Nak membeli pun kena tanya soalan adakah?

CG Sponsors




ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
Jom bincang dan share dan bagi je pandangan tu ye. Go go for share everything... :)cgrock


Pada pendapat saya, apabila kita hendak membeli, ni antara soalan-soalan yang patut sentiasa ada pada diri kita. Contohnya:

Adakah produk ini HALAL dan BAIK?

Adakah produk ini membawa kepada kesihatan atau kebaikan?

Adakah produk ini dekeluarkan oleh orang Islam 100%, 50%, 30%?

Adakah produk ini disahkan atau dipantau oleh orang Islam?

Adakah logo ini betul dan tulen?

Adakah produk ini dikeluarkan atau dikilangkan di Malaysia atau diimport keseluruhannya?

Adakah produk yang sama dikeluarkan oleh masyarakat Islam tapi agak sukar diperolehi di pasaran?

Adakah produk ini benar-benar perlu untuk kita beli, dan tidak adakah sebarang produk alternatif yang dikeluarkan oleh masyarakat Islam?

Fuhh... #:-S ko ni ahib. Payah la macam ni. setiap kali nak membeli je, aku nak tanya semua ni tu satu hal. pastu aku nak cari jawapan semua ni lak satu hal... :((

Orait.... :"> Tak mau takpa, ini just pandangan saya je :)cgrock

Oleh kerana kita semua terlalu SIBUK, paling koman pun carilah produk yang mempunyai HALAL JAKIM. Sebab sekurang-kurangnya ada la jugak usaha kita untuk memastikan anak-anak dan isteri kita serta kaum keluarga kita menyuap makanan yang baik-baik ke dalam mulut depa. :)

Faktor makanan juga penting dalam membentuk sahsiah peribadi seseorang muslim :)

Sahabat,

Jika kita fikir sejenak, untuk " MENGEMBALIKAN HAK DAN MARUAH KITA", secara umumnya kita sama-sama perlulah mengutamakan produk halal daripada pengeluar Islam dan buatan tempatan. :)

Ayuh sama-sama kita bersatu! :)cgrock

Wallahua'alam...

Aku Hanya Insan Biasa
 
Sponsored Post

qreemall

Legendary Member
Joined
Mar 22, 2008
Messages
19,645
Reaction score
54
Points
120
aku sokong idea ko nih ahib....
tp kalo ko baca buku "halah haram"
yg dikeluarkn oleh persatuan
pengguna pulau pinang mmg ko akan nangis laa....
sbb majoriti brg makanan kite ni
ade unsur2 syubhah kalo bkn haram pon....
#:-S#:-S#:-S#:-S#:-S#:-S#:-S
:(:)(:)(:)(:)(:)(:)(:)((
 

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
aku sokong idea ko nih ahib....
tp kalo ko baca buku "halah haram"
yg dikeluarkn oleh persatuan
pengguna pulau pinang mmg ko akan nangis laa....
sbb majoriti brg makanan kite ni
ade unsur2 syubhah kalo bkn haram pon....
#:-S#:-S#:-S#:-S#:-S#:-S#:-S
:(:)(:)(:)(:)(:)(:)(:)((
Saya dah pernah baca dan akan terus membaca buku-buku keluran PPIM, Insya Allah :)

qreemall, selagi kita boleh elak, sama-sama kita elak ek :)

:)cgrock
 

qreemall

Legendary Member
Joined
Mar 22, 2008
Messages
19,645
Reaction score
54
Points
120
Saya dah pernah baca dan akan terus membaca buku-buku keluran PPIM, Insya Allah :)

qreemall, selagi kita boleh elak, sama-sama kita elak ek :)

:)cgrock
yup....
benar tuh....
bersama2 kita berusaha sedaya upaya kita....
:)cgrock:)cgrock:)cgrock
 

Pistia

Super Active Member
Joined
Sep 22, 2008
Messages
8,760
Reaction score
47
Points
70
huhhu susah nye zaman skrg ni...

manyak mknan yg tak sure halal ke takk:(
 

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
yup....
benar tuh....
bersama2 kita berusaha sedaya upaya kita....
:)cgrock:)cgrock:)cgrock
betul-betul.. sebagi contoh kan. macam ayah saya sebelum ni dia tak makan pun tauhu dari dulu lagi. bila saya tanya kenapa tak makan? dia kata sebab dulu-dulu tauhu tu orang ca ya nun alif yang dok buat. #:-S

tapi Alhamdulillah abah dah makan tauhu yang orang Islam sendiri kita buat. Sebenarnya ada... tapi kita yang tak tau dan mungkin tak nak amik tau :((


 

damiaphang

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Apr 21, 2008
Messages
7,626
Reaction score
53
Points
70
ader ke tauhu yg owang islam buat..:-?
kat mana nak beli...
banyak terpat ke dah di jual:-?

banyak plak soalan...:D:p
 

damiaphang

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Apr 21, 2008
Messages
7,626
Reaction score
53
Points
70
aku sokong idea ko nih ahib....
tp kalo ko baca buku "halah haram"
yg dikeluarkn oleh persatuan
pengguna pulau pinang mmg ko akan nangis laa....
sbb majoriti brg makanan kite ni
ade unsur2 syubhah kalo bkn haram pon....
#:-S#:-S#:-S#:-S#:-S#:-S#:-S
:(:)(:)(:)(:)(:)(:)(:)((
ish! akak x pernah baca ler...
mane nak beli eks...:-?
 

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
ader ke tauhu yg owang islam buat..:-?
kat mana nak beli...
banyak terpat ke dah di jual:-?

banyak plak soalan...:D:p
adaaaaaaa........... :) :)cgrock

Tu saya amik gambar kat kedai emak saya la tu. semalam stock tauhu baru sampai :)

Jemput datang kedai kak :)cgrock

Ok sahabat, saya nak pegi keje :D
 

amazinggold88

CG Top Poster Club
Joined
Nov 1, 2008
Messages
44,759
Reaction score
208
Points
123
aku sokong idea ko nih ahib....
tp kalo ko baca buku "halah haram"
yg dikeluarkn oleh persatuan
pengguna pulau pinang mmg ko akan nangis laa....
sbb majoriti brg makanan kite ni
ade unsur2 syubhah kalo bkn haram pon....
#:-S#:-S#:-S#:-S#:-S#:-S#:-S
:(:)(:)(:)(:)(:)(:)(:)((
btl bro
sy pn dh bca bku tu
trlalu bnyk unsur2 **** dlm brng yng kte mkn n gna skrng :(:)(:)(:)(:)(:)((
 
Sponsored Post
Top
Log in Register