BTC USD 64,743.8 Gold USD 1,787.70
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Najib akan bentang Hudud di Parlimen?

Sponsored Post

usahOne

Super Active Member
Joined
Jan 16, 2007
Messages
7,192
Reaction score
11
Points
65
klu najeeb bentang hudud kat parlimen nak panggil hudud apa?hudud umno ker...klu hudud umno kena tanya tuan guru al fadil ustz fathul bari n TUN M...hudud x leh dr parti politik:eek::eek::eek:
 

azlanhussain

CG Top Poster Club
Joined
Sep 5, 2008
Messages
20,707
Reaction score
675
Points
166
UMNO jalan hudud, PAS bubar...
bukan aku kata Kuhik kata... :)

Tu 2 tahun sudah la... la ni, tak tau pulak..
kalau pemimpin PAS sendiri boleh spin kelaut berkenaan perlaksanaan hudud bila mereka memerintah... apa lagi penyokongnya ... tak gitu :)

=========================================

Malaysia kena betul2 bersedia sebelum melaksanakan HUDUD. Persediaan dari segi masyarakatnya, ekonominya, pendidikannya & perundangannya.

Ini buktinya:

Ni kata Ulama Besar

http://www.youtube.com/watch?v=k_TtsRaBk-c

Ni video dari penyokong PAS :)
http://www.youtube.com/watch?v=oYPWe3JXE3I

Ni video dari penyokong UMNO :)
http://www.youtube.com/watch?v=H_ZvkSGG7SE

Ni kata pak Jib :)
http://www.youtube.com/watch?v=sUMkCAXDQlM

Ni kata Hj Hadi :)
9 Mei 2012
Hadi: Hudud hanya dilaksana jika cukup syarat

HULU TERENGGANU - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata hukum hudud bukan sesuatu yang menjadi keutamaan walaupun ia akan dilaksanakan sekiranya Pakatan Pembangkang mengambil alih tampuk pemerintahan
negara.

Menurutnya, hudud akan dilaksanakan terlebih dahulu kepada umat Islam sementara bukan Islam diberi pilihan (untuk menerimanya atau tidak).

"Bagaimanapun, ia mesti dilaksanakan mengikut proses demokrasi. Kita dahulukan yang mana dahulu, kita selesaikan masalah, atasi kemiskinan dahulu.

"Hukum hudud tidak boleh dilaksanakan, hukum mencuri tidak boleh dijatuhkan sekiranya gaji minimum tidak dilaksanakan.

"Sebagai contoh, gaji minimum kena ada, kalau dia mencuri sebab gaji tak cukup, ia (hudud) tak boleh dilaksanakan sebab tak cukup syarat nak laksana hukum ini, itu kena faham.

"Masalah pengangguran diselesaikan dulu baru (hudud) dilaksanakan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mengadakan ceramah Pra-Bubar Parlimen di Kuala Berang, di sini, semalam. - Bernama

http://www.sinarharian.com.my/politik/hadi-hudud-hanya-dilaksana-jika-cukup-syarat-1.46639

Ni lagi..
http://www.youtube.com/watch?v=b6bk8z5O9YM


Bila dah sedia nak laksana sebenarnya tak perlu perubahan dalam perlembagaan. Kerana perlembagaan pun memberikan hak untuk semua org mempraktikkan agama masing, termasuklah Islam. (Perkara 11) Tapi ada yg tak berani nak guna point ini sebaliknya memilih untuk melihat Akta 1965 sebagai penghalang.

Buktinya Perkara 11 boleh digunapakai untuk melaksanakan Hudud.


Hudud boleh dilaksana di Kelantan
Harakahdaily, 07 Okt 2011

KOTA BHARU, 7 Okt: Wacana Perlaksanaan Hudud di Negeri Kelantan semalam antara lain merumuskan bahawa Kelantan berhak dan boleh melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II (Hudud) 1993.

Malah, menurut Ketua Hakim Syarie negeri, Datuk Daud Mohamad salah seorang panel wacana itu berkata, undang-undang itu perlu dilaksana segera kerana sudah 20 tahun diluluskan tanpa perlaksanaan.

Tambah beliau lagi, bagi mencapai hasrat itu Kelantan perlu segera mewujudkan dua mahkamah iaitu Mahkamah Syariah Khas tiga hakim dan Mahkamah Rayuan Syariah Khas lima hakim.

"Bagi perlaksanaan hukum ini, pihak kami sudah bersedia dan hanya menunggu keputusan kerajaan Kelantan sahaja dan ia bukannya mudah untuk menjatuhkan hukuman kepada pesalah kerana pesalah atau yang dituduh perlu melalui beberapa proses seperti saksi yang cukup dan sebagainya,” katanya di dewan Teratai Kompleks Darulnaim, di sini.

Selain beliau, wacana tersebut turut menampilkan Ahli Majlis Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik), Datuk Mohammad Daud Iraqi dan Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Prof Dr Abd Aziz Bari.

Tambah beliau lagi, Akta Mahkamah Syariah 1965 (Pindaan 1985) juga tidak wajar dijadikan halangan untuk melaksanakan hudud di negeri itu.

Mengulas dakwaan perlaksanaan hudud bertentangan dengan perlembagaan, Daud pula berkata, Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberikan hak yang jelas kepada setiap warganegara mengamalkan agama masing-masing termasuk masyarakat Islam yang mahu mengamalkan hudud.


Malah, ujarnya sebarang undang-undang yang menyekat kebebasan ini sebenarnya yang patut dipertikai.

“Perkara 11 memberikan kebebasan mengamalkan agama, kenapa kita nak takut, kita nak amalkan agama kita, kita nak laksana, tanggungjawab ini tertanggung kepada kerajaan yang akan ditanya Allah di akhirat nanti kenapa luluskan enakmen tetapi tidak laksana,” katanya.

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/5852-hudud-boleh-dilaksana-di-kelantan

Ni lagi...

Mahkamah Syariah ada kuasa laksana hudud
Harakahdaily, 09 Okt 2011

KUALA LUMPUR, 9 Okt: Pakar pelembagaan, Profesor Dr Abdul Aziz Bari mengulangi penegasannya bahawa untuk melaksanakan Enakmen Jenayah Syariah (Hudud) di Kelantan tidak memerlukan kepada undi dua pertiga majoriti Parlimen.

Menurutnya, negeri boleh melaksanakan hukum ini menerusi kuasa yang wujud dalam Mahkamah Syariah tanpa memerlukan kepada pindaan Perlembagaan.

Bagaimanapun katanya, bidang kuasa Mahkamah Syariah itu masih terhad sehingga menjadi masalah utama kepada perlaksanaannya.

"Dari segi perlaksanaan, mahkamah syariah mempunyai masalah kerana bidang kuasa terhad dibawah Akta Mahkamah Syariah 1965," katanya dalam program Wacana Ilmiah Perlaksanaan Hukum Hudud di Malaysia di Shah Alam semalam.

Memetik laporan Sinar Harian hari ini, Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) itu juga berkata kerjasama pusat masih diperlukan menerusi agensi tertentu seperti polis dan penjara untuk menguatkuasakannya.

"Negeri masih memerlukan bantuan pusat menerusi agensi tertentu seperti polis dan penjara khusus untuk menahan pesalah sebelum dibicarakan," katanya.

Turut serta dalam wacana itu, Ulama Muda Umno Fathul Bari Mat Jahya, Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat Dr Khairudin Aman Razali dengan Profesor Madya Dr Supyan Husin sebagai moderator.

Sebelum ini dalam Wacana Perlaksanaan Hudud di Negeri Kelantan Ketua Hakim Syarie negeri, Datuk Daud Mohamad itu berkata, undang-undang boleh dilaksanakan dan Kelantan perlu segera mewujudkan dua mahkamah iaitu Mahkamah Syariah Khas tiga hakim dan Mahkamah Rayuan Syariah Khas lima hakim.


Dalam perlembagaan/undang2 dunia ni, ia tidak pernah perfect. Dan ia juga tidak 100% non arguable. Hanya Undang2 Allah sahaja yg perfect. Sebab tu walau pun Akta 65 itu ada, tetapi jika diperjuangkan mengikut Perkara 11 dan dibahaskan oleh Peguam/Hakim yang arif, maka ia boleh dijadikan point utama kerana ruang lingkup maksud keduanya yg bertindih. Manusia yg membuat undang2/perlembagaan dunia ini tak pernah terfikir bahawa bila dibuat Perkara 11 ini, Islam itu meliputi bukan sahaja soal beribadat tetapi ia juga meliputi segenap aspek termasuklah perundangannya. Tidak seperti agama2 lain. Jika kamu lihat Perkara 11 dari context agama hindu/buddha/kristian mungkin kamu tak nampak sebab liputan agama mereka tidak seluas Islam. Tapi kalau kamu lihatnya melalui context agama Islam, maka kamu akan nampak dengan terang dan nyata bahawa Perkara 11 sudah cukup memberikan kita org Islam hak untuk mengamalkan perundangan Islam kita.

Kita akan bertanya, masakan Akta 65 & Perkara 11 itu berlawanan dan contradicting antara satu sama lain? Jawapannya YEA.
Masakan undanag2 sivil/perlembagaan itu ada kelemahannya? Jawapannya KENAPA TIDAK, ia ciptaan manusia, dan ini bukan satu yg pelik, kerana banyak lagi clause2 lain dalam undanag2 sivil yg bercanggah antara clause yg lain dalam bab2 lain.
Kalau tak masakan seorang pencuri, yg telah dengan bukti membuktikan ia seorang pencuri tetapi boleh lepas dek kerana kebijaksanaan peguamnya. :)


Now itu lah sebab dalam bab perlaksanaan HUDUD ini, ramai pakar undang2 berbeza pedapat. Sebab itu mereka2 ini kata:

1) Ketua Hakim Syarie negeri Kelantan, Datuk Daud Mohamad - Akta Mahkamah Syariah 1965 (Pindaan 1985) juga tidak wajar dijadikan halangan untuk melaksanakan hudud di negeri itu. Mengulas dakwaan perlaksanaan hudud bertentangan dengan perlembagaan, Daud pula berkata, Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberikan hak yang jelas kepada setiap warganegara mengamalkan agama masing-masing termasuk masyarakat Islam yang mahu mengamalkan hudud.

2) Profesor Dr Abdul Aziz Bari - Menurutnya, negeri boleh melaksanakan hukum ini menerusi kuasa yang wujud dalam Mahkamah Syariah tanpa memerlukan kepada pindaan Perlembagaan.

Dan ini semua tak pelik...!!

Yg peliknya kenapa sejak Ketua Hakim Syarie Negeri Kelantan mengeluarkan kenyataan sensasi ini (7 Okt 2011), dengan tiba2 Hj Hadi pada tanggal 9 Mei 2012 mengeluarkan pula kenyataan yg Hudud hanya boleh dilaksana setelah masaalah gaji minima dan pengangguran di atasi. Tidakkah Hj Hadi sedar, bahawa masaalah2 itu sudah sememangnya ada sejak kita merdeka lagi sehingga ke hari ini. Hujah memberikan alasan gaji minima & pengangguran ini, menguatkan lagi fakta bahawa jika PAS yg memerintah sejak 50 tahun yg lalu, PAS pun belum tentu dapat melaksanakan undang2 Islam.

So kesimpulan yg saya boleh buat ialah, ini semua adalah mainan politik. Kalau beliau tidak buat kenyataan alasan seperti ini, sudah tentu ramai org (termasuklah org2 PAS sendiri) akan mula mempersoalkan PAS dalam melaksanakan HUDUD, kerana sudah ada hujah2 dari pakar2 undang2, termasuklah pakar dari PAS sendiri, yang membolehkan HUDUD dilaksanakan di Kelantan, tetapi kenapa PAS tak nak laksana, bukan sehari tapi dah dah 20 tahun.
Jika sampai majoriti rakyat tahu yg HUDUD sebenarnya SUDAH BOLEH dilaksana di Kelantan, sudah tentu PAS kena laksanakan di Kelantan dengan segera. Ini sudah tentu bukan satu yg dikehendaki oleh rakan lain dalam gabungan Pakatan lebih2 lagi dalam usaha mereka untuk menawan Putrajaya.
Jadi terpaksalah PAS meletakkan kepentingan keutuhan gabungan parti itu jauh lebih penting dari menegakkan Undang2 Islam :(
Dulu saya dah persoalkan kenapa PAS buat perjanjian untuk TIDAK melaksanakan Undang2 Islam dalam agenda/manifesto/objektif perjuangan Pakatan. Bukankah Nabi sudah ajarkan melalui perjanjian Madinah dimana jika membuat perjanjian dengan orang bukan Islam/musuh Islam dalam soal pentadbiran negara, kena letak Islam di atas sekali. Ini sudah jadi isu PAS langgar sunnah nabi namanya. Dr Yusof Qardhawi dalam bukunya State in Islam juga sudah berkata, politik/demokrasi itu hanya dibolehkan sekiranya perjuangan tidak meletakkan Islam ketepi. Kalau tidak, ia tidak dibolehkan. Tapi ramai yg tak setuju bila kita menegur PAS. Tak apa la nak laksana Hudud/Perundangan Islam sepenuhnya kemudian bila semua nya dah betul2 sedia, TAPI jangan dibuang dari objektif kerajaan pemerintahan Pakatan. Kalau dah dibuang, bermakna ia tidak akan boleh dilaksanakan kerana apa, kerana DAP sendiri pernah berkata, Pakatan perjuangkan apa yg dah dipersetujui dalam perjanjian sahaja. So hudud bukan matlamat dan oleh itu DAP menentang PAS bawak masuk hudud.
Nampaknya dalam isu Hudud ini semakin menyerlah betapa PAS sebenarnya memperjuangkan politik ke arah sekular lebih utama dari politik Islam. :(

Wallahhuallam...

Kronologi:
1) Selama ini tidak pernah wujud isu kena ada pelbagai alasan untuk laksana Hudud. Malah bila perintah, HUDUD akan dilaksanakan.

2) Harakahdaily, 07 Okt 2011 - Hudud boleh dilaksana di Kelantan (spt berita di atas)

3) Harakahdaily, 09 Okt 2011 - Mahkamah Syariah ada kuasa laksana hudud.(spt berita di atas)

4) KOTA BHARU, 24 Okt 2011 - Kelantan Tubuh Jawatankuasa Kaji Perlaksanaan Hudud (spt berita di bawah)

5) 9 Mei 2012 - Hadi: Hudud hanya dilaksana jika cukup syarat (spt berita di bawah)



Kelantan Tubuh Jawatankuasa Kaji Perlaksanaan Hudud

KOTA BHARU, 24 Okt 2011: (Harakahdaily)Kelantan meluluskan penubuhan Jawatankuasa Teknikal Enakmen Jenayah Syariah ll (Hudud), bagi membuat kajian tentang hukuman itu dapat dijalankan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah Negeri, Datuk Mohd Amar Abdullah berkata, jawatankuasa yang dianggotai seramai 19 orang ahli itu dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob yang juga merangkap sebagai Timbalan Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat.

Beliau berkata demikian kepada media selepas mesyuarat exco yang dipengerusikan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, di sini tengah hari ini.

Amar pula memberitahu beliau diamanahkan timbalan pengerusi jawatankuasa berkenaan.

Beliau seterusnya memberitahu, peranan jawatankuasa itu untuk melihat beberapa sudut tertentu bagi membolehkan hukuman berkenaan dapat dijalankan di negeri ini mengikut peruntukan undang-undang.

“Ada pandangan baru dari sudut undang-undang yang mengatakan ianya boleh dilaksanakan tanpa mengubah perlembagaan yang ada.

“Jadi jawatankuasa yang ditubuhkan ini akan melihat ruang-ruang tersebut sekiranya ada,” ujarnya.

Menurut beliau lagi, latar belakang mereka yang dilantik dalam anggota itu mengikut kesesuaian dalam bidang professional masing-masing khususnya dalam bidang agama, keselamatan seperti polis dan Jabatan Penjara.

Selain itu, katanya anggota Dewan Negara, Senator Mumtaz Mohd Nawi satu-satunya dilantik dalam jawatankuasa itu dari kalangan wanita.

“Apa yang penting sekarang setiap apa yang ingin dilakukan mengikut kerangka undang-undang,” ujarnya.

Antara anggota jawatankuasa yang dilantik ialah Penasihat Undang-Undang Kerajaan negeri, dua orang anggota exco kerajaan negeri dan Ketua Hakim Mahkamah Syarie Kelantan, Datuk Daud Muhammad dan bekas anggota exco kerajaan negeri, Datuk Muhammad Daud.

9 Mei 2012
Hadi: Hudud hanya dilaksana jika cukup syarat

HULU TERENGGANU - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata hukum hudud bukan sesuatu yang menjadi keutamaan walaupun ia akan dilaksanakan sekiranya Pakatan Pembangkang mengambil alih tampuk pemerintahan
negara.

Menurutnya, hudud akan dilaksanakan terlebih dahulu kepada umat Islam sementara bukan Islam diberi pilihan (untuk menerimanya atau tidak).

"Bagaimanapun, ia mesti dilaksanakan mengikut proses demokrasi. Kita dahulukan yang mana dahulu, kita selesaikan masalah, atasi kemiskinan dahulu.

"Hukum hudud tidak boleh dilaksanakan, hukum mencuri tidak boleh dijatuhkan sekiranya gaji minimum tidak dilaksanakan.

"Sebagai contoh, gaji minimum kena ada, kalau dia mencuri sebab gaji tak cukup, ia (hudud) tak boleh dilaksanakan sebab tak cukup syarat nak laksana hukum ini, itu kena faham.

"Masalah pengangguran diselesaikan dulu baru (hudud) dilaksanakan," katanya.


Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mengadakan ceramah Pra-Bubar Parlimen di Kuala Berang, di sini, semalam. - Bernama

http://www.sinarharian.com.my/politik/hadi-hudud-hanya-dilaksana-jika-cukup-syarat-1.46639
 
Last edited:

budu

Super Active Member
Joined
Jan 1, 2008
Messages
7,162
Reaction score
14
Points
75
UMNO jalan hudud, PAS bubar...
bukan aku kata Kuhik kata... :)

Tu 2 tahun sudah la... la ni, tak tau pulak..
kalau pemimpin PAS sendiri boleh spin kelaut berkenaan perlaksanaan hudud bila mereka memerintah... apa lagi penyokongnya ... tak gitu :)

=========================================

Malaysia kena betul2 bersedia sebelum melaksanakan HUDUD. Persediaan dari segi masyarakatnya, ekonominya, pendidikannya & perundangannya.

Ini buktinya:

Ni kata Ulama Besar

http://www.youtube.com/watch?v=k_TtsRaBk-c

Ni video dari penyokong PAS :)
http://www.youtube.com/watch?v=oYPWe3JXE3I

Ni video dari penyokong UMNO :)
http://www.youtube.com/watch?v=H_ZvkSGG7SE

Ni kata pak Jib :)
http://www.youtube.com/watch?v=sUMkCAXDQlM

Ni kata Hj Hadi :)


Ni lagi..
http://www.youtube.com/watch?v=b6bk8z5O9YM


Bila dah sedia nak laksana sebenarnya tak perlu perubahan dalam perlembagaan. Kerana perlembagaan pun memberikan hak untuk semua org mempraktikkan agama masing, termasuklah Islam. (Perkara 11) Tapi ada yg tak berani nak guna point ini sebaliknya memilih untuk melihat Akta 1965 sebagai penghalang.

Buktinya Perkara 11 boleh digunapakai untuk melaksanakan Hudud.




Ni lagi...




Dalam perlembagaan/undang2 dunia ni, ia tidak pernah perfect. Dan ia juga tidak 100% non arguable. Hanya Undang2 Allah sahaja yg perfect. Sebab tu walau pun Akta 65 itu ada, tetapi jika diperjuangkan mengikut Perkara 11 dan dibahaskan oleh Peguam/Hakim yang arif, maka ia boleh dijadikan point utama kerana ruang lingkup maksud keduanya yg bertindih. Manusia yg membuat undang2/perlembagaan dunia ini tak pernah terfikir bahawa bila dibuat Perkara 11 ini, Islam itu meliputi bukan sahaja soal beribadat tetapi ia juga meliputi segenap aspek termasuklah perundangannya. Tidak seperti agama2 lain. Jika kamu lihat Perkara 11 dari context agama hindu/buddha/kristian mungkin kamu tak nampak sebab liputan agama mereka tidak seluas Islam. Tapi kalau kamu lihatnya melalui context agama Islam, maka kamu akan nampak dengan terang dan nyata bahawa Perkara 11 sudah cukup memberikan kita org Islam hak untuk mengamalkan perundangan Islam kita.

Kita akan bertanya, masakan Akta 65 & Perkara 11 itu berlawanan dan contradicting antara satu sama lain? Jawapannya YEA.
Masakan undanag2 sivil/perlembagaan itu ada kelemahannya? Jawapannya KENAPA TIDAK, ia ciptaan manusia, dan ini bukan satu yg pelik, kerana banyak lagi clause2 lain dalam undanag2 sivil yg bercanggah antara clause yg lain dalam bab2 lain.
Kalau tak masakan seorang pencuri, yg telah dengan bukti membuktikan ia seorang pencuri tetapi boleh lepas dek kerana kebijaksanaan peguamnya. :)


Now itu lah sebab dalam bab perlaksanaan HUDUD ini, ramai pakar undang2 berbeza pedapat. Sebab itu mereka2 ini kata:

1) Ketua Hakim Syarie negeri Kelantan, Datuk Daud Mohamad - Akta Mahkamah Syariah 1965 (Pindaan 1985) juga tidak wajar dijadikan halangan untuk melaksanakan hudud di negeri itu. Mengulas dakwaan perlaksanaan hudud bertentangan dengan perlembagaan, Daud pula berkata, Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberikan hak yang jelas kepada setiap warganegara mengamalkan agama masing-masing termasuk masyarakat Islam yang mahu mengamalkan hudud.

2) Profesor Dr Abdul Aziz Bari - Menurutnya, negeri boleh melaksanakan hukum ini menerusi kuasa yang wujud dalam Mahkamah Syariah tanpa memerlukan kepada pindaan Perlembagaan.

Dan ini semua tak pelik...!!

Yg peliknya kenapa sejak Ketua Hakim Syarie Negeri Kelantan mengeluarkan kenyataan sensasi ini (7 Okt 2011), dengan tiba2 Hj Hadi pada tanggal 9 Mei 2012 mengeluarkan pula kenyataan yg Hudud hanya boleh dilaksana setelah masaalah gaji minima dan pengangguran di atasi. Tidakkah Hj Hadi sedar, bahawa masaalah2 itu sudah sememangnya ada sejak kita merdeka lagi sehingga ke hari ini. Hujah memberikan alasan gaji minima & pengangguran ini, menguatkan lagi fakta bahawa jika PAS yg memerintah sejak 50 tahun yg lalu, PAS pun belum tentu dapat melaksanakan undang2 Islam.

So kesimpulan yg saya boleh buat ialah, ini semua adalah mainan politik. Kalau beliau tidak buat kenyataan alasan seperti ini, sudah tentu ramai org (termasuklah org2 PAS sendiri) akan mula mempersoalkan PAS dalam melaksanakan HUDUD, kerana sudah ada hujah2 dari pakar2 undang2, termasuklah pakar dari PAS sendiri, yang membolehkan HUDUD dilaksanakan di Kelantan, tetapi kenapa PAS tak nak laksana, bukan sehari tapi dah dah 20 tahun.
Jika sampai majoriti rakyat tahu yg HUDUD sebenarnya SUDAH BOLEH dilaksana di Kelantan, sudah tentu PAS kena laksanakan di Kelantan dengan segera. Ini sudah tentu bukan satu yg dikehendaki oleh rakan lain dalam gabungan Pakatan lebih2 lagi dalam usaha mereka untuk menawan Putrajaya.
Jadi terpaksalah PAS meletakkan kepentingan keutuhan gabungan parti itu jauh lebih penting dari menegakkan Undang2 Islam :(
Dulu saya dah persoalkan kenapa PAS buat perjanjian untuk TIDAK melaksanakan Undang2 Islam dalam agenda/manifesto/objektif perjuangan Pakatan. Bukankah Nabi sudah ajarkan melalui perjanjian Madinah dimana jika membuat perjanjian dengan orang bukan Islam/musuh Islam dalam soal pentadbiran negara, kena letak Islam di atas sekali. Ini sudah jadi isu PAS langgar sunnah nabi namanya. Dr Yusof Qardhawi dalam bukunya State in Islam juga sudah berkata, politik/demokrasi itu hanya dibolehkan sekiranya perjuangan tidak meletakkan Islam ketepi. Kalau tidak, ia tidak dibolehkan. Tapi ramai yg tak setuju bila kita menegur PAS. Tak apa la nak laksana Hudud/Perundangan Islam sepenuhnya kemudian bila semua nya dah betul2 sedia, TAPI jangan dibuang dari objektif kerajaan pemerintahan Pakatan. Kalau dah dibuang, bermakna ia tidak akan boleh dilaksanakan kerana apa, kerana DAP sendiri pernah berkata, Pakatan perjuangkan apa yg dah dipersetujui dalam perjanjian sahaja. So hudud bukan matlamat dan oleh itu DAP menentang PAS bawak masuk hudud.
Nampaknya dalam isu Hudud ini semakin menyerlah betapa PAS sebenarnya memperjuangkan politik ke arah sekular lebih utama dari politik Islam. :(

Wallahhuallam...

Kronologi:
1) Selama ini tidak pernah wujud isu kena ada pelbagai alasan untuk laksana Hudud. Malah bila perintah, HUDUD akan dilaksanakan.

2) Harakahdaily, 07 Okt 2011 - Hudud boleh dilaksana di Kelantan (spt berita di atas)

3) Harakahdaily, 09 Okt 2011 - Mahkamah Syariah ada kuasa laksana hudud.(spt berita di atas)

4) KOTA BHARU, 24 Okt 2011 - Kelantan Tubuh Jawatankuasa Kaji Perlaksanaan Hudud (spt berita di bawah)

5) 9 Mei 2012 - Hadi: Hudud hanya dilaksana jika cukup syarat (spt berita di bawah)
[/QU

sekurang kurangnye ado jugak cita 2 nk laksanakn hudud :)
nk harapkan umeno meroyan gamaknye
 

boyz371

CG Top Poster Club
ForexMart Fans
Joined
Aug 24, 2010
Messages
28,564
Reaction score
281
Points
131
kena tengok niii nanti
 

azlanhussain

CG Top Poster Club
Joined
Sep 5, 2008
Messages
20,707
Reaction score
675
Points
166
sekurang kurangnye ado jugak cita 2 nk laksanakn hudud :)
nk harapkan umeno meroyan gamaknye

hudud hanyalah mainan politik... :)
for the past 55 years, penganguran tak pernah selesai... kalau ada mana2 negara Islam yg dah selesai penganggurannya bagi tau saya...

so maknanya apa? Maknanya PAS 55 tahun memerintah Malaysia pun belum tentu akan laksana hudud. Tak caya? Tanya Hadi... :)

Tak caya lagi pi tanya Ketua Hakim Syarie...

sekadar cakap2 penyokong bawahan.. buang masa saja... :)


Sekarang terbukti BN dikata sekular... PR apa tah lagi...
no difference...
tak caya... tanya Anwar...
aku tanya dia direct di twitter, fb,youtube & blog dia...
tau apa dia jawab.... :)

kantoi... tak reti jawab... :)
 
Last edited:
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register