BTC USD 63,300.3 Gold USD 2,380.47
Time now: Jun 1, 12:00 AM

MUALLAF Penuh Emosi

alisha_qistina

Super Active Member
Messages
6,415
Joined
Jun 27, 2008
Messages
6,415
Reaction score
257
Points
81
muallaf_main%20poster.jpg


Filem kontroversi ini bukanlah diangkat untuk menceritakan kehidupan individu yang memeluk agama Islam, namun ianya menekankan keyakinan yang ikhlas di dalam hati terhadap kewujudan tuhan yang satu, tidak kira kepercayaan yang didasari dalam diri. Muallaf mengikut pemahaman saya setelah menontonnya adalah mengisahkan kejahilan seseorang itu terhadap agamanya.

Dibintangi oleh Brian Yap (Brian), Sharifah Amani (Rohani), Sharifah Aleysha ( Rohana), Datuk Rahim Razali (Datuk), Ning Baizura (Datin), dan Tony Savarimuthu (Bro. Anthony). Ia mengisahkan Brian seorang guru Sejarah di sebuah sekolah di Ipoh Perak yang hilang kepercayaan terhadap agama setelah dimalukan oleh ayahnya (seorang pengikut Katholik). Peristiwa silam terus menghantui dirinya sehingga memaksa Brian untuk berjauh hati dengan ibunya.

Manakala Rohana dan Rohani pula tinggal di sebuah banglo usang setelah kehilangan ibu. Mereka kemudiannya melarikan diri daripada ayah mereka yang hidup bergelumang dosa. Terdapat pelbagai metafora dan sinisan yang terdapat dalam Muallaf yang cuba ditonjolkan oleh Yasmin. Bagaimana seorang Islam yang minum arak takut untuk menyentuh anjing walhal kedua-duanya sama haram disisi Islam.

Dapat dilihat bagaimana pemerhatian Yasmin yang tajam apabila memperlihatkan Rohana sering mengulangi beberapa nombor yang sebenarnya mempunyai makna tersirat yang amat bermakna untuk dijadikan panduan kehidupan manusia.

Pertembungan tiga insan ini telah menyingkap kisah tiga jiwa yang mencari erti sebenar kehidupan. Filem ini banyak mengajar nilai murni dalam kehidupan sementara ini. Bagaimana insan yang kecil seperti kita mampu untuk memaafkan kesalahan insan-insan yang pernah menyakitinya sebelum tidur? Namun Nani menegaskan begitulah Yasmin yang pernah dikenali suatu ketika dulu dan nilai itulah yang cuba diterapkan dalam Muallaf.
 
Sponsored Post

Sponsored Post

Back
Top
Log in Register