Minyak turun lagi 2 - 5 sen...yeah2!!

CG Sponsors




tomie

CG Hardcore Club
Joined
Dec 25, 2006
Messages
73,885
Reaction score
8,265
Points
716



Bagaimanapun, penurunan harga petrol dan diesel tidak boleh melebihi lima sen seliter kerana ia boleh menjejaskan keuntungan stesen minyak.

"Kita rasa jika harga purata minyak mentah dunia kekal di bawah paras AS39.59 setong kerajaan mungkin boleh menurunkan harga sekali lagi. Bagaimanapun buat masa ini saya sendiri pun tidak tahu harga akan diturunkan atau tidak kerana harga purata sehingga 13 Januari adalah AS43 dolar satu tong.

"Kita juga perlu memahami bahawa jika harga minyak mentah di bawah AS65.48 setong kerajaan akan mengutip cukai, manakala jika ia naik melebihi paras itu kerajaan perlu memberi subsidi," katanya kepada pemberita pada sidang media sempena pengumuman Skim Kawalan Harga Musim Perayaan Tahun Baru Cina (SKHMP TBC) di sini, semalam.

Pada majlis itu, Shahrir mengumumkan harga maksimum bagi 11 barangan kawalan termasuk ayam hidup, ayam standard, ayam super, daging lembu tempatan, daging kerbau import (India), telur ayam gred A (berat antara 65 hingga 69.9 gram sebiji), telur ayam gred B (dari berat 60 hingga 64.9 gram), telur ayam gred C (berat antara 59.9 gram), kubis bulat import (kecuali kubis Beijing), ikan bawal putih (berat antara 200 hingga 400 gram) dan udang besar (60 ekor sekilogram) yang berkuat kuasa selama 15 hari mulai 19 Januari ini.

Mengulas lanjut, Shahrir berkata, kerajaan juga akan melakukan pelbagai usaha bagi mempertahankan harga petrol dan diesel di pam supaya sentiasa berada di bawah RM1.80 seliter.

Shahrir berkata, kerajaan juga hanya akan menaikkan harga runcit diesel dan petrol di negara ini jika harga minyak dunia melebihi paras AS78.73 setong.



:)paid:)paid:)paid
 
Sponsored Post

tirani

Active+ Member
Joined
Jul 23, 2007
Messages
2,639
Reaction score
3
Points
25
nak banding dan nilai mcm mana tu..
 

akay

Banned
Joined
Jan 30, 2008
Messages
14,865
Reaction score
17
Points
115
camner lak stesen minyak leh rugi..
wat la cam indon turun lam tempoh 2-3 ari then tokey stesen leh wat preparation utk minimum kan stok lam tangki..
ni tetiba je turun mmg r diaorg rugi..
tp bila minyak da turun diaorg da leh jual lam kuantiti yg banyak then da bole cover da loss tu..
 

Lynn_81

Active+ Member
Joined
Oct 31, 2008
Messages
3,599
Reaction score
18
Points
25
ukieler kalau turun gi,
tapi barang tetap naik gak,
adoi....~X(~X(
 

ezis2u

Super Active Member
Joined
Aug 1, 2008
Messages
9,747
Reaction score
22
Points
65
naper keuntungan stesen minyak jer selalu diambil kira, kerugian rakyat jelata tak pernah lak dipikirkannya...
 

GT

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Nov 14, 2008
Messages
38,557
Reaction score
245
Points
123
Baguslah.... janji ada turun jer...
 

Lynn_81

Active+ Member
Joined
Oct 31, 2008
Messages
3,599
Reaction score
18
Points
25
naper keuntungan stesen minyak jer selalu diambil kira, kerugian rakyat jelata tak pernah lak dipikirkannya...
sbb dorang pun diantara rakyat jelata gak....uhuks...
 

EncikEx

Legendary Member
Joined
Mar 21, 2007
Messages
12,047
Reaction score
94
Points
120
bagus...
cuma bab dikaitan dgn kerugian pengusaha stesen minyak...
aku rasa cam tak logik jek...
contohilah singapore...

bagus2 pun ada bongoknya... :D
 

moneymaker3000

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Mar 24, 2007
Messages
25,255
Reaction score
516
Points
176
aku setuju je harga turun, tapi masalah skang ni diorang ckp tak serupa bikin, sedar2 je nanti naik terus
 

akay

Banned
Joined
Jan 30, 2008
Messages
14,865
Reaction score
17
Points
115
indon da rm1.44 m'sia baru nak pikir nak turun ke x..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register