BTC USD 57,733.1 Gold USD 1,831.42
Time now: Jun 1, 12:00 AM

MOSTI siasat pendapatan Dr. Sheikh Muszaphar

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
KUALA LUMPUR 7 Nov. - Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) akan menyiasat dakwaan sebuah akhbar milik pembangkang bahawa angkasawan negara, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha telah memperoleh pendapatan hampir RM1.2 juta hasil siri ceramah yang dilakukannya di seluruh negara sejak tahun lalu.

Timbalan Menterinya, Fadillah Yusof melahirkan rasa terkejut dengan dakwaan itu dan menyifatkan tindakan angkasawan berkenaan sebagai 'tidak patut' sekiranya spekulasi itu terbukti benar.

"Bagaimanapun, dalam hal ini, saya terpaksa menyiasat perkara ini terlebih dulu memandangkan berita itu datangnya daripada akhbar pembangkang," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan yang diterbitkan oleh sebuah akhbar yang mendakwa Sheikh Muszaphar mengenakan bayaran sebanyak RM8,000 untuk satu jam berceramah.

Menurut laporan akhbar berkenaan, angkasawan itu telah menjana pendapatan sebanyak RM1.2 juta secara purata daripada 150 badan korporat sejak kembali dari Stesen Angkasa Antarabangsa pada Oktober 2007.

"Jika benar, ia tak patut berlaku sebab Sheikh Muszaphar merupakan ikon negara dan dia merupakan tiket dan lambang kepada kejayaan negara.

"Dia dilahirkan untuk memberi inspirasi dan menyemai minat dalam bidang sains dan teknologi kepada remaja dan belia Malaysia.

"Oleh itu, dia perlu lebih rasional dalam membuat sebarang keputusan, dia juga perlu jaga imej baiknya... memang tak patutlah (merujuk kepada spekulasi)'' ujarnya.

Bagaimanapun, menurut Fadillah, memandangkan kontrak yang dimeterai oleh angkasawan itu sebagai duta MOSTI sudah pun berakhir baru-baru ini, tiada tindakan khusus boleh dikenakan kepadanya.

"Selepas kontrak beliau tamat dengan kita, dia secara automatik mempunyai hak dan bebas melakukan apa yang dia suka.

"Namun, apa yang ingin saya katakan, walau nak buat ceramah sekali pun pada masa akan datang, mintalah bayaran yang berpada-pada dan jangan sesekali mengenakan caj yang tinggi,'' katanya.

Jelas beliau, dalam pengetahuannya, Sheikh Muszaphar hanya memberi ceramah secara percuma di mana-mana organisasi semasa masih bersama MOSTI

Awak dapat pergi melancong dengan duit rakyat jangan ler amik kesempatan pula.
 
Sponsored Post

bboymuiz

Active Member
Joined
Sep 23, 2008
Messages
1,198
Reaction score
11
Points
25
da itu rezeki dier....
artis yang nyanyi satu lagu pown dapat lebih dari itu.....
aku bukan back up dier....
just bagi pendapat jer.....
 

Overclock

Legendary Member
Joined
Dec 1, 2006
Messages
14,056
Reaction score
42
Points
120
"Bagaimanapun, dalam hal ini, saya terpaksa menyiasat perkara ini terlebih dulu memandangkan berita itu datangnya daripada akhbar pembangkang," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Amboiii.. macam utusan tuh boleh percaya sgt jer..:(scam:(scam
 

tobba

Fun Poster
Joined
Jun 13, 2008
Messages
104
Reaction score
1
Points
15
da itu rezeki dier....
artis yang nyanyi satu lagu pown dapat lebih dari itu.....
aku bukan back up dier....
just bagi pendapat jer.....
btul bro dah rezeki dia.... biar la...
 

mj12

Legendary Member
Joined
Mar 22, 2008
Messages
11,812
Reaction score
0
Points
110
perghhh masyuk tuh.......
 

buntalamus2

Super Active Member
Joined
Jun 2, 2008
Messages
6,715
Reaction score
3
Points
65
...if u good at something, ples dont do it for free...

inikan kata2 muzapar tu
 

ajiboo

Fun Poster
Joined
Jul 13, 2008
Messages
651
Reaction score
46
Points
20
die x komplen lak ,artis nyanyi 1 lagu dpt 3k @ 5k @ 10k pun ade
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register