Misi menakluk perut bumi usd 1 billion

Recommended Brokers


engineeringdead

Active Member
Joined
Dec 29, 2008
Messages
1,619
Reaction score
1
Points
25
CNN- Manusia telah mendarat di bulan dan dalam perancangan untuk kembali mendapatkan sampel dari Marikh, tetapi dalam penerokaan tanah yang jauh di perut bumi, kita hanya mencalar permukaan bumi kita.
Ini mungkin akan berubah dengan misi USD$ 1 bilion iaitu menggerudi 6 km ( 3.7 batu) di bawah dasar laut untuk mencapai mantel Bumi - lapisan 3000 km -tebal perlahan-lahan mengubah bentuk batu antara kerak dan teras yang membentuk majoriti planet kita - dan membawa balik sampel pertama kali yang pernah didapatkan.
Ia boleh membantu menjawab beberapa soalan terbesar kita tentang asal-usul dan evolusi bumi sendiri, dengan hampir semua dasar laut dan benua yang membentuk permukaan bumi yang berasal dari mantel.
Ahli-ahli geologi yang terlibat dalam projek itu sudah membandingkan kepada Apollo Moon misi di segi nilai sampel ia boleh menghasilkan.
Walau bagaimanapun, dalam usaha untuk mencapai misi tersebut , pasukan saintis antarabangsa mesti mencari jalan untuk menggerudi melalui batu ultra -keras dengan 10 paip gerudi km- panjang ( 6.2 batu) - satu cabaran teknikal yang salah satu projek bersama - pemimpin Damon Teagle , dari Universiti di UK Southampton panggilan , "usaha yang paling mencabar dalam sejarah sains Bumi."

lagi laporan disini
http://edition.cnn.com/2012/10/01/tech/mantle-earth-drill-mission/index.html?iid=article_sidebar



 
Sponsored Post

kiddd2

CG Top Poster Club
Joined
Jun 7, 2011
Messages
22,045
Reaction score
2,422
Points
191
Dulu penah buat gak..

Tapi di atas daratan..

Baru berapa ratus meter mata gerudi dah melekat dalam lubang yg dikorek..

Benti macam tu je..
 

redza

Fun Poster
Joined
Dec 27, 2007
Messages
316
Reaction score
12
Points
15
Ni semua kerja gila. Bukan ke kerak bumi terdapat lahar yang panas.
 

PaRaNoRMaL

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Nov 22, 2007
Messages
7,158
Reaction score
82
Points
75
ape keja diorang nih nak gi gerudi.... pergi la masuk kelobang yang dah ade kat dunia nih (misteri blom terungkai lagi)!.... ambil je sample batu dari lubang tu kalau nak.... :)):))
 

sedh

Fun Poster
Joined
Feb 27, 2009
Messages
613
Reaction score
0
Points
10
fuhh...ni sebab terpengaruh dengan cerita 'the core'..
 

mutanic

Super Active Member
Joined
May 24, 2009
Messages
5,537
Reaction score
212
Points
73
ni pengaruh filem Pacific Rim la ni...

* baru semalam layan versi BRAY mmg marbeles
 

Hitman™

Legendary Member
Joined
Apr 27, 2010
Messages
12,286
Reaction score
161
Points
128
pernah dengar Kola Superdeep Borehole
 

anoyz

Active+ Member
Joined
Nov 3, 2011
Messages
2,650
Reaction score
168
Points
33
jangan meletup macam belon sudah..

30cm lubang drill, magma boleh intrude cam volcano je kalau silap langkah.

sedangkan drill minyak yg static pun boleh memancut macam fountain,
deal dgn convection current magma ni...jadi kambing golek la..#:-S
 

sayasuka

Legendary Member
Joined
Oct 17, 2011
Messages
12,964
Reaction score
100
Points
123
:D misi yg bagus ni, pasti nanti ada penemuan yg kemudian akan disedari bahawa telah pun di 'ceritakan' dalam alquran.

Satu lagi, misi camni menghasilkan manusia yg sangat berilmu sebab semasa persiapan sangat banyak yg perlu dikaji dan dipelajari.

harap ada sesuatu yg boleh berikan sumbangan positif dalam mengukuhkan usaha menegakkan islam di bumi kita.
 

Mycyber

Active+ Member
Joined
Dec 11, 2009
Messages
3,196
Reaction score
4
Points
25
yang ni leh tahan dalam.
diorang xnk explore ke?
 
Sponsored Post
Top
Log in Register