Mengapa Kita Tinggalkan Al-Quran ??? Insaflah ...

CG Sponsors




Sejauh manakah Al-Quran menjadi teman hidup anda ?


  • Total voters
    0
  • Poll closed .

honey_sapphire

Active Member
Joined
Jul 10, 2008
Messages
1,318
Reaction score
42
Points
35
Ada seseorang menghantar email kepada saya dan rasanya agak menraik dan rugi jika tidak dikongsi bersama2 ahli CG ... Hayatilah ....

Assalamualaikum. ......

Manusia macam kita
Memang pandai bercakap
Menyalahkan orang lain
Mengutuk orang lain
Perlekeh orang lain
Merendahkan orang lain
Orang macam kita
Di mana-mana pun ada
Bila jari telunjuk tunjuk pada orang lain
Empat jari lain tunjuk pada diri sendiri
Tengok pada diri sendiri dahulu :(#:-S

Jangan...
Asyik mengata orang, Al-Quran kamu tak baca
Asyik menyalahkan orang, Al-Quran kamu tak baca
Asyik mengutuk orang, Al-Quran kamu tak baca
Asyik perlekehkan orang, Al-Quran kamu tak baca
Asyik merendahkan orang, Al-Quran kamu tak baca
Asyik berceramah sana sini,! Al-Quran kamu tak baca
Asyik berkuliah sana sini, Al-Quran kamu tak baca
Asyik berdakwah sana sini, Al-Quran kamu tak baca
Asyik bersajak berpuisi, Al-Quran kamu tak baca
Asyik bercerpen bernovel, Al-Quran kamu tak baca
Asyik berforum di internet, Al-Quran kamu tak baca :-?
Asyik berchit-chat di IRC, Al-Quran kamu tak baca
Asyik bergebang di telefon, Al-Quran kamu tak baca
Asyik mendongak televisyen, Al-Quran kamu tak baca
Asyik mengadap komputer, Al-Quran kamu tak baca :((
Asyik baca buku ilmiah, Al-Quran kamu tak baca
Asyik baca majalah tabloid, Al-Quran kamu tak baca :-?
Asyik bersembang politik, Al-Quran kamu tak baca
Asyik mengulit isteri, Al-Quran kamu tak baca
Asyik berkepit dengan suami, Al-Quran kamu tak baca
Asyik mengasuh anak, Al-Quran kamu tak baca
Asyik ber'e-mel' dengan kawan, Al-Quran kamu tak baca
Asyik membelek handphone, Al-Quran kamu tak baca #:-S
Asyik mengadap vcd ceramah, Al-Quran kamu tak baca

Kenapa tak baca?

Tak sempatBusy
Tak faham
Tak reti
Malas
dapat surat dari pejabat tanah
dalam bahasa melayu
kamu boleh baca
dapat surat lawyer
dalam bahasa inggeris
kamu boleh baca
dapat surat daripada Allah
dalam bahasa Arab
kamu tak boleh baca
apa nak jadi?
Rugi rugi rugi
Itu sajalah bekalan
Untuk diri sendiri
Di belakang hari
Dan hari ini
Al-Quran teman sejati
Di kala kaki tak mampu berdiri
Di kala tangan tak mampu mengangkat lagi
Di kala lutut lenguh setiap sendi
Di kala badan tak mampu kesana kemari
Di kala telinga tak mampu menangkap bunyi
Di kala tekak tak rasa apa lagi
Rumah kata pergi
Kubur kata mari sini
Juga buat teman di kala sendiri
Dalam kubur sunyi sepi
Menangislah sepuas hati :(:)(:)((
Mulai dari hari ini
Menyesali diri
Yang jahil dan dhaif sekali
Ambillah insiatif sendiri
Untuk baiki diri
Jangan hanya duduk sesali diri
Melihat Al-Quran menyusup pergi
hanya tulisan sahaja yang tinggal lagi
istilah juga tidak berguna lagi
kerana ertinya tidak difahami
Bacalah Al-Quran hari ini!

p/s: Dan jangan puisi ini disalah tafsir pula, bukan berkhutbah, cuba betul diri ini cuma.. sekadar peringatan untuk saudara sekalian dan diri sendiri jua


ehsan sumber ...

SUZAIMI BIN JAPAR

[email protected] com
 
Last edited:
Sponsored Post

honey_sapphire

Active Member
Joined
Jul 10, 2008
Messages
1,318
Reaction score
42
Points
35
insap2 beb ...

surat dari Allah tu ..takkan tak sudi mau baca kot ??
 

honey_sapphire

Active Member
Joined
Jul 10, 2008
Messages
1,318
Reaction score
42
Points
35
Mulakanlah membaca semula ayat2 suci Al-Quran dgn 1 ayat sehari ...

InsyaAllah , semakin hari semakin dipertingkatkan ...

Kalau dapat hafal lagi bagus ...
 

drebarbas

Active Member
Joined
Jul 22, 2008
Messages
1,327
Reaction score
8
Points
25
bagus tu, boleh guna youtube, banyak bacaan Quran, sambil dengar boleh ikut baca sambil membetulkan bacaan dah tu siap ada makna lagi

banyak orang kita jadi burung kakak tua, baca bagai nak rak tapi makna langsung tak paham, tak paham pun dapat pahala tapi tak dapat ambil iktibar dari apa yang ayat tersbut dapat sampaikan
 

Wea Izre

Legendary Member
Joined
Apr 13, 2007
Messages
14,009
Reaction score
33
Points
120
Al Qamar:17,22,32,40
Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Al Qur'an untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran?
 

asrul07

Active+ Member
Joined
Jul 17, 2008
Messages
3,055
Reaction score
3
Points
25
renungan dan panduan dan pedoman kita bersama.tp jgn la renung je...
 

tudung87

Legendary Member
Joined
May 30, 2008
Messages
12,870
Reaction score
69
Points
120
bagus2..
sng2, download je software quran electronik ni...
siap ada bacaan lagi...:D
 

honey_sapphire

Active Member
Joined
Jul 10, 2008
Messages
1,318
Reaction score
42
Points
35
bagus tu, boleh guna youtube, banyak bacaan Quran, sambil dengar boleh ikut baca sambil membetulkan bacaan dah tu siap ada makna lagi

banyak orang kita jadi burung kakak tua, baca bagai nak rak tapi makna langsung tak paham, tak paham pun dapat pahala tapi tak dapat ambil iktibar dari apa yang ayat tersbut dapat sampaikan
cadangan yg bernas...syukran...

selaintu .. cara lama , kita leh dgr kaset/cd .. dan renungi makna dlm tafsir ..so boleh baca dlm solat utk kesan yg lebih khusyuk ...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register