Covid-19 Moratorium Bersasar.Bingung?Isi Kaji Selidik di Post 1

CG Sponsors




kariffin

Fun Poster
Joined
Jul 10, 2010
Messages
436
Reaction score
39
Points
20
ini generasi yg sanggup berlapar...sanggup mati....sanggup berhutang...sanggup jadi hamba teknologi demi nak pakai Iphone terkini.....lepas tu upload kat socmed....hahaha
mewakili berapa peratus jer yg beratur tu berbanding dengan penduduk malaysia lain yang terkesan. propa betul orang duk post menda ni....tulis pakai kaki fikir pakai lutut....janji orang tertarik nak baca dan komen pastu share....
 
Sponsored Post

QIPIDELANA

Super Active Member
Joined
Dec 13, 2012
Messages
9,335
Reaction score
248
Points
88
mbsb tu under kwsp jgk..
Pemegang share mbsb..

Tapi aku tgk mbsb ni sampah..
Dia yang punca ramai kakitangan gov oberlapse hutang..

Cecah 60%-80% hutang..
Ye betol mmg sampah,penah loan umah dgn mbsb,apa yg bole saya katakan mmg serik amek loan mbsb.
 

Xploit Machine

CG Top Poster Club
Top Poster #3
Joined
Nov 23, 2012
Messages
24,533
Reaction score
3,683
Points
236
Bank Islam Sedia Bantu Pemohon Terjejas Covid-19

22.11.2020 - Kuala Lumpur, Bank Islam Malaysia Berhad bersedia menerima permohonan bagi Bantuan Pembayaran Balik Bersasar yang Ditambah Baik (ETRA) daripada segmen B40, M40 dan perusahaan mikro yang teruk terjejas akibat pandemik Covid-19, mulai 23 November. Menurut kenyataan bank itu hari ini, pelanggan boleh melayari laman web di www.bankislam.com/covid-19 untuk mendapatkan borang permohonan, mengemukakan pertanyaan dan memperoleh makluman lanjut berkenaan bantuan pasca-moratorium Bank Islam.

Permohonan juga boleh dibuat dengan mengimbas kod QR atau menghubungi Pusat Panggilan Bank Islam di 03-26900900. Penambahbaikan bantuan itu diumumkan oleh Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz, semasa pembentangan Belanjawan 2021 pada Jumaat, 6 November lepas. Menurut Bank Islam, individu B40 (penerima Bantuan Sara Hidup/Bantuan Prihatin Rakyat); perusahaan mikro (sebagaimana takrifan SME Corporation Malaysia untuk kemudahan dengan amaun diluluskan sehingga RM150,000); dan individu M40 yang berdaftar dengan pangkalan data Bantuan Prihatin Nasional (individu/isi rumah terjejas) boleh mendapat penangguhan bayaran ansuran bulanan selama tiga bulan atau pengurangan sehingga 50 peratus bayaran ansuran bulanan sehingga enam bulan.

Daripada ketiga-tiga kumpulan ini, hanya individu M40 yang berdaftar dengan pangkalan data Bantuan Prihatin Nasional (individu/isi rumah terjejas) perlu mengemukakan Borang Pengisytiharan Kendiri, kata bank itu. Menurutnya, bantuan ini disediakan untuk semua pembiayaan yang diluluskan sebelum 1 Oktober 2020 dan tidak tertunggak selama lebih 90 hari pada waktu permohonan. Pelanggan yang menerima sebarang bentuk bantuan pembayaran balik dan berhasrat untuk memohon bantuan lanjut di bawah langkah-langkah tambahan ini masih boleh berbuat demikian dengan menghubungi Bank Islam, menurut bank itu.

Ketua Pegawai Eksekutif, Mohd Muazzam Mohamed berkata sejak penularan pandemik Covid-19, pihaknya menawarkan pelbagai bentuk kemudahan bagi meringankan kekangan kewangan pelanggan.

“Bank Islam sedar bahawa pandemik ini mengakibatkan ketidaktentuan dan menggesa para pelanggan kami supaya sentiasa menyemak kedudukan kewangan. Mesej kami sentiasa konsisten sejak dari mula, iaitu, kami bersedia untuk membantu. Sekiranya pelanggan memerlukan bantuan, hubungi kami dan kami akan berusaha sedaya upaya membantu anda mengatasi situasi mencabar ini. Sama seperti bantuan pembayaran balik bersasar, bantuan pembayaran balik bersasar yang ditambah baik ini disediakan sehingga Jun 2021,” katanya.

Berita asal https://selangorkini.my/2020/11/bank-islam-sedia-bantu-pemohon-terjejas-covid-19/
 

qubs

Super Active Member
Joined
Oct 4, 2010
Messages
9,474
Reaction score
180
Points
73
mewakili berapa peratus jer yg beratur tu berbanding dengan penduduk malaysia lain yang terkesan. propa betul orang duk post menda ni....tulis pakai kaki fikir pakai lutut....janji orang tertarik nak baca dan komen pastu share....
nk lariskn kdai tu
marketing kate kn hehe
 

myrayyan

Legendary Member
Joined
Apr 12, 2010
Messages
12,337
Reaction score
52
Points
130
mbsb tu under kwsp jgk..
Pemegang share mbsb..

Tapi aku tgk mbsb ni sampah..
Dia yang punca ramai kakitangan gov oberlapse hutang..

Cecah 60%-80% hutang..
banyak kes ak dpt staf gomen nak loan sangkut kat mbsb sbb intransit (ambil kira) mbsb dulu pi buka smpi 25thn p.loan, la ni pandai depa nak loan min mesti 50-60k maksudnya suh ttp tmpt lain so agen mbsb sendiri mmg buat untung minimum 50k dah brape sales dpt. pasal mora ni jujur aku ckp mmg x akan dpt semua dah walau apa2 hujah sekalipun.
 

jaws_am

Legendary Member
Joined
May 29, 2008
Messages
11,416
Reaction score
2,224
Points
191
banyak kes ak dpt staf gomen nak loan sangkut kat mbsb sbb intransit (ambil kira) mbsb dulu pi buka smpi 25thn p.loan, la ni pandai depa nak loan min mesti 50-60k maksudnya suh ttp tmpt lain so agen mbsb sendiri mmg buat untung minimum 50k dah brape sales dpt. pasal mora ni jujur aku ckp mmg x akan dpt semua dah walau apa2 hujah sekalipun.
Gov staff yang melayan mbsb, skrng mmg merana..
Aku dlu tgk ramai promote benda ni.. Sbb nak makan komisyen..

Tapi benda tu mcm tak kesian kat orang lain..
Perapat lebih dri 60%-80% gaji..

Mmg diorang boleh adjust..

Tapi dari segi etika/moralnya tu.. Tak betul..

Ntah la..
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Mar 15, 2010
Messages
283,574
Reaction score
11,709
Points
2,376
DEWAN RAKYAT | Lanjutan Moratorium Diperhalusi, Bukan Untuk Semua Sektor – M Saravanan

Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M Saravanan menjawab soalan mengenai langkah-langkah oleh kerajaan bagi membantu pekerja yang diberhentikan kerja di Dewan Rakyat, hari ini.

Menyentuh soalan tambahan mengenai lanjutan moratorium pinjaman kepada golongan pekerja terjejas, Datuk Seri M Saravanan berkata dalam situasi kelembapan ekonomi dan krisis kesihatan kini, lanjutan moratorium tidak boleh diberikan kepada semua sektor dan kerajaan sedang memperhalusi pendekatan baharu.

 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Mar 15, 2010
Messages
283,574
Reaction score
11,709
Points
2,376
RM0 BNM: Peminjam M40 (BPN) yang mengalami pengurangan pendapatan isi rumah boleh mohon untuk pengurangan ansuran. Hanya pengakuan peminjam diperlukan.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register