BTC USD 41,545.0 Gold USD 1,813.62
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Meragut kerana mahu beli susu

eishen

Active+ Member
Joined
Nov 26, 2007
Messages
3,545
Reaction score
82
Points
30
SUNGAI PETANI - "Tolong bang, saya meragut nak beli susu anak kecil saya yang masih merangkak."
Demikian rayuan seorang pemuda ketika minta dilepaskan selepas dia ditahan orang ramai selepas meragut seorang wanita di sebuah kedai runcit di Kampung Sungai Layar di sini, pukul 12.30 tengah hari semalam.

Suspek semasa ditahan orang ramai sedang membelasah mangsa ragutnya yang melawan.

Bagaimanapun, selain rayuannya tidak dihiraukan, pemuda yang berasal dari Kampung Semeling, Bedong di sini juga dibelasah teruk.

Akibatnya suspek mengalami kecederaan teruk di muka dan badannya akibat dipukul, disepak dan ditumbuk.

Selain kejadian itu menjadi tontonan orang ramai, ia juga berlaku di hadapan isteri suspek dan seorang anak lelakinya yang berusia dua tahun.

Difahamkan suspek memang mempunyai seorang lagi anak yang baru merangkak dan semasa kejadian kanak-kanak itu ditinggalkan bersama neneknya.

Mangsa ragut yang hanya mahu dikenali sebagai Latipah, 42, berkata, ketika kejadian dia sedang mengira wang yang dibayar suspek selepas membeli sebotol minuman.

"Tiba-tiba saya terasa rantai yang saya pakai ditarik oleh suspek yang berdiri bersebelahan saya menyebabkan saya terkejut dan menjerit," ceritanya.
 
Sponsored Post

kancil biru

Legendary Member
Joined
Apr 4, 2008
Messages
11,641
Reaction score
1,099
Points
191
baru tau.. x kira sb apapun meragut ia tetap salah. cari la rezeki yang halal. bukan mencuri harta org lain
 

tEnuKLang

Super Active Member
Joined
Nov 6, 2007
Messages
5,656
Reaction score
3
Points
65
islam xmenhalalkn cre...

betul tuh..tapi menurut perundangan syariat, kes begini antara kes curi yg akan membolehkan pesalah terlepas dari hukum had potong tangan, sebaliknya pesalah hanya akan dijatuhkan hukum takzir (mengikut keputusan pemerintah spt penjara, parol dsb).

jgn salah kan dia shj, kat mana peranan kementerian2 berkaitan dalam soal nih?
 

ejalmlk

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Aug 8, 2008
Messages
10,523
Reaction score
43
Points
120
betul tuh..tapi menurut perundangan syariat, kes begini antara kes curi yg akan membolehkan pesalah terlepas dari hukum had potong tangan, sebaliknya pesalah hanya akan dijatuhkan hukum takzir (mengikut keputusan pemerintah spt penjara, parol dsb).

jgn salah kan dia shj, kat mana peranan kementerian2 berkaitan dalam soal nih?

aku suka kenyataan tuee .. dimana peranan kementerian2 semua yang banyak kat Malaysia nie... jelas rakyat Malaysia masih banyak lagik papa n merana .....:(scam:(scam:(scam
 

bumantara

Active Member
Joined
Nov 10, 2007
Messages
1,556
Reaction score
2
Points
25
hurm......desakan hidup
ramai org islam yg terjebak atas desakan hidup sehingga bertindak mengikut hawa nafsu
 

ADI78

Super Active Member
Joined
Aug 26, 2008
Messages
6,298
Reaction score
17
Points
65
carik la rezki yg halal....mencari besi buruk pun buleh dapat rezki yg halal...jgn mencurik tu dah satu dosa pastu bagi plak anak makan hasil tidak halal....
 

kambing gurun

Active+ Member
Joined
Mar 23, 2008
Messages
3,252
Reaction score
1
Points
25
Alasan yg sama diberikan oleh arwah peragut yg kena blasah sampai mati kat Klang [email protected] tahun lalu rasanya... Antara sebab aku bengang giler dgn Baitulmal & Pusat Zakat.. & BERSAMAMU xspatutnya wujud....
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,895
Points
591
SUNGAI PETANI - "Tolong bang, saya meragut nak beli susu anak kecil saya yang masih merangkak."
Demikian rayuan seorang pemuda ketika minta dilepaskan selepas dia ditahan orang ramai selepas meragut seorang wanita di sebuah kedai runcit di Kampung Sungai Layar di sini, pukul 12.30 tengah hari semalam.

Suspek semasa ditahan orang ramai sedang membelasah mangsa ragutnya yang melawan.

Bagaimanapun, selain rayuannya tidak dihiraukan, pemuda yang berasal dari Kampung Semeling, Bedong di sini juga dibelasah teruk.

Akibatnya suspek mengalami kecederaan teruk di muka dan badannya akibat dipukul, disepak dan ditumbuk.

Selain kejadian itu menjadi tontonan orang ramai, ia juga berlaku di hadapan isteri suspek dan seorang anak lelakinya yang berusia dua tahun.

Difahamkan suspek memang mempunyai seorang lagi anak yang baru merangkak dan semasa kejadian kanak-kanak itu ditinggalkan bersama neneknya.

Mangsa ragut yang hanya mahu dikenali sebagai Latipah, 42, berkata, ketika kejadian dia sedang mengira wang yang dibayar suspek selepas membeli sebotol minuman.

"Tiba-tiba saya terasa rantai yang saya pakai ditarik oleh suspek yang berdiri bersebelahan saya menyebabkan saya terkejut dan menjerit," ceritanya.

Matlamat tak menghalalkan cara. Jika benar dia meragut kerana tak mampu nak beli susu anak dia tak layak dihukum malah wajib dibantu. Itulah Indahnya jika hukum Islam/Hudud dilaksanakan
 

ndzul01

Active Member
Joined
Feb 3, 2008
Messages
1,466
Reaction score
0
Points
20
Jika benar...bagaimanakah kejadian ini boleh berlaku? adakah sebagai org islam kita sudah tidak punya tempat untuk mengadu...? atau org islam skrg nih sudah tidak tahu bantu membantu...?
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register