BTC USD 65,480.0 Gold USD 1,783.70
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Monorel Melaka tergendala lagi

eboss

CG Hardcore
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
ALOR GAJAH 10 Dis. - Operasi perkhidmatan Monorel Melaka di Sungai Melaka di sini, didapati mengalami masalah teknikal sehingga menyebabkan ia tergendala sejak tiga minggu lalu.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, roda monorel yang sering mengalami kerosakan menyebabkan operasi perkhidmatannya yang berpusat di Taman Rempah tidak berjalan lancar.

Menurutnya, pada masa ini, pihak yang terlibat sedang dalam peringkat kajian untuk mengenal pasti alternatif terbaik bagi mengatasi masalah yang berlaku termasuk mengambil langkah menggantikan roda baru.

''Saya difahamkan, setiap kali selepas monorel itu membuat pusingan, ada sahaja roda yang terletak di bawah monorel itu bermasalah seperti patah dan sebagainya.

''Akibat masalah itu, monorel tersebut tidak dapat berfungsi sebaiknya seperti yang dikehendaki," katanya kepada pemberita selepas menutup Kursus Pembinaan Karakter Jurulatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Kem Permata Resort Alor Gajah di sini semalam.

Turut hadir, Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil.

Mohd. Ali diminta mengulas rungutan orang ramai terhadap perkhidmatan Monorel Melaka yang didakwa tidak beroperasi mengikut jadual yang sepatutnya.

Perkhidmatan Monorel Melaka yang dibina dengan kos RM15.9 juta itu telah beroperasi pada 20 Oktober lalu dengan harga tiket RM10 bagi dewasa dan RM5 untuk kanak-kanak.

Melalui kemudahan itu, pengguna berpeluang menikmati keindahan bandar Melaka apabila monorel itu menyusuri Sungai Melaka sejauh 1.6 kilometer dari Stesen Hang Jebat di Taman Rempah ke Stesen Hang Tuah di Jalan Bunga Raya sebelum berpatah balik ke Taman Rempah.

Mengulas lanjut, Mohd. Ali memberitahu, setakat ini kerajaan negeri telah memanggil beberapa jurutera dari China bagi mengatasi masalah tersebut.

Ujarnya, operasi perkhidmatan Monorel Melaka dijangka bersambung semula minggu depan setelah masalah teknikal yang berlaku dapat diatasi sepenuhnya.

Katanya, antara masalah teknikal yang perlu diselenggara dengan segera ialah membaiki roda monorel tersebut yang dikatakan kerap patah selepas monorel itu bergerak dan membuat pusingan.

''Oleh itu, untuk tidak mengelirukan pelancong yang hendak menaiki monorel tersebut, pihak bertanggungjawab telah pun meletakkan notis amaran di bahagian pintu utama stesen monorel terbabit," katanya.
 
Sponsored Post

DDos

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,111
Reaction score
690
Points
166
kalu dah projek 'mee segera' mnemang le macam ni

''Saya difahamkan, setiap kali selepas monorel itu membuat pusingan, ada sahaja roda yang terletak di bawah monorel itu bermasalah seperti patah dan sebagainya.

duit lagi

Menurutnya, pada masa ini, pihak yang terlibat sedang dalam peringkat kajian untuk mengenal pasti alternatif terbaik bagi mengatasi masalah yang berlaku termasuk mengambil langkah menggantikan roda baru.
 

kaYaIlmu

Super Active Member
Joined
Mar 11, 2010
Messages
7,918
Reaction score
29
Points
70
dapat duit ,beli je roda murah2 ...lebih2 tu masuk la lam poket skit2...
 

moxmeng

Active+ Member
Joined
Jul 23, 2010
Messages
2,976
Reaction score
8
Points
25
hahahhahahha
dah ke brape kali dah...baik xyah wat
 

ayied_flex

Active Member
Joined
Sep 27, 2009
Messages
1,042
Reaction score
16
Points
35
nie projek jenis nak cepat jer...yg penting masyuk poket dulu.....fungsi sebenar monorel nie ngan spesifikasi x penting pon......biasa da yg penting bleh 'create job'...maka poket pon ada untun...yg penting untunnnn.....
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register