Mertua nak duduk serumah dgn balu arwah suami

CG Sponsors




Kouru

Fun Poster
Joined
Nov 4, 2019
Messages
161
Reaction score
13
Points
45
Hal harta pusaka belum selesai, tambah satu hal pulak nak fikir 😅

Mcm ni, sy baru kehilangan suami dua bulan lps..baru2 ni mertua bgtahu nak duduk serumah dgn sy (balu kpd arwah anak mereka)..rumah ni kami baru beli selepas berkahwin, dua penama, loan bersama, bayar pun sama2..

Wajarkah mertua duduk serumah dgn menantu yg kematian suaminya? Yg sanggup tinggalkan rumah sendiri semata2 duduk bersama balu arwah dgn alasan tunaikan hajat suami ajak mereka duduk bersama slps pencen & alasan dekat dgn kubur arwah..tp arwah dah xde, xkan sy nak tinggal dgn mereka?

Jujur sy ckp sy xselesa. Lgpn sy masih ada ibubapa kandung & mereka ada anak2 laki yg patut mereka dibawah tanggungan anak2 laki. Ni antara sbb sy xsetuju mereka duduk bersama sy.

1) Tidak selesa, janggal terutamanya dgn bapa mertua.
2) Tiada privasi - aurat terbatas
3) Mungkin akan terasa dikongkong. Contoh terdekat, xdpt keluar dgn kawan2 & sebagainya disebabkan dibebani status masih menantu?
4) Masa depan yg tidak diketahui lg (sbb sy masih muda 20an) Cnth: kahwin, sewakan rumah
5) Masih ada ibubapa kandung. Setelah kematian suami, sy dibawah jagaan wali & sy patut utamakan menjaga kebajikan ibubapa sy berbanding mertua
6) Mungkin akan rasa sentiasa diperhatikan tingkahlaku sbg menantu, segalanya terbatas
5) Kewangan sy tahun ni baru stabil & baru nak mnyimpan serta baru ambil medical insurans, diuji pulak suami meninggal, jadi sy kne tanggung segalanya terutama rumah sbb bahagian sy belum selesai. Bila mertua nak duduk sama2, mungkin kewangan sy akan dirombak & sedikit terjejas sbb sy byk komitmen. Ada komitmen yg sy masih xdpt tunaikan disbbkn baru beli rumah & baru kahwin. Cth ptptn
6) Tidak wajar mereka sanggup tinggalkan rumah mereka semata2 nak duduk bersama menantu yg dah kematian suami, ramai beranggapan mereka nak rebut rumah kami walaupun ade portion mereka berhak. Tapi wajarkah tindakan mereka?

Sy ada niat nak jaga mertua tp bukan ini yg sy mahu. Maksudnya sy mahu jaga kebajikan mereka, mgkin dr segi hulurkn sedikit duit belanja, makanan, pakaian, tanya kabar. Sy xkisah mereka datang bila2 masa ke rumah kami, tp pilihan duduk bersama sy xsetuju.

Mmg hubungan mertua dgn menantu seperti ibubapa & anak kandung, tapi ibubapa sendiri masih tidak boleh disamakan dgn taraf mertua. Keselesaan tu sgt lah berbeza. Lgpn sy dlm keluarga mertua baru nak cukup 3 tahun. Ya hubungan kami baik tp sy masih janggal, masa ada arwah suami pn sama apetah lagi arwah dah tiada.

Sy cadang nak terus terang saja. Tapi rancangan nak bincang harta arwah sama2 masih tertangguh2 disebabkan mereka ada saje masalah drp datang kemari utk bincangkan hal ni.

Ape pendapat korg?
 
Last edited:
Sponsored Post

Penbiru

Legendary Member
Joined
Jan 12, 2008
Messages
19,750
Reaction score
1,626
Points
201
Hal harta pusaka belum selesai, tambah satu hal pulak nak fikir 😅

Mcm ni, sy baru kehilangan suami dua bulan lps..baru2 ni mertua bgtahu nak duduk serumah dgn sy (balu kpd arwah anak mereka)..rumah ni kami baru beli selepas berkahwin, dua penama, loan bersama, bayar pun sama2..

Wajarkah mertua duduk serumah dgn menantu yg kematian suaminya? Yg sanggup tinggalkan rumah sendiri semata2 duduk bersama balu arwah dgn alasan tunaikan hajat suami ajak mereka duduk bersama slps pencen & alasan dekat dgn kubur arwah..tp arwah dah xde, xkan sy nak tinggal dgn mereka?

Jujur sy ckp sy xselesa. Lgpn sy masih ada ibubapa kandung & mereka ada anak2 laki yg patut mereka dibawah tanggungan anak2 laki. Ni antara sbb sy xsetuju mereka duduk bersama sy.

1) Tidak selesa, janggal terutamanya dgn bapa mertua.
2) Tiada privasi - aurat terbatas
3) Mungkin akan terasa dikongkong. Contoh terdekat, xdpt keluar dgn kawan2 & sebagainya disebabkan dibebani status masih menantu?
4) Masa depan yg tidak diketahui lg (sbb sy masih muda 20an) Cnth: kahwin, sewakan rumah
5) Masih ada ibubapa kandung. Setelah kematian suami, sy dibawah jagaan wali & sy patut utamakan menjaga kebajikan ibubapa sy berbanding mertua
6) Mungkin akan rasa sentiasa diperhatikan tingkahlaku sbg menantu, segalanya terbatas
5) Kewangan sy tahun ni baru stabil & baru nak mnyimpan serta baru ambil medical insurans, diuji pulak suami meninggal, jadi sy kne tanggung segalanya terutama rumah sbb bahagian sy belum selesai. Bila mertua nak duduk sama2, mungkin kewangan sy akan dirombak & sedikit terjejas sbb sy byk komitmen. Ada komitmen yg sy masih xdpt tunaikan disbbkn baru beli rumah & baru kahwin. Cth ptptn
6) Tidak wajar mereka sanggup tinggalkan rumah mereka semata2 nak duduk bersama menantu yg dah kematian suami, ramai beranggapan mereka nak rebut rumah kami walaupun ade portion mereka berhak. Tapi wajarkah tindakan mereka?

Sy ada niat nak jaga mertua tp bukan ini yg sy mahu. Maksudnya sy mahu jaga kebajikan mereka, mgkin dr segi hulurkn sedikit duit belanja, makanan, pakaian, tanya kabar. Sy xkisah mereka datang bila2 masa ke rumah kami, tp pilihan duduk bersama sy xsetuju.

Mmg hubungan mertua dgn menantu seperti ibubapa & anak kandung, tapi ibubapa sendiri masih boleh disamakan dgn taraf mertua. Keselesaan tu sgt lah berbeza. Lgpn sy dlm keluarga mertua baru nak cukup 3 tahun. Ya hubungan kami baik tp sy masih janggal, masa ada arwah suami pn sama apetah lagi arwah dah tiada.

Sy cadang nak terus terang saja. Tapi rancangan nak bincang harta arwah sama2 masih tertangguh2 disebabkan mereka ada saje masalah drp datang kemari utk bincangkan hal ni.

Ape pendapat korg?

Jual rumah tu..beli lain...dok jauh sikit daripada rumah mertua....dan kahwin lain shj yg boleh selesaikan masalah ni
 

Kouru

Fun Poster
Joined
Nov 4, 2019
Messages
161
Reaction score
13
Points
45
Jual rumah tu..beli lain...dok jauh sikit daripada rumah mertua....dan kahwin lain shj yg boleh selesaikan masalah ni
Rumah mertua perak, sy kl 😅 ikotkn rumah xnak jual, itu rumah bersama, rumah pertama, arwah pun meninggal di rumah ni..wlpn bru beli, tp byk kenangan..cara lain, tuntut harta sepencarian..

Bab harta xde masalah tp sy nak kongsi pendapat wajarkah mertua dduk dgn menantu yg dah kematian suami?
 

teapear

Active Member
Joined
Jan 25, 2009
Messages
1,862
Reaction score
191
Points
43
Kalau x selesa tak payah la.. anak ada tak?
 

accessive

Active Member
Joined
Feb 17, 2014
Messages
1,096
Reaction score
211
Points
43
Tak wajar.
Lebih lagi kalau duk situ jangka masa panjang.
 

Kouru

Fun Poster
Joined
Nov 4, 2019
Messages
161
Reaction score
13
Points
45
Tak wajar.
Lebih lagi kalau duk situ jangka masa panjang.
Plan dorg nak duduk lama la tu memandangkan tunggu pencen 😅 klu dtg sekali sekala xkn nak bgtahu nak duduk sama2..hmmm..
 

g-man

Active+ Member
Joined
Jan 16, 2011
Messages
4,544
Reaction score
570
Points
81
Jadikan rumah tu rumah sewa..pindah tempat lain
 

siraweh

Fun Poster
Joined
Apr 4, 2010
Messages
700
Reaction score
39
Points
30
Terus terang je sis... biarlah pahit sekali ditelan je. Gittewww
 
Sponsored Post
Top
Log in Register