BTC USD 42,360.1 Gold USD 1,749.73
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Nabi Muhammad s.a.w.

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
314,905
Reaction score
15,103
Points
2,376
FB_IMG_1585972377758.jpg


Garis Masa Perjalanan Hidup Baginda Nabi Muhammad S.A.W​
 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
314,905
Reaction score
15,103
Points
2,376
1-4094-750x430.jpg

Menjejaki Keturunan Baginda Nabi Sehingga Ke Nabi Adam A.S


Kelahiran baginda ﷺ adalah rahmat buat seluruh alam sehingga membawa manusia sekaliannya daripada kegelapan menuju kearah nur yang bercahaya. Dialah Nabi Muhammad ﷺ bin Abdullah, seorang utusan terakhir Allah buat umat terakhir, pembawa petunjuk dan juga rahmat.

Bagi menyelidiki keturunan penuh baginda, molek sekiranya kita melihat keturunan baginda ﷺ yang berantai sampai kepada Nabi Adam as satu persatu.

  • Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutallib bin Hashim.

Bapa baginda telah dikahwinkan oleh Abdul Mutallib dengan seorang wanita Quraisy yang paling mulia keturunan dan kedudukannya iaitu Aminah binti Wahab. Bapa Aminah adalah ketua Bani Zuhrah dari segi hubungan nasab dan kemuliaan. Alhasil daripada perkahwinan inilah lahirnya Nabi Muhammad ﷺ .

Datuknya Abdul Mutallib merupakan insan yang bertanggungjawab menjaga baginda setelah baginda kehilangan ayah dan ibunya serta merupakan insan yang berperanan dengan menamakan nama baginda sebagai Muhammad di hadapan kaabah. Abdul Mutallib adalah terkenal di dalam sejarah arab Quraisy bahkan kisahnya diabadikan di dalam Al-Quran berkait dengan doanya memohon agar Allah melindungi kaabah daripada niat bala tentera Abrahah yang ingin membalah. Sehingga akhirnya dihantar burung ababil satu demi persatu lenyap tentera Abrahah.

Manakala Hashim pula nama asalnya adalah Amru seperti mana yang dinukilkan oleh Al-Mubarakfuri. Nama Hashim itu datang sempena perkataan hashm (memecahkan) oleh sebab kerjanya ketika itu adalah memecahkan roti untuk dibuat bubur kepada para Jemaah haji. Beliau juga merupakan orang yang bertanggungjawab mengendalikan urusan siqayah dan rifadah (minuman dan makanan para Jemaah haji).

  • Abdul Manaf bin Qusay bin Kilab

Said Ramadhan al-Buthi menyatakan bahawa Abdul Manaf adalah bapa kepada Hashim atau nama sebenarnya ialah Mughirah. Bapanya Qusay bin Kilab adalah individu yang bertanggungjawab menyatu-padukan keturunan Quraisy yang menetap di Mekah dan kawasan pinggirannya. Bani Quraisy yang pada awalnya terbahagi kepada heterogen kabilah seperti Jumah, Sahm, Makhzum, Tayyim dan Zuhrah akhirnya disatukan Qusay sehingga usaha ini menyebabkan keturunan mereka dimuliakan.

  • Kilab bin Murrah bin Kaab bin Luaay bin Ghalib bin Fihr bin Malik bin al-Nadr bin Kinanah bin Khuzaimah bin Mudrikah bin Ilyas bin Mudhar bin Nizar bin Maad bin Adnan.

Adnan ialah datuk yang ke-20 dalam keturunan Nabi Muhammad ﷺ dan daripada keturunan inilah orang-orang arab mendapat nasab mereka yang disebut sebagai Arab Adnan.

Cucu kepada Adnan iaitu Nizar mempunyai empat orang anak iaitu Iyad, Anmar, Rabiah dan Mudhar dan anak cucunya ini telah berpecah ke merata tempat.

Daripada Mudhar itu maka terbina dua rumpun yang sangat besar iaitu daripada keturunan anaknya Qays Ahlan bin Mudhar dan Ilyas bin Mudhar. Maka, cicit kepada Ilyas adalah punca kepada lahirnya Bani Quraisy oleh kerana keturunan Quraisy adalah daripada anak cucu Fihr bin Malik bin Al-Nadr bin Kinanah.

Jelas bahawa inilah nasab keturunan Nabi Muhammad ﷺ yang disepakati oleh para ulama sepertimana yang disebut oleh ramai tokoh seperti Al-Mubarakfuri dan Dr. Said Ramadhan Al-Buthi:

Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutallib bin Hashim bin Abdul Manaf bin Qusay bin Kilab bin Murrah bin Kaab bin Luaay bin Ghalib bin Fihr bin Malik bin al-Nadr bin Kinanah bin Khuzaimah bin Mudrikah bin Ilyas bin Mudhar bin Nizar bin Maad bin Adnan.

  • Adnan adalah anak cucu Qaydar bin Ismail bin Ibrahim.

Al-Mubarakfuri mengatakan bahawa di antara Adnan dan Nabi Ibrahim adalah diselangi oleh 40 orang bapa. Keturunan Adnan adalah berasal daripada keturunan Qaydar yang merupakan salah seorang daripada 12 anak Nabi Ismail dan menetap di Mekah untuk meneruskan kesinambungan zuriat.

Ini berlaku oleh sebab kisah Nabi Ibrahim yang meninggalkan Hajar dan Ismail kerana perintah Allah di kawasan telaga Zamzam, iaitu satu kawasan Masjidilharam yang teratas. Lalu Nabi Ibrahim berangkat kembali ke Palestin sementara Ismail dan ibunya Hajar tinggal bersendirian di sana sehinggalah Allah mengurniakan pancaran mata air Zamzam yang menjadi sumber kehidupan mereka yang sangat terkenal kisahnya.

Burung-burung berpuing-puing di atas lembah tanda punca air buat hidupan di tengah padang pasir sehingga tatkala itu datanglah satu kabilah dari Yaman yang dikenali sebagai Kabilah Jurhum dan bersama mendiami kawasan Mekah secara tetap setelah mendapat keizinan kerana sebelumnya mereka hidup berpindah-randah.

Ringkasnya, Nabi Ismail mula hidup bersama kabilah Jurhum serta mempelajari bahasa Arab sehingga dewasa. Kemudian Nabi Ismail mendapat 12 orang anak lelaki hasil perkahwinannya dengan puteri kepada Mudad bin Amru yang merupakan ketua kabilah Jurhum. 12 orang anak Nabi Ismail itu adalah Nabit,Qaydar, Adbail, Mibsham, Mishma, Duma, Misha, Hadad, Yatma, Yatur, Nafis dan Qayduman.

Akhirnya lahirlah keturunan anak cucu Adnan daripada susur galur anak Nabi Ismail yang kedua iaitu Qaydar diselangi oleh hampir 35-40 orang bapa diantara keduanya. Ini bertepatan dengan sabda Nabi Muhammad ﷺ yang bermaksud:

“Sesungguhnya Allah telah memilih akan Kinanah daripada anak cucu Ismail. Dan telah dipilih Quraisy daripada keturunan Kinanah, dan dipilih Bani Hasyim daripada Quraisy, dan aku dipilih daripada Bani Hasyim.” (HR Muslim).

  • Nabi Ibrahim adalah daripada keturunan anak cucu Sam bin Nuh.

Nabi Ibrahim “Khalilullah” juga dikenali sebagai bapa kepada para nabi oleh sebab daripada keturunan baginda lahirnya ramai para nabi dan rasul seperti Nabi Ismail dan Nabi Yaakub kemudian daripada Nabi Yaakub lahir pula Nabi Yusuf. Jalur nasab Nabi Ibrahim juga melahirkan Nabi Daud dan anaknya Nabi Sulaiman, Nabi Ayyub, Nabi Yusuf, Nabi Musa, Nabi Harun, Nabi Zakariyya, Nabi Ilyas, Nabi Yahya dan Nabi Isa Alaihimussalam.

Kata Ibnu Kathir, keturunan Nabi Ibrahim adalah daripada anak Nabi Nuh dengan menyatakan bahawa:

Ibrahim bin Tarikh bin Nahur bin Sarukh bin Ra’u bin Falikh bin A’bir bin Syalih bin Arfakhasyaz bin Sam bin Nuh.

  • Nabi Nuh sehingga Nabi Adam

Keturunan Sam bin Nuh adalah keturunan yang selamat daripada banjir besar yang meneggelamkan seluruh umat Nabi Nuh yang tidak beriman selepas berdakwah begitu lama. Firman Allah:

“Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Nabi Nuh kepada kaumnya, maka tinggalah dia dalam kalangan mereka selama sembilan ratus lima puluh tahun akhirnya mereka dibinasakan oleh taufan sedang mereka berkeadaan zalim (dengan kufur derhaka)”. (Al-Ankabut:14).

Ibnu Kathir menyebutkan: Nuh bin Lamik bin Mathushalikh bin Khunukh (dikatakan bahawa dia merupakan Nabi Idris As) bin Yarid bin Mahla’il bin Qainan bin Anush bin Syith bin Adam As.

Dianggarkan juga bahawa jarak masa di antara Nabi Nuh dan Nabi Adam adalah kira-kira seribu tahun yang bersamaan dengan 10 kurun. Sabda Nabi Muhammad :

Maksudnya: “Wahai Rasulullah SAW, apakah Adam itu termasuk daripada seorang Nabi?” Baginda SAW bersabda, “Benar.” Lelaki itu bertanya lagi, “Berapa jarak antara Adam AS dengan Nuh AS?” Rasulullah SAW bersabda: “10 kurun”. ( Sahih Ibn Hibban: 6190).

Sesungguhnya ini merupakan suatu penjagaan Allah terhadap baginda ﷺ dengan memelihara keturunan baginda daripada keturunan yang baik-baik belaka bahkan daripada keturunan para anbiya, pembawa risalah-Nya.

RUJUKAN:

Saffiyu Al-Rahman Al-Mubarakfuri. Sirah Nabawiyyah:Al-Rahiq Al-Makhtum, terj. Mohammad Ramzi Omar.

Abu Fida Ismail ibn Umar Ibn Kathir, Qisas Al-Anbiya.

Said Ramadhan Al-Buthi, Fiqh Sirah.

Bakhit Hj. Ali, Fiqh Sirah.


 

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
314,905
Reaction score
15,103
Points
2,376
FB_IMG_1591637414818.jpg

FB_IMG_1591637417125.jpg

Grave of Ibrahim bin Muhammad SAW
=============================

Grave of Ibrahim, prophet Muhammad's son by Maria al-Qibtiyya, who died in infancy at the age of either 16, 18 or 21 months, is located a little to the left near the main entrance at Al-Baqi Madinah.

According to Tabri the death of Ibrahim ibn Muhammad fell on 27 January 632 CE, the day of a solar eclipse which was majorly obscured in Medina. He was carried to the cemetery upon a little bier by Muhammad, his uncle al-ʿAbbas, and others. Here, after a funeral prayer led by Muhammad, he was interred.


#solawat

#alFatihah

#16Syawal1441H

#historyofIslam

Sumber
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
314,905
Reaction score
15,103
Points
2,376
SIRI ANBIYA: ADNAN

Adnan bin Udad (Ud) merupakan datuk ke-20 kepada Nabi Muhammad SAW. Menurut Muhammad bin Sa'ib al Kalbi, salasilah penuh beliau ialah Adnan bin Udad bin Hamaysa bin Salaman bin Aws bin Buz bin Qamwal bin Ubayy bin Awwam bin Nashid bin Haza bin Bildas bin Yidlaf bin Tabakh bin Jaham bin Tahash bin Makha bin Ayfa bin Abqar bin Ubayd bin Da'a bin Hamdean bin Sanbar bin Yathribi bin Yahzan bin Yalhan bin Arawa bin Ayfa bin Dayshan bin Isar bin Aqnad bin Ayham bin Muqsir bin Nahath bin Rizah bin Shamma bin Mizza bin Aws bin Arram bin Qaydhar bin Ismail bin Nabi Ibrahim a.s.

Adnan telah bernikah dengan seorg perempuan bernama Mahdad binti Lihamm (Lahm) bin Jalhah bin Jadis bin Athir bin Iran bin Sam bin Nabi Nuh a.s. Hasil perkongsian hidup, beliau mendapat beberapa org anak bernama Abyan, Dahhak, Mazin, Akk, Ma'ad dan al-Dith Adan.

Merupakan org pertama yg memakaikan Kaabah kelambu yang diperbuat daripada kulit binatang.

Pada awal penglibatannya sebagai ketua kabilah, beliau pernah bertempur dengan tentera Kerajaan Babylon di bawah pemerintahan Raja Nebukadnezar II di Husra' yg mana kedua-dua pihak gagal mengatasi antara satu sama lain. Walaupun bangsa Arab dapat menghalang niat Raja Nebukadnesar, namun adat kebudayaan bangsa Babil tetap meresap ke dalam jiwa maayarakat Arab terutamamya di Nabat.


 

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
314,905
Reaction score
15,103
Points
2,376
JEJAK SIRAH 8 : PERKAMPUNGAN BANI SAAD, TEMPAT RASULULLAH DIASUH

Jarak dari Mekah ke perkampungan Bani Saad adalah sekitar 200 km. Di sinilah dulu Rasulullah SAW pernah diasuh oleh seorang wanita mulia bernama Halimatus Sa'adiyah.

Dalam adat masyarakat Arab Jahiliyah, seseorang bayi yang lahir di dalam kota mesti diasuh dan dibesarkan di kawasan perkampungan. Hal ini adalah untuk menjaga kesihatan anak tersebut kerana di kota terdapat ramai orang yang menyebabkan mudahnya penyakit tersebar.

Di samping itu, orang-orang Arab mahukan anak-anak lelaki mereka menjadi kuat dan gagah. Hal ini hanya boleh terjadi jika mereka dibesarkan dalam suasana perkampungan. Sementara itu, wanita-wanita di kampung juga sememangnya mahu memelihara anak-anak dari kota kerana ia merupakan salah satu dari sumber pendapatan mereka.

Dengan memelihara anak-anak orang kota, mereka akan dibayar oleh ibu bapa anak-anak yang dijaga. Maka situasi ini dilihat sebagai menang-menang di mana kedua-dua pihak akan mendapatkan manfaatnya.

Sehubungan dengan itu, datuk Rasulullah SAW, Abdul Muttalib pun mencari wanita-wanita yang tinggal di kawasan perkampungan atau pedalaman yang boleh menyusukan cucu kesayangannya itu sekaligus memelihara dan mengasuhnya di kawasan tersebut.

Suatu ketika seorang wanita dari kawasan pedalaman yang bernama Halimah binti Abu Dzuaib bersama suaminya yang bernama Harits bin Abdul Uzza datang ke kota Mekah bersama sebuah rombongan. Mereka berasal dari Bani Saad. Tujuan mereka datang ke kota Mekah untuk mencari bayi-bayi di kota Mekah yang boleh dipelihara.

Pada ketika itu berlakunya musim kemarau. Banyak haiwan-haiwan ternakan yang kekurangan air minum sehingga haiwan-haiwan tersebut tidak dapat megeluarkan susu. Halimah dan Harits turut merasakan bencana ini. Anak mereka sering menangis kelaparan akibat musim kemarau yang melanda.

Oleh kerana itu, Halimah dan Harits perlu mencari bayi-bayi dari kota untuk dipelihara bagi menampung kehidupan mereka. Setelah tiba di Mekah, mereka pun mula mencari bayi-bayi kota Mekah untuk dipelihara.

Abdul Muttalib telah menawarkan Rasulullah SAW kepada wanita-wanita Bani Saad dalam rombongan tersenut yang datang dari pedalaman untuk dipelihara. Namun kesemua mereka menolak apabila diberitahu bahawa Rasulullah SAW adalah anak yatim. Mereka bimbang bahawa mereka tidak akan mendapatkan bayaran sekiranya mereka memelihara Rasulullah SAW.

Setelah beberapa ketika, setiap wanita dalam rombongan tersebut telah pun mendapat bayi-bayi kota Mekah untuk dipelihara kecuali Halimah.

Pada saat rombongan itu mahu berangkat pulang, maka Halimah pun berkata pada suaminya, “Demi Allah, aku tidak ingin pulang bersama rombongan ini tanpa membawa seorang bayi yang boleh aku susui dan pelihara. Demi Allah, aku benar-benar akan mendatangi anak yatim itu (Rasulullah SAW) dan membawanya pulang.” Suaminya pun menjawab, “Benar, ada baiknya jika kita lakukan sedemikian. Semoga Allah mendatangkan keberkatan kepada kita melalui anak itu.”

Oleh itu, Halimah dan suaminya pun membawa Rasulullah SAW pulang ke kampungnya. Apabila Halimah mendukung Rasulullah SAW, beliau dapat merasakan sesuatu yang aneh di mana beliau sedikit pun tidak merasa letih. Ketika dalam perjalanan pulang, Halimah pun menghulurkan puting susunya pada Rasulullah SAW dan susu yang keluar dari tubuhnya menjadi sangat banyak di mana Rasulullah SAW dapat menyusu dengan sepuas-puasnya.

Di samping itu, anak Halimah sendiri pun dapat menyusu dengan sepuas-puasnya dan kedua-dua mereka tidur dengan kekenyangan. Anak Halimah tidak pernah merasa mendapat susu ibu sebanyak itu sehinggalah Rasulullah SAW menyusu dengan Halimah.

Suami Halimah iaitu Harits mendapati unta tua yang ditunggangi mereka telah mengeluarkan susu dengan banyak. Oleh itu, dia memerah susu unta tersebut dan mereka berdua dapat meminum susu unta tersebut hingga kekenyangan. Halimah menyatakan bahawa beliau merasakan malam itu adalah malam yang terindah buat mereka di mana mereka telah merasai keberkatan Rasulullah SAW.

Harits berkata kepada Halimah, “Demi Allah, tahukah engkau wahai Halimah, engkau telah mengambil satu jiwa yang penuh dengan keberkatan”. Halimah pun menjawab, “Demi Allah, aku juga mengharapkan sedemikian.”

Ketika rombongan tersebut meneruskan perjalanan, ahli rombongan tersebut merasa terkejut melihat haiwan tunggangan Halimah yang sebelum ini kelihatan lesu menjadi kuat dan dapat bergerak dengan laju. Setelah beberapa lama, maka mereka pun tibalah di perkampungan mereka iaitu kawasan perkampungan Bani Saad.

Setelah tiba di rumahnya, Halimah mendapati tanahnya menjadi subur. Tanaman dapat tumbuh dengan baik. Kambing-kambingnya pula telah menghasilkan susu dengan banyak. Keadaan ini berbeza dengan jiran-jirannya di mana kambing-kambing mereka tidak dapat mengeluarkan susu akibat kemarau yang melanda.

Maka Rasulullah SAW pun terus berada dalam jagaan Halimah dan suaminya. Mereka benar-benar merasa berkat dengan kehadiran Rasulullah SAW sehingga mereka sangat menyayangi baginda. Rasa sayang itu tidak kurang dari rasa sayangnya seorang ibu pada anak kandungnya.

Setelah cukup dua tahun, Halimah terpaksa menyerahkan semula Rasulullah SAW pada Siti Aminah kerana perjanjian yang telah diutarakan antara mereka ialah Halimah hanya memelihara Rasulullah SAW hingga baginda berusia dua tahun.

Halimah berasa sangat sedih dan berat hati untuk menyerahkan semula Rasulullah SAW pada ibu kandung baginda. Beliau berharap agar Rasulullah SAW dapat terus tinggal dengannya lebih lama.

Oleh itu, Halimah pun merayu pada Siti Aminah. Beliau berkata, “Seandainya engkau sudi membiarkan anak ini untuk terus tinggal bersama kami sehingga dia dewasa, maka itu adalah lebih baik. Aku bimbang dia akan terkena penyakit yang biasa merebak di Mekah.” Dengan itu, Siti Aminah pun membenarkan Halimah untuk terus memelihara Rasulullah SAW.

Halimah dan suaminya berasa sangat gembira dengan kebenaran yang diberikan oleh Siti Aminah itu. Maka mereka pun memelihara Rasulullah SAW dengan penuh kasih sayang sehinggalah Rasulullah SAW mencapai usia lima tahun iaitu apabila berlakunya peristiwa pembelahan dada Rasulullah SAW oleh malaikat Jibril AS.

Dari peristiwa itu, Halimah berasa sangat takut. Beliau menyangka bahawa ada orang yang ingin mencederakan atau berbuat sesuatu yang buruk kepada Rasulullah SAW. Dengan itu, beliau pun segera menghantar Rasulullah SAW pulang semula ke Mekah kepangkuan Siti Aminah bagi menjamin keselamatan Rasulullah SAW.

Halimah binti Abu Dzuaib menyerahkan Rasulullah SAW pada Siti Aminah ketika Rasulullah SAW berusia enam tahun. Oleh kerana Halimah binti Abu Dzuaib dari kalangan Bani Saad, maka beliau lebih masyhur dikenali dengan nama Halimatus Saadiyah.

Oleh yang demikian, Rasulullah SAW memiliki beberapa orang adik beradik sesusu di mana mereka adalah anak Halimah dan Harits. Mereka ialah Abdullah bin Harits, Anisah binti Harits dan Hudzafah binti Harits atau lebih dikenali dengan nama Asy Syaima’.

Hasanuddin Yusof
Maktab Penyelidikan
Tamadun Alam Melayu dan Islam
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register