BTC USD 61,209.8 Gold USD 1,792.47
Time now: Jun 1, 12:00 AM

To Sell Mesin Soya Tercanggih d'Dunia Kini Di Msia!

otaisoya

Fun Poster
Joined
Nov 12, 2010
Messages
689
Reaction score
0
Points
10
:)cgrock
TERKINI 27 sept 2011 ! HARGA BARU,MESIN BARU SAMPAI ! RM4,500 SAHAJA ! LELONG! LELONG! LELONG!:)paid

KOMERSIALKAN Bisnes Air Soya & Taufufah Korang Senang Mcm Kacang Boncet!!!:)paid

Mesin Soya "3dalam1"

Kisar + Ekstrak + Masak !

mesin.jpg
TINGGAL 1 UNIT LAGI! Baru sampai! Jual HarGE BORONG je weh ! , Harge untuk bumiputra je k?:D Diimport dr Cina mali...

Korang , kalo jumpe mesin soya ni kat kedai2 cine,mau sampai RM5,000! .OLEH sebab aku x gadoh sewe kedai ngan upah kuli.
Aku FIGHT dgn rege RM4,500 SAHAJA ! B'COZ,stok ni taruk kat umah je. :D

untuk maklumat lanjut, PM aku :)cgrock
YG benar,
ahmad1.jpg

Otai Soya

psttttt !
Sedikit motivasi utk org yg penakut nk melabur dgn mesin ni:D

Pendatang Haram Indon Raih RM21,000 Sebulan!

Seperti yang diceritakan oleh Chef Rusly di dalam bukunya "Menjejaki Jutawan Senyap".

Dalam tahun 1986, saya sendiri secara kebetulannya menemui satu cerita yang lebih menarik daripada kisah si Giman tadi..Kisah pendatang dari Indonesia bernama Diyono Santoso.

Beliau adalah seorang pelanggan bank di mana saya bertugas. Diyono bercerita sambil berseloroh ; “Orang lain datang ke Malaysia sebagai turis,datangnya naik pesawat..turunnya kaki dulu..Pak! tapi saya sebagai pendatang haram, datangnya naik perahu..turunnya kepala dulu..Pak!” “kenapa ?” Tanya saya . “kerana saya terjun(ke laut) Pak!”

“Bapak tahu? Perahu yang membawa pendatang enggak pernah rapat kedaratan. Selalu sampainya waktu subuh. Juragannya melihat-lihat dari jauh. Sekira-kira sudah kelihatan pohon kelapa kami didorng ke laut Pak!.. Aduh berenang Pak. Sampai kedaratan kedinginan ! Pasrah saja Pak..siap yang datang mengambil saya, akan saya ikut.” Dengan nada pilu Diyono meneruskan cerita;

“Mulanya saya bekerja sebagai kuli di ladang kelapa sawit di Perak, Pak! Sesudah satu tahun bekerja..gajinya masih tidak dibayar, akhirnya saya boyongan ke Kuala Lumpur dengan beberapa orang teman.”

Cerita Diyono lagi, “Selepas tertipu oleh kontraktor ladang kelapa sawit..saya hampir putus asa Pak ! Tapi mengingat ibu saya di desa yang telah menjual sawahnya untuk mengongkosi saya ke Malaysia, saya jadi penasaran. Tapi penasaran saya positif Pak! Saya bersumpah enggak pulang ke Jawa kecuali saya sudah bisa membeli sawah baru dan rumah baru untuk ibu saya .” Bicaranya makin lantang dan tajam.

“Hampir sebulan saya mundar-mandir di Kuala Lumpur, Pak ! Mahu bekerja takut tertipu lagi. Pokoknya saya enggak mahu buru-buru, mahu ‘rileks’ dulu kata orang Malaysia, sebelum memutuskan untuk bikin apa seterusnya.”

Dengan nada besemangat, beliau kemudian menyambung cerita, “Waktu mundar-mandir di Kuala Lumpur itu saya perhatikan tiga perkara Pak!”

Pertama:

“Setiap orang yang bergerak(berjalan) di KL ini ada wang di sakunya. Cuma bedanya ada yang bawa sedikit dan ada yang bawa banyak.Pokoknya setiap orang bawa wang.”

Kedua:

“Barang yang harganya RM1.00 kalau di KL ini sudah tidak ditawar orang lagi Pak.Pokoknya asal sesuatu barang itu berharga RM1.00 sudah dikira sangat murah-setiap orang termasuk anak kecil bisa membelinya.”

Ketiga:

“Bawa apa pun ke KL pokoknya bisa menerangkan kegunaannya, akan ada yang membeli. Betul enggak Pak?” Diyono berhujah dengan penuh yakin.

“Nah..dari pemerhatian saya itu, sesiapa pun yang bisa memproduksi barang, dijual dengan harga 50 sen atau RM1.00 akan laris dan dapat hasil yang lumayan Pak !”

Saya mengangguk-angguk dan semakin berminat mendengar ceritanya.

“Jadi saya bikin air soya dan cendol merah saja Pak.. kerana saya taunya Cuma bikin dua barang itu!” “Ooh!...Di mana kamu berniaga?” saya ingin tahu lagi.

“Mula-mula saya menumpang berniaga waktu sore di sebuah warung di Kampung baru Pak. Jualan hari pertama enggak habis, tapi dapatnya kok RM100, saya semakin yakin lantas warung jualan air saya tambah dari satu jadi dua, dua jadi tiga. Dalam dua tahun , saya sudah punya 7 warung Pak! Kesemuanya ditunggu orang gajian saya,” Diyono menerangkan secara terperinci, riak mukanya penuh kebanggaan.

“Bapak sendiri bisa menghitung berapa wang yang saya dapat setiap bulan. Katakan, setiap satu warung saya dapat RM100 bersih sehari, kalau tujuh berapa Pak sehari?.. kan RM700! Sebulan RM21,000 , Pak!

Lumayan enggak Pak!” Diyono bercerita dengan bersemangat bercampur bangga.

“Percaya enggak Pak.. berjualan air di pinggir jalan saja di Malaysia bisa pakai BMW!”

Begitulah secebis kisah adventuris..Diyono Santoso..

“Bapak sendiri bisa menghitung berapa wang yang saya dapat setiap bulan. Katakan, setiap satu warung saya dapat RM100 bersih sehari, kalau tujuh berapa Pak sehari?.. kan RM700! Sebulan RM21,000 , Pak!


Itu Pendatang Haram Indon ! Anda PULA BAGAIMANA? :D:D
 
Last edited:
Sponsored Post

otaisoya

Fun Poster
Joined
Nov 12, 2010
Messages
689
Reaction score
0
Points
10
untuk maklumat lanjut, PM aku k?:)cgrock
 
Last edited:

gengjawa

CG Top Poster Club, XM Official, Introducing Broke
Paid Membership
Joined
Dec 22, 2006
Messages
33,087
Reaction score
200
Points
123
murah nie..
harga siap hantar ker?
 

ratusanRM

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Apr 8, 2007
Messages
22,690
Reaction score
361
Points
131
Wow, memang harga market lebih 4200 ke? :-?
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register