Article Discussion : Mengapa melayu tak kaya selepas merdeka?

CG Sponsors




arla

Fun Poster
Joined
Jul 27, 2017
Messages
333
Reaction score
39
Points
20
Kalau kita dpt memberi pekerjaan kepada org, kita mendapat pahala kerana org tu dpt meneruskan kehidupan. Jadi sama-samalah kita targetkan (dengan niat) untuk membantu dapat menggajikan sekurang-kurangnya seorang atau dua orang. Barulah orang kita akan maju & ramai menceburi bidang usahawan. Contohnyz kita targetkan dapat menggajikan seorang guru tahfiz setiap bulan.atau pembantu goreng pisang yg kita usahakan.
 
Sponsored Post

jerul

Legendary Member
Joined
Jul 13, 2009
Messages
10,667
Reaction score
64
Points
120
sebelum tahun 40an cina tongkang dah balun tanah Melayu.
beli estet getah dengan British sebelum dia balik England.

Patut sebelum merdeka , paling tidak 50% tanah jadi milik negara.
Tapi amneo tengah mabuk kuasa nak cepat merdeka...sign je segala agreement

Selepas 50 tahun estet getah jadi taman perumahan.
Harga rumah ikut suka hati cina tongsanlah pasal tanah estet tu cina tongsan yang punya
Masa tu British xnak penduduk asal tanah melayu berkuasa
 

theblur

Super Active Member
Joined
Apr 15, 2012
Messages
6,867
Reaction score
685
Points
121
aku slalu gak tgk org2 indo kat tenet ni, diorg borak2 .

ada byk benda yg buat aku musykil tapi aku rasa ada betulnya gak.

kalau ada tuan2 cg yg arif, boleh perjelaskan tak.

1. suku2 rumpun Melayu kat Semenanjung (suku melayu, bugis, banjar, minang, etc) diletakkan sebagai Melayu je. tujuan utk kasik seimbang populasi cina, india, dan melayu. sebab kalau suku melayu je, agak minoriti waktu tu.

2. pastu indo ni cakap, masih belum cukup. byk pendatang dari indo di-"import" ke Malaysia dalam jumlah 2 juta lebih dan dijadikan warganegara utk jadikan Melayu lebih majoriti.

mohon pencerahan kalau salah.
 

arnabrusa

Freshie
Joined
Jan 5, 2019
Messages
19
Reaction score
13
Points
8
antara penyakit orang melayu, bacalah dengan tenang:

1. Ilmu pengetahuan tak banyak- ni ada sebabnya.

2. orang ada ilmu biasanya akan simpan ilmu untuk diri sendiri - golongan bijak pandai bukan nak kongsi ilmu untuk memandaikan orang. ada yg kongsi ilmu tahap surface je untuk kumpul follower.

3. Ramai gila kuasa - ni sebenarnya utk survival. ilmu kemahiran xde jadi ramai cari kuasa je untuk survive. ada yg sanggup ambil duit haram. gila kuasa & duit haram ni sebenarnya akan menyebabkan orang tu makin lama makin teruk, sampai hilang rasa malu tunjukkan perangai teruk dia.

4. Penakut - sebelum aku cakap tikam kaum sendiri, yg ni hakikatnya. sifat penakut ni sebenarnya untuk survival juga, dan sebab ilmu tak banyak. budaya pengurusan terutamanya agensi kerajaan ni ada satu penyakit iaitu - suka tutup kes. tengoklah agensi mana pn, paling senang tengok sekolah..sikit2 nak tutup kes. again, untuk survival, dan juga tak sedar yg diri lebih sayang jawatan daripada amanah Allah.

5. Tikam kaum sendiri- bahasa kasar nak bagi faham. bahasa lain eksploitasi kaum sendiri. sebab tak cukup ilmu, tak mampu berdaya saing dengan kaum dan negara lain, cuma mampu eksploitasi bangsa sendiri.

Kelemahan-kelamahan ni, makin ke arah bandar makin senang untuk tengok. Benda ni efek berkelompok. Efek lain daripada penyakit2 ni adalah menghasilkan masyarakat berperangai hipokrit/munafik, suka meminta-minta, double standard melayan orang dll. malangnya makin ramai kelompok mcm ni, sebab ramai orang jadi mcm tu senang je- diorang fikir nak survive kena buat mcm ni.

penyelesaiannya ada kalau sanggup, tapi lain kali la aku tulis, yg penting ramai orang sedar penyakit2 mcm ni
 

Gigahertz CS

Active Member
Joined
Sep 23, 2011
Messages
1,663
Reaction score
159
Points
48
aku slalu gak tgk org2 indo kat tenet ni, diorg borak2 .

ada byk benda yg buat aku musykil tapi aku rasa ada betulnya gak.

kalau ada tuan2 cg yg arif, boleh perjelaskan tak.

1. suku2 rumpun Melayu kat Semenanjung (suku melayu, bugis, banjar, minang, etc) diletakkan sebagai Melayu je. tujuan utk kasik seimbang populasi cina, india, dan melayu. sebab kalau suku melayu je, agak minoriti waktu tu.

2. pastu indo ni cakap, masih belum cukup. byk pendatang dari indo di-"import" ke Malaysia dalam jumlah 2 juta lebih dan dijadikan warganegara utk jadikan Melayu lebih majoriti.

mohon pencerahan kalau salah.
mmg pun.mak aku sendiri kta bende yang sama.arwah atuk dtang bukak penempatan.cuma dulu takde ic.takde radar2 ni semua.main serbu masuk.pastu muka semua sama je kan. jawa ke bugis ke.tapi yang jadi lagi ramai tu ketika revolusi apa ntah kat indonesia. yang PKI bunuh Sultan sultan semua tu. dari situ rmai penduduk lari ke tanah melayu. ada yang ke kelantan.ada yang ke terengganu.diorang kata ramai ramai sultan tu. sultan jawa je di kekalkan so kalau ada dengar suku puak melaayu benci dengn kaum jawa. pasal isu tu la.
 

Gigahertz CS

Active Member
Joined
Sep 23, 2011
Messages
1,663
Reaction score
159
Points
48
Korang nak tahu satu fakta tak? Negeri Johor adalah negeri melayu kedua terbesar di Semenanjung.tapi dari segi populasi Cina & melayu hampir sama. Bangsa melayu di Johor bukan MAJORITI di negeri Johor.kalau tak silap macam 46-42 macam tu la.perbezaan tak besar.
 

Gigahertz CS

Active Member
Joined
Sep 23, 2011
Messages
1,663
Reaction score
159
Points
48
Isu dadah di utara tanah air ada kena mengena dengan taktik siam nak ambil kembali tanah diorang.(padahal bukan tanah jajahan pun. negeri melayu hantar bunga emas jer)
 

theblur

Super Active Member
Joined
Apr 15, 2012
Messages
6,867
Reaction score
685
Points
121
mmg pun.mak aku sendiri kta bende yang sama.arwah atuk dtang bukak penempatan.cuma dulu takde ic.takde radar2 ni semua.main serbu masuk.pastu muka semua sama je kan. jawa ke bugis ke.tapi yang jadi lagi ramai tu ketika revolusi apa ntah kat indonesia. yang PKI bunuh Sultan sultan semua tu. dari situ rmai penduduk lari ke tanah melayu. ada yang ke kelantan.ada yang ke terengganu.diorang kata ramai ramai sultan tu. sultan jawa je di kekalkan so kalau ada dengar suku puak melaayu benci dengn kaum jawa. pasal isu tu la.

sedih bila igt sejarah kesultanan kat sumatra tu dirobohkan. semata2 nak jadikan sebuah negara republik.


proses jawa-nisasi dilakukan selepas je merdeka tu. transmigrasi kaum jawa ke pulau2 lain utk kasi neutralize pengaruh suku lain dan konon2 nak wujudkan negara "berbilang suku tetapi satu" . sampai org cina pun dipaksa guna nama jawa. memang betul2 jawanisasi zaman bung karno dan suharto tu.

nasib org2 sumatera ni jenis bijak dan melawan, membangun la juga pulau tu walaupun pembangunan indon hanya tertumpu kat Pulau jawa (indon utk jawa). nasib pulau kalimantan, sulawesi, dan papua pula masih tak berubah.

jawa ni dibenci bukan oleh org Malaysia je, tapi rata2 suku lain kat indon pun tak suka jawa. tapi tu la, diorg pandai main isu. alih2 perhatian dgn selit isu malaysia. nak kasi flame semangat nasionalisme tu. (tapi jawa malaysia bagus :)) )
 

Gigahertz CS

Active Member
Joined
Sep 23, 2011
Messages
1,663
Reaction score
159
Points
48
sedih bila igt sejarah kesultanan kat sumatra tu dirobohkan. semata2 nak jadikan sebuah negara republik.


proses jawa-nisasi dilakukan selepas je merdeka tu. transmigrasi kaum jawa ke pulau2 lain utk kasi neutralize pengaruh suku lain dan konon2 nak wujudkan negara "berbilang suku tetapi satu" . sampai org cina pun dipaksa guna nama jawa. memang betul2 jawanisasi zaman bung karno dan suharto tu.

nasib org2 sumatera ni jenis bijak dan melawan, membangun la juga pulau tu walaupun pembangunan indon hanya tertumpu kat Pulau jawa (indon utk jawa). nasib pulau kalimantan, sulawesi, dan papua pula masih tak berubah.

jawa ni dibenci bukan oleh org Malaysia je, tapi rata2 suku lain kat indon pun tak suka jawa. tapi tu la, diorg pandai main isu. alih2 perhatian dgn selit isu malaysia. nak kasi flame semangat nasionalisme tu. (tapi jawa malaysia bagus :)) )
dikatakan habis keturunan sultan & raja kena bunuh di sana. sampai satu tahap kena tukar nama. kalau ada nama tengku tengku atau putera puteri mmg habis kena pancung.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register