mufi perlis x suka org pi ziarah kubur hari raya...sebab katanya nabi x pernah buat

CG Sponsors




katelike

Fun Poster
Joined
May 27, 2011
Messages
799
Reaction score
1
Points
15
yg ko pi kubur nak sedih2 nangis bagai watpe..nabi suh ziarah kubur untuk igt mati..sambil ko igt mati tu sedekahkan la al-fatihah ke ape
DAH JADI LUMRAHKAN KEBANYAKAN ORANG SEDIH2.ADA YANG NANGIS.BILA MASA PLAK AKU PI KUBUR NGANGIS.ADUYAI..HAHA:eek::eek:RILEK BANG JGN EMO:)):)):))
 
Sponsored Post

katelike

Fun Poster
Joined
May 27, 2011
Messages
799
Reaction score
1
Points
15
Ikut sunnah ja wahabi.aduiii..haha..senagnya jatuh hukum..kita amik mana yang betui kita tolak mana yang tak betui bang..jangan ikut semua orang 100%.sebab semua manusia.mst ad buat silap.nabi ja maksum.tkdk dosa.sebab tu kena ikut dia 100% dah knfom dia betui..
 

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
3,159
Reaction score
812
Points
71
Saya pernah ke kubur. Tapi bukan semasa raya, tapi semasa memancing. Kubur tu sebelah sungai. Lepak mancing bersama adik saya sampai nak masuk Maghrib. Semasa menunggu ikan makan umpan tu, saya cakaplah kepada adik saya sambil tunjuk ke arah kubur. "Kita ni nanti masuk dalam ni la jugak". Adik saya senyumm je. Hampir je nak azan mahgrib, joran saya di rentap ikan belida. Bapaknya besar, tapi sayang.....tali putus semasa sedang berlawan tarik menarik. Lepas tu, saya bagitau adik saya, "tengok, ikan ni nak suruh kita tunggu sampai malam ke kat sini". Kemudian, saya pun ajak lah dia balik rumah.:D

Dalam hati kata....oooo....masa nak maghrib baru ikan ni nak makan umpan.:D
 

SmileAlways

Super Active Member
Joined
Aug 11, 2014
Messages
9,520
Reaction score
426
Points
91
"Kalimah Wahhabiyyin ialah nisbah kepada Imam Muhammad Bin Abdul Wahhab, yang bangun (berdakwah) di Jazirah Arab, terkenal dakwahnya, beliau berdakwah ke arah Tauhid dan memerangi syirik dan khurafat, dan menyeru manusia kembali kepada al-Kitab (al-Quran) dan as-Sunnah, dan atas asas dakwah beliaulah terbentuknya negara Arab Saudi yang wujud sekarang ini. Beliau merupakan seorang yang bermazhab Imam Hanbali sebenarnya, manusia mengatakan (beliau) Wahhabiyyah, tidak wujud di sana Mazhab Wahhabi atau Aqidah Wahhabiyyah.

Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahhab seorang yang bermazhab atau pengikut Hanbali. Sesiapa yang menghormati mazhab Imam Ahmad Bin Hanbal, maka tidak dapat tidak dia mesti juga menghormati Muhammad Bin Abdul Wahhab, kerana beliau tidak terkeluar daripada Hanbaliyyah dalam satu perkara sekalipun. Dan sudah pasti, kita boleh berselisih pendapat dengan Ibnu Abdil Wahhab dalam beberapa isu atau seumpamanya sepertimana kita berselisih pendapat dengan beberapa ulama, dan tidak semestinya aku perlu ambil semua isu yang diutarakan oleh Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahhab, atau semua isu yang diutarakan oleh Imam Ibnu Taimiyyah atau Imam Ibnul Qayyim. Aku antara yang kuat terpengaruh dengan Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah, dengan Madrasah Tajdidiyyah Kubra beliau, juga dengan anak murid beliau Imam Ibnul Qayyim secara khususnya.akan tetapi aku juga berselisih pendapat dengan mereka dalam beberapa perkara, namun itu bukan bererti bahawasanya dakwah mereka ialah dakwah yang sesat atau dakwah yang menyeleweng atau seumpamanya"
 

nad-cwa

Fun Poster
Joined
Nov 18, 2014
Messages
473
Reaction score
92
Points
20
jika ada hadis sahih yg menyebut amalan2 nabi, ikut je la
nabi s.a.w adalah contoh terbaik, bila Allah tarik nyawa nabi s.a.w agama islam telah pun sempurna, tak perlu tokok tambah dah

apa yg menyebabkan di kalangan kita rasa apa yg kita buat adalah lebih baik drp amalan nabi s.a.w?
 

02047haf

Active+ Member
Joined
May 22, 2015
Messages
2,852
Reaction score
153
Points
48
"Kalimah Wahhabiyyin ialah nisbah kepada Imam Muhammad Bin Abdul Wahhab, yang bangun (berdakwah) di Jazirah Arab, terkenal dakwahnya, beliau berdakwah ke arah Tauhid dan memerangi syirik dan khurafat, dan menyeru manusia kembali kepada al-Kitab (al-Quran) dan as-Sunnah, dan atas asas dakwah beliaulah terbentuknya negara Arab Saudi yang wujud sekarang ini. Beliau merupakan seorang yang bermazhab Imam Hanbali sebenarnya, manusia mengatakan (beliau) Wahhabiyyah, tidak wujud di sana Mazhab Wahhabi atau Aqidah Wahhabiyyah.

Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahhab seorang yang bermazhab atau pengikut Hanbali. Sesiapa yang menghormati mazhab Imam Ahmad Bin Hanbal, maka tidak dapat tidak dia mesti juga menghormati Muhammad Bin Abdul Wahhab, kerana beliau tidak terkeluar daripada Hanbaliyyah dalam satu perkara sekalipun. Dan sudah pasti, kita boleh berselisih pendapat dengan Ibnu Abdil Wahhab dalam beberapa isu atau seumpamanya sepertimana kita berselisih pendapat dengan beberapa ulama, dan tidak semestinya aku perlu ambil semua isu yang diutarakan oleh Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahhab, atau semua isu yang diutarakan oleh Imam Ibnu Taimiyyah atau Imam Ibnul Qayyim. Aku antara yang kuat terpengaruh dengan Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah, dengan Madrasah Tajdidiyyah Kubra beliau, juga dengan anak murid beliau Imam Ibnul Qayyim secara khususnya.akan tetapi aku juga berselisih pendapat dengan mereka dalam beberapa perkara, namun itu bukan bererti bahawasanya dakwah mereka ialah dakwah yang sesat atau dakwah yang menyeleweng atau seumpamanya"

Kena kaji banyak lagi ni. Tengok balik sejarah bagaimana bapa dan abang kandung Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab sendiri menolak beliau.


-------------------------------------------------------------


Ni saya kasi sikit pasal wahabi. Saya ambil dari FB Ustaz M Izwan AG


WAHHABI FOR DUMMIES
________________________
Hanya orang yang buta sejarah pergolakkan kabilah dan campur tangan British di bumi Hijāz sahaja yang akan menafikan kewujudan gerakan Wahhabi sekaligus menjadikan diri mereka sejahil-jahil manusia tentang ideologi & ciri-ciri ajaran melampau ini yang diasaskan oleh Muhammad ibn Abd al-Wahhab(1703–1792), mudah-mudahan Allah ta'ala mengampuninya.

Wahhabi adalah suatu ajaran extreme dalam mengintepritasi naš-naš agama khususnya secara literal dan rambang. Ia boleh diringkaskan sebagai suatu gerakan fikrah & dakwah haraki yang mempunyai sejarah khusus, ciri-ciri khusus, penulisan-penulisan yang khusus & juga tokoh-tokoh yang khusus. Diasaskan oleh ibn Abd al-Wahhab anak kelahiran Uyainah, Najd, daripada keluarga yang taatkan agama. Bapanya merupakan tokoh ilmuan di daerah itu. Begitu juga abangnya Sulaiman. Mereka dan juga majoriti penduduk Najd berpegang dengan mazhab Hanbali.

Diringkaskan cerita, ibn Abd al-Wahhab banyak terpengaruh dengan pendapat-pendapat polemikal ibn Taimiyyah(1263–1328) serta anak muridnya ibn al-Qayyim. Beliau mengembangkan pendapat-pendapat tersebut dengan lebih radikal atas pandangan sempit bahawa masyarakat Islam di masanya telah jatuh ke lembah kesyirikan & kekufuran. Ini disebabkan beliau memandang isu tawassul, ziarah makam, perayaan maulid, talkin mayat, membaca quran di kuburan & yang seumpamanya sebagai suatu lambang kesyirikan dan bid'ah yang wajib dihapuskan.

Dengan menggunakan kaedah pembahagian tauhid ala ibn Taymiyyah, iaitu uluhiyyah, rububiyyah & asma wal sifat ataupun lebih dikenali dengan "tauhid tiga", beliau mula mengarang kitab yang berjudul Kasy al-Syubahat. Di dalamnya penuh dengan tabdī', takfīr & tasyrīk yang mana apabila dibaca oleh pembaca, menggambarkan seolah-olah dunia tidak wujud lagi orang Islam. Dengan kitabnya ini, beliau telah berjaya mengembangkan ajarannya. Ramai juga yang terpengaruh sehinggalah beliau mendapat sokongan dari amir Dir'iyyah, iaitu Abdullah ibn Su'ūd.

Panjang cerita sejarah gerakan ganas ni. Bacalah kitab-kitab sejarah berkenaannya. Sebelum mereka berkuasa di semenanjung tanah Arab atau Hijāz, banyak berlaku perperangan. Paling masyhur ialah pembantaian yang mereka lakukan terhadap penduduk Thâif. Nothing was spared, it was operation blitzkrieg. The Nazis would be put to shame if they ever heard of that terrible massacre. Mereka juga hampir dihapuskan oleh Tulun Pasya anak Muhammad Alî Pasya, raja Mesir. Tetapi akhirnya telah ditakdirkan mereka menguasai Hijāz dengan pertolongan bani Sa'ūd dan campur tangan British laknatullah.

Pada yang sedar tentang gerakan Wahhabi ini, mereka akan dapat mengenalpasti sesiapa saja yang menyebarnya atau yang terpengaruh dengannya. Sebab ciri dia dari dulu sampai sekarang sama saja. Masalah tawassul, maulid, ziarah kubur, sedekah pahala amalan, isu tajsim & tasybīh & menuduh Tasawwuf sebagai khurafat & berasal dari agama lain. Kita boleh sangat kenal siapa Wahhabi atau tidak Wahhabi. Sumber rujukan mereka dari dulu sama saja. Ibn Taymiyyah, ibn Qayyim, Bin Baz, Ustaimin, Albani, dan sebagainya yang mana skop perbahasan yang diutarakan berputar pada perkara yang sama dan natijah yang sama iaitu tabdī', takfīr, tajsīm, anti mazhab, anti Asyā'irâh, Tuhan ada bentuk, duduk atas arasy dan sebagainya lagi, semua isu-isu basi yang telah dijawab oleh ulama ASWJ secara padu dan tuntas.

Siapa yang tidak kenal modus operandi puak Wahhabi dalam mempromosi agenda mereka, maka amatlah malang, kerana hakikatnya kamu amat jahil (ya jahil atau sapih yang tak pernah sekolah) dengan sejarah agamamu yang kesudahannya membawa kepada sifat bermudah-mudahan dengan ancaman-ancaman pemikiran songsang yang sesat lagi menyesatkan.

Apa kamu ingat kamu ada gelar "Dr." di sebelah kiri nama kamu, kamu berhak nak masuk campur dalam semua hal? Janganlah angkuh. Belajarlah adab, belajarlah apa dia martabat ilmu, martabat ulama, mudah-mudahan kamu semua tak jadi para intelektual yang biadap & sombong dengan seciput maklumat, pangkat atau kehormatan yang kamu miliki yang sebenarnya tiada ada erti langsung di akhirat kelak!
Wasalam.
 
Last edited:

achok

Legendary Member
Joined
Jul 8, 2008
Messages
14,653
Reaction score
287
Points
141
korang ni suka sgt tabur fitnah.....

lantak korang la...
 

tokey99

Super Active Member
Joined
Jan 22, 2009
Messages
5,298
Reaction score
893
Points
121
"Kalimah Wahhabiyyin ialah nisbah kepada Imam Muhammad Bin Abdul Wahhab, yang bangun (berdakwah) di Jazirah Arab, terkenal dakwahnya, beliau berdakwah ke arah Tauhid dan memerangi syirik dan khurafat, dan menyeru manusia kembali kepada al-Kitab (al-Quran) dan as-Sunnah, dan atas asas dakwah beliaulah terbentuknya negara Arab Saudi yang wujud sekarang ini. Beliau merupakan seorang yang bermazhab Imam Hanbali sebenarnya, manusia mengatakan (beliau) Wahhabiyyah, tidak wujud di sana Mazhab Wahhabi atau Aqidah Wahhabiyyah.

Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahhab seorang yang bermazhab atau pengikut Hanbali. Sesiapa yang menghormati mazhab Imam Ahmad Bin Hanbal, maka tidak dapat tidak dia mesti juga menghormati Muhammad Bin Abdul Wahhab, kerana beliau tidak terkeluar daripada Hanbaliyyah dalam satu perkara sekalipun. Dan sudah pasti, kita boleh berselisih pendapat dengan Ibnu Abdil Wahhab dalam beberapa isu atau seumpamanya sepertimana kita berselisih pendapat dengan beberapa ulama, dan tidak semestinya aku perlu ambil semua isu yang diutarakan oleh Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahhab, atau semua isu yang diutarakan oleh Imam Ibnu Taimiyyah atau Imam Ibnul Qayyim. Aku antara yang kuat terpengaruh dengan Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah, dengan Madrasah Tajdidiyyah Kubra beliau, juga dengan anak murid beliau Imam Ibnul Qayyim secara khususnya.akan tetapi aku juga berselisih pendapat dengan mereka dalam beberapa perkara, namun itu bukan bererti bahawasanya dakwah mereka ialah dakwah yang sesat atau dakwah yang menyeleweng atau seumpamanya"
ayah dia benar2 seorg yg berilmu..serta adik beradik dia pun..ayah dia pun menolak fahaman dia bawa sebab sesat..mengaku bermazhab hambali tetapi lari/keluar Dr aliran mazhab hambali..itu cerita sebenar..
 
Joined
Nov 19, 2016
Messages
716
Reaction score
69
Points
20
Tak pyh la nak label ulamak yg bukan bukan. Dia pun tak mengaku.
Arwah harun din pun tak pernah kata dr maza ni wahabi. Arwah fadzil nor pun.
Tak sanggup aku nak label ulamak ni
 

sopianothman

Fun Poster
Joined
Jan 22, 2009
Messages
920
Reaction score
11
Points
15
Paling penting niat ,X salah menziarahi Kubur lebih lebih lagi masa tu lah setahun sekali balik
KG,Bab Gembira tu pada aku bersederhana lebih baik
Lebih Baik Ziarah kubur berbanding Menghabiskan masa dengan berbual,Makan macam esok dah x ada hari lagi,Merempit ke apa yang x berfeadah.
Kita kena faham yang wajib ,sunat dan makhruh ..Perkara ni benda yang terlalu kecil berbanding dengan perkara yang lain .Kalau kita buat dan tidak kesannya kecil kepada masyarakat
 
Sponsored Post
Top
Log in Register