BTC USD 38,587.6 Gold USD 1,813.88
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Debate Menentang pemeliharaan anjing di kawasan kediaman orang Melayu Islam

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
4,012
Reaction score
1,439
Points
111
Zaman dahulu, penempatan rumah adalah berselerak. Tinggal di kampung-kampung, rumah asing-asing dan jauh daripada rumah orang. So, orang cina atau india yang bela anjing tidak menimbulkan masalah kepada keluarga melayu beragama islam.

Zaman sekarang, penempatan disusun bercampur-campur supaya belakunya perpaduan antara kaum untuk mengecilkan jurang perkauman.

Tetapi, masalahnya, ada segolongan orang cina dan india tidak sensitif terhadap orang melayu islam yang tinggal berjiran dengan mereka. Nampak sangat cina dan india ni SELFISH.

DIPELIHARANYA ANJING SEBELAH RUMAH.

Antara masalah yang timbul.
1. Anak kecil tak boleh tidur sebab anjing menyalak kuat.
2. Anak kecil takut nak bermain di halaman rumah.
3. Masalah kebersihan sebab tahi anjing besar-besar, berak merata dan bau sampai ke sebelah rumah orang melayu islam.
4. Parent yang nak lepas anak bermain-main di kejiranan pun tak senang hati.

Kalau inilah sikap selfish yang ditunjukkan oleh segelintir kaum cina atau india, maka, diharap kerajaan PH dapat merangka undang-undang pencegahan ATAU menyusun kembali kependudukan kediaman antara orang-orang melayu islam dengan golongan cina atau india ni.

Perpaduan tak perpaduan.....korang selfish dah kenape???


Update 02.09.2018: Anjing sebelah dah takde. Alhamdulillah. Bersyukur kepada Allah yang membolak-balikkan hati manusia.
 
Last edited:
Sponsored Post

akundaktau

Legendary Member
Joined
Mar 6, 2013
Messages
10,957
Reaction score
234
Points
138
Sokong...itu yg pronya... Yg kontranya... Kawasan perumahan skrg ni agak aman...kurg sdh pecah rumah...lepas cina tua tu pindah masuk 2 blok dr rumah aku
 

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
4,012
Reaction score
1,439
Points
111
Forumer-forumer cina dan india dialu-alukan untuk masuk thread ni.

Give the reason of your side.
 

Ahmad07

Legendary Member
Joined
Aug 11, 2007
Messages
10,366
Reaction score
879
Points
161
Forumer-forumer cina dan india dialu-alukan untuk masuk thread ni.

Give the reason of your side.

kat CG ni hampir takde cina atau india... kalo betul kau nak respon dari diorang, bukak thread kat l0wyat.net, confirm kau akan dapat feedback betul dari kaum yg betul...

kat sini kalo debate polisi kerajaan dengan melayu PH, melayu PAS dan melayu BN boleh la... kalo antara kaum, semua melayu je yg dok debate nya kat cg
 
Last edited:

zari83

Active+ Member
Joined
Nov 24, 2011
Messages
3,719
Reaction score
901
Points
81
Bela anjing dlm rumah takda masalah, kencing berak dlm rumah..

Mcm bela kucing, bela dlm rumah takda masalah, kencing berak dlm rumah..

Kalau bela luar rumah aku tak setuju, byk dh kes terlepas n gigit org..

Melainkan majoriti penduduk mmg cina n india, nk buat kandang anjing dlm perumahan tu pun aku takda masalah kalau nak..
 

sayasuka

Legendary Member
Joined
Oct 17, 2011
Messages
12,964
Reaction score
101
Points
123
bagus ni.. bincang secara berhemah.

Yang 'layak' bela tu pun ada hak, jiran pun ada hak.

Yang bela anjing tu, patut fikirkan juga hak jiran, kesan pada penduduk dikawasan tu.
... yang bela kucing pun patut ambil cakna juga
 

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
4,012
Reaction score
1,439
Points
111
Bela anjing dlm rumah takda masalah, kencing berak dlm rumah..

Mcm bela kucing, bela dlm rumah takda masalah, kencing berak dlm rumah..

Kalau bela luar rumah aku tak setuju, byk dh kes terlepas n gigit org..

Melainkan majoriti penduduk mmg cina n india, nk buat kandang anjing dlm perumahan tu pun aku takda masalah kalau nak..


Bela dalam rumah pun tuan.....masalah bising menyalak pulak....kalau rumah selang 4,5 buah takpe jugak....ini kalau sebelah rumah, bergegar gegendang telinga jiran....

Auukkk...aukkk bunyinya.
 

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
4,012
Reaction score
1,439
Points
111
bagus ni.. bincang secara berhemah.

Yang 'layak' bela tu pun ada hak, jiran pun ada hak.

Yang bela anjing tu, patut fikirkan juga hak jiran, kesan pada penduduk dikawasan tu.
... yang bela kucing pun patut ambil cakna juga

Kesan lain yang cheq tengok bila cina/india yang suka lepas anjing ni ialah pada budak-budak.....dikejarnya budak-budak yang naik basikal tu...cuba bayangkan kalau budak-budak tu sedang pecut laju takut anjing dan datang pulak kenderaan di simpang jalan, boleh excident oooo....bahaya lah..
 

puyol

CG Top Poster Club
Joined
Jun 28, 2011
Messages
24,298
Reaction score
2,547
Points
201
senang cerita anjing malaysia ni garang tak bertempat. kerja nak menyalak saja bila nampak orang yang tak kenal. negara lain ok je den tengok anjing2 ni semua.
 

dauskupang

Super Active Member
Joined
Sep 20, 2012
Messages
5,237
Reaction score
268
Points
81
senang cerita anjing malaysia ni garang tak bertempat. kerja nak menyalak saja bila nampak orang yang tak kenal. negara lain ok je den tengok anjing2 ni semua.

owner anjing x pandai jaga...

kurung je 24 jam...

xde aktiviti langsung...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register