Al-Quran [2] Yang menciptakan manusia (daripada tiada kepada ada) [3] Yang mengajarkan (manusia) berkomunikasi [4]
AQ55:1-4

Sifat Allah Taala, ArRahman, hanya available utk manusia ketika di dunia.

Di Akhirat kelak, tidak lagi. Di sana, sifat ArRahim yg akan dinikmati manusia, yakni manusia beriman, yg melakukan amal2 yg soleh semasa di dunia.

'Ibrāhīm:23 - Dan dimasukkanlah orang-orang yang beriman dan yang beramal soleh, ke dalam kebun-kebun (syurga) yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka kekal di dalamnya dengan izin Tuhan mereka; ucapan selamat sentiasa mereka dapati di dalam kebun-kebun (syurga) itu.

Allahua'lam
P/s: untuk lebih memahami maksud bagi Sifat Allah Taala; ArRahman, sila belajar Tafsir Surah AlFatihah & Surah ArRahman
 
Last edited:

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
5,804
Reaction score
896
Points
121
Great!
Ini ilmu ugama..semua kita wajib berhati2



Tuan tokey99, pls respond to citymall

Jzkk
spt yg aku bgtau post lepas..mengenal Tuhan(ilaha) yg bernama Allah..

ilaha tu relate pada bab uluhiyah..tidak mensyirikkan Allah dgn sesuatu..cth..Allahu Ahad..bersalahan Allah dengan Makhluk..yg menguasai Alam..sebab tu jika seseorg hamba yg mengucap 2 kalimah syahadah..dia islam.walaupun dia xbersolat dan tidak menafikan kewajipan solat atau kalimah syahadah.

rububiyah relate pada tuhan yg disembah tu..iaitu ilaha td..cth syirik pada rububiyah menjadikan patung sebagai Allah utk disembah..tuhan yg disembah oleh sekelian alam.iaitu Ilaha td.yg bernama Allah.

mudah2an korg faham..k
 

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
5,804
Reaction score
896
Points
121
Bismillahirrahmanirrahim

Ar-Raĥmān [1] Yang mengajarkan Al-Quran [2] Yang menciptakan manusia (daripada tiada kepada ada) [3] Yang mengajarkan (manusia) berkomunikasi [4]
AQ55:1-4

Sifat Allah Taala, ArRahman, hanya available utk manusia ketika di dunia.

Di Akhirat kelak, tidak lagi. Di sana, sifat ArRahim yg akan dinikmati manusia, yakni manusia beriman, yg melakukan amal2 yg soleh semasa di dunia.

'Ibrāhīm:23 - Dan dimasukkanlah orang-orang yang beriman dan yang beramal soleh, ke dalam kebun-kebun (syurga) yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka kekal di dalamnya dengan izin Tuhan mereka; ucapan selamat sentiasa mereka dapati di dalam kebun-kebun (syurga) itu.

Allahua'lam
P/s: untuk lebih memahami maksud bagi Sifat Allah Taala; ArRahman, sila belajar Tafsir Surah AlFatihah & Surah ArRahman
salah tu..sifat arrahman dan arrahim didunia dan akhirat..inilah salah satu org yg xbelajar sifat 20..arrahman utk sekelian alam..cth rezeki pada setiap makhluk xkiralah kafir atau islam,binatang..dan arrahim just utk org2 yg beriman je..cth..kenikmatan iman,sabar,syukur..
kalau diakhirat..boleh tuntut apa yg berlaku didunia xkiralah kafir islam binatang tumbuhan,arrahimlak..beroleh syafaat,dan pertolongan Allah,rasul,org2 beriman..contoh nye..wallahualam
 

cashman

Fun Poster
Joined
Oct 5, 2010
Messages
672
Reaction score
106
Points
23
Asmaul Husna
No. Nama Arab Maksud

68 al-Samad الصمد Tempat Meminta
(بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ)
(اللَّهُ الصَّمَدُ)
AQ112:2 Allah tumpuan semua makhluk

Sifat Allah Taala; AsSomad

Sifat ini disebut 1 kali shj di dlm AQ; di dlm surah ini.

Huraian ringkas:
Semua makhluk berhajat kpd Allah Taala manakala Allah Taala tidak berhajat kpd mana-mana makhluk

Allahua'lam
 
Sponsored Post
Top
Log in Register