BTC USD 38,256.9 Gold USD 1,796.35
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Nak ubati sikap sombong , ingat mati selalu

BOCK

Legendary Member
Joined
Sep 3, 2007
Messages
17,851
Reaction score
59
Points
120
Nak ubati sikap sombong , ingat mati selalu
Dilulus terbit pada Saturday, November 01 @ 10:45:00 MYT oleh TokPenghulu
Oleh rozmal

"Setiap orang tidak boleh tidak ada sikap riak , takabbur , bongkak , sombong. Tak kiralah samada ahli politik , menteri , imam , bilal , ulamak , jurutera bahkan buruh kasar sekali pun ada sikap ini. Sikap inilah yang akan menjauhkan diri kita dari syurga dan mendekatkan kita ke neraka Allah.

Untuk mengubati penyakit ini memang payah. Ianya akan sentiasa datang setelah diubati. Oleh itu haruslah sentiasa diubati. Perlu banyak mengingati Allah, banyak beristighfar, menurut segala perintahNya, hormat ibu bapa dan sebagainya.



Antara ubat yang mujarab untuk penyakit ini ialah dengan banyak mengingati mati.



Banyak ziarah jenazah , ziarah kubur.



Banyak lihat mereka yang nazak kematian. Banyakkan mandi jenazah teman-teman kita , saudara kita. Usung jenazah . Peluk jenazah. Mandikan jenazah. Bawa van jenazah , masukkan jenazah ke liang lahad dan sebagainya.



Itu sebabnya kita lihat bilal yang menguruskan jenazah , jiwa mereka ini tenang. Mereka tak banyak mengata.



Syawal ini telah ramai mereka yang saya kenali kembali ke pangkuan Ilahi. Ada yang sempat saya ziarah , ada yang tidak sempat.



Allahyarham Ramlee meninggal dunia seminggu selepas raya. Saya selalu jumpa dia di surau. Dia pencen BPR. Kalau dia ada di taman ini , dia selalu akan datang isya. Seorang yang low profile dan mudah didampingi.



Minggu lepas ayah saudara saya juga meninggal dunia Baharuddin Idris di Kg Gadong. Juga seorang yang jarang saya nampak marah. Jenazahnya begitu mudah diuruskan.



Hari yang sama senior setahun saya Dr Adib Othman (Klinik Kassim) meninggal dunia, tak sempat saya nak ziarah. Kalau pergi klinik dia sentiasa senyum, bergurau dengan anak-anak.



Tadi pula ziarah Hj Osman dari Chengkau , seorang veteran pejuang Islam. Seorang yang saya tak pernah nampak marah, selalu beri nasihat.



Ingat mati bukannya sampai kita hilang semangat tak boleh buat kerja. Ingat mati supaya kita kerja sungguh-sungguh dalam apa jua yang kita lakukan , dalam pada masa yang sama kita sentiasa ingat pada Allah.



Beribadahlah seolah kita akan mati esok hari , bekerjalah seolah kita akan hidup selama-lamanya.



Kalau semua kita banyak mengingati mati dalam erti kata sebenarnya mungkin banyak penyakit lain akan sembuh, dengki , khianat , fitnah , adu domba , rasuah , menipu dan sebagainya.

"

bersama-sama lah kita ingat mengingati:D:D
 
Sponsored Post

MOD jr.

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
May 29, 2008
Messages
23,582
Reaction score
134
Points
133
tengkiu bock :)
 

wanzex

CG Top Poster Club
Joined
Jul 12, 2006
Messages
35,554
Reaction score
1,103
Points
191
tadak sombong punyer...
 

ladyhera

Fun Poster
Joined
Oct 14, 2008
Messages
221
Reaction score
0
Points
10
ipoh mali.. ipoh mali......
ingat pulak lagu rnb tuh.... huhuhu....

dari petikan diatas,
Kalau semua kita banyak mengingati mati dalam erti kata sebenarnya mungkin banyak penyakit lain akan sembuh, dengki , khianat , fitnah , adu domba , rasuah , menipu dan sebagainya.


p/s : aku x sombong, cuma pemalu je :p
 

tokputih

CG Top Poster Club
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,235
Reaction score
837
Points
176
gitulah keadaan...
 

zino

Fun Poster
Joined
Aug 15, 2008
Messages
483
Reaction score
0
Points
10
terima kasih banyak-banyak :)
 

badrush

Super Active Member
Joined
Sep 4, 2008
Messages
5,520
Reaction score
19
Points
65
aku selalu gak menyombong ni...sebab aku segan...org ckp aku sombong..

tu pasal aku merendah diri...sbb aku taknak sombong...
 

BOCK

Legendary Member
Joined
Sep 3, 2007
Messages
17,851
Reaction score
59
Points
120
aku selalu gak menyombong ni...sebab aku segan...org ckp aku sombong..

tu pasal aku merendah diri...sbb aku taknak sombong...

jom la kita ingat mengingati :D
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register