Memperingati Masjid Al-Aqsa dibakar

CG Sponsors




marlen

Legendary Member
Joined
May 27, 2008
Messages
16,925
Reaction score
31
Points
125
TANGGAL 21 Ogos merupakan tarikh yang amat penting dalam lipatan sejarah umat Islam. Apa tidaknya, Pertubuhan Persidangan Islam atau lebih dikenali dengan OIC lahir kerana insiden 21 Ogos. Apakah yang berlaku sehingga persidangan ini tercetus?

Pada 21 Ogos 1969, seorang lelaki berbangsa Australia bernama Dennis Michael Rohan telah membakar Masjid Al-Aqsa. Api menyala besar dan membakar tembok serta mimbarnya yang besar (mimbar Solahuddin).

Api marak dengan dahsyat sekali seolah-olah seluruh Masjid Al-Aqsa akan musnah ketika itu. Sehinggakan pihak bomba juga tidak hadir menghulur bantuan. Tetapi Allah s.w.t telah menyelamatkan Masjid Al-Aqsa dan melindunginya. Akhirnya api dapat dipadamkan.

Setelah itu orang-orang Yahudi membuat pengadilan pura-pura terhadap Rohan. Lucunya, Rohan mendakwa bahawa dia diutuskan oleh Allah untuk melakukan pembakaran itu, bersesuaian dengan berita dari Kitab Zakaria.

Apa yang menyedihkan kemudiannya ialah Yahudi membebaskannya dengan mengatakan Rohan 'gila', dengan kata lain, tidak waras.

Maka, atas sebab itu, Rohan tidak da- pat dipertanggungjawabkan atas kejadian tersebut. Bertitik-tolak insiden menghinakan itu, negara-negara Islam di seluruh dunia bangkit mempertahankan tempat suci mereka dan mengecam perbuatan keji terhadap Al-Aqsa.

Maka sejak itu, 21 Ogos tanpa gagal diangkat sebagai Hari Al-Quds sedunia. Ia disambut sebagai tanda memperingati tragedi pembakaran masjid Al-Aqsa.

Tragedi tersebut merupakan catatan sejarah yang paling menyedihkan dalam sejarah umat Islam. Masjid Al-Aqsa yang begitu suci itu dihina sedemikian rupa.

Tidak menghairankan apabila semua umat Islam seluruh dunia 'terbakar' hati dan perasaan mereka kerana tindakan Rohan, 38 tahun lalu. Begitulah nasib Tanah suci umat Islam yang ketiga setelah dihuni oleh rejim Zionis.

Perlu diingatkan, isu Masjid Al-Aqsa ini ada hubung kait dengan hal-hal Palestin.

Maka selayaknya, isu Palestin ini merupakan isu yang dipertanggungjawabkan bagi sekalian umat Islam. Satunya kerana, kedudukan Masjid al-Aqsa sebagai Tanah Suci ketiga dalam Islam. Selebihnya ia merupakan kiblat pertama umat Islam selain menjadi bumi didiami para Nabi serta pusat pemerintahan dunia Islam seperti yang dirakamkan dalam hadis Rasulullah.

Bagi masyarakat bukan Islam, isu Palestin menggambarkan ketidakadilan dan kezaliman rejim terhadap bangsa Palestin yang perlu sama-sama dibela dan diperjuangkan.

Hari ini Palestin berada dalam tangan rejim Zionis yang telah merampasnya daripada tangan umat Islam.

PembelaanAkibatnya, umat Palestin telah dihalau keluar, dizalimi, ditindas, dikambinghitamkan, dipenjarakan dan dibunuh. Nasib yang melanda umat Islam Palestin memerlukan pembelaan dari seluruh umat Islam.

Sebagai usaha pembelaan dan kepedulian, maka Hari Memperingati Al-Quds atau Remembrance of Al-Quds (ROQ) merupakan sebuah gagasan yang menjadi simbol solidariti umat Islam di Malaysia terhadap umat Palestin.

Pelbagai kegiatan boleh dijalankan untuk menghebahkan tentang isu Palestin dan kedudukan Palestin dalam hati umat Islam serta soal penindasan di Masjid Al-Aqsa. Kita berharap program ini akan menggerakkan masyarakat su- paya sedar lalu terpanggil untuk menghulurkan sumbangan dan mempersiapkan diri mereka dengan segala pertahanan dan kecemerlangan sebagai umat yang terbaik.

Episod duka Palestin ini, ditambah dengan penindasan dan kezaliman yang tidak henti hingga ke saat ini hakikatnya menuntut sokongan dan bantuan semua, seluruh lapisan masyarakat dunia.

Malah, 21 Ogos hadir setiap tahun mengingatkan kita bahawa sekiranya kita tidak mempertahankan tanah suci Palestin dan Masjid Al-Aqsa, kelak, kita bukan sahaja tidak dapat mempertahankannya daripada sekadar dibakar, malah keseluruhannya cenderung untuk dirampas secara haram oleh rejim Zionis.

Justeru, bersempena Sambutan Memperingati Hari Al-Quds Sedunia tahun ini, adalah amat wajar untuk kita sama- sama mengajak masyarakat sekeliling memperingatinya, apatah lagi merencana langkah strategik, efektif dan praktikal lagi kreatif demi menyumbang ke arah pembebasan Palestin.


sejarah yg penting bg umat islam tp hampir di lupa kan..
 
Sponsored Post

fine net

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Apr 5, 2007
Messages
43,404
Reaction score
338
Points
136
x de thanks plak....baru tahu cite nie..thanks TT....


Dennis Michael Rohan lpas mcm tu je ke?...
 

old_code

Permanently Banned - Multiple ID
Joined
Oct 12, 2006
Messages
3,814
Reaction score
69
Points
30
aper jadi pada OIC skang nei...melindungi kepentingan tertentu jek....

x nampak pun usaha2 derang nei....selain isu minyak..
 

Kehidupan

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jan 11, 2008
Messages
25,111
Reaction score
217
Points
123
objektif OIC nih da bagus da....:">:">:">

cuma perlaksanaannya.....:">:">:">
 

marlen

Legendary Member
Joined
May 27, 2008
Messages
16,925
Reaction score
31
Points
125
yg tau pun pernah sebut dlm halaqah rsnya pastu td tgk MHI..tu yg cr info..nak share sbb rsnya ramai yg xtau..
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,587
Reaction score
1,901
Points
201
Masjid al aqsa di saudi

——-
Dari Mekah ke Yerusalem

Di tengah proses normalisasi bersejarah Israel dengan negara-negara Arab, semakin banyak suara yang mencabar identifikasi Masjid Al-Aqsa di Yerusalem sebagai Al-Aqsa Al-Quran, dengan alasan bahawa ia sebenarnya terletak di Arab Saudi.

Oleh Nadav Shragai
(29 November 2020 / Israel Hayom)
Pemandangan masjid Al-Aqsa di Mount Temple Temple. Kredit: Andrew Shiva melalui Wikimedia Commons.
Pemandangan masjid Al-Aqsa di Mount Temple Temple. Kredit: Andrew Shiva melalui Wikimedia Commons.
Perselisihan yang kini menggegarkan dunia Islam bukanlah mengenai apakah "Perjalanan Malam" Nabi Muhammad yang sebenarnya berlaku atau hanya sekadar mimpi. Perbahasan semasa, yang terkait dengan motivasi politik, agama dan nasionalis, ada hubungannya dengan persoalan di mana Masjid Al-Aqsa ("terjauh"), dari mana — menurut tradisi Muslim - Muhammad berangkat menuju langit, terletak.

Kepercayaan Muslim yang meluas, yang didukung oleh sastera agama, mengatakan bahawa malaikat Jibril diturunkan kepada Muhammad di Mekah, menunggang binatang bersayap bernama al-Buraq. Muhammad mengangkat malaikat itu atas undangannya untuk menaiki al-Buraq ke langit, tetapi berhenti penting di Al-Aqsa. Hanya setelah itu mereka naik ke langit bersama-sama, di mana Muhammad menerima perintah yang mengharuskan umat Islam untuk beribadah lima kali sehari, dan juga menetapkan bahawa shalat itu ditujukan ke Mekah.

Kini, kira-kira 1.400 tahun setelah kepercayaan umat Islam bahawa Al-Aqsa Al-Aqsa yang terletak di Gunung Temple di Yerusalem mulai berakar, perdebatan dari awal Islam muncul kembali. Adakah Al-Aqsa di Baitulmuqaddis, seperti yang dipercayai oleh sebahagian besar umat Islam? Atau, seperti yang dikatakan oleh pengkaji Arab Saudi, Osama Yamani dalam surat kabar penubuhan Arab Saudi, Okaz, adakah ia berhampiran Mekah di Semenanjung Arab.

Menurut Yamani, masjid yang dikunjungi Muhammad sebenarnya terletak di Al-Ju’ranah di Provinsi Makkah Arab Saudi.

Langgan The JNS Daily Syndicate
melalui e-mel dan tidak pernah ketinggalan
kisah utama kami

Sejak artikelnya diterbitkan, media sosial Arab terus berkembang. Yamani dituduh menyebarkan "omong kosong sesat yang bertentangan dengan Al-Quran dan Islam Sunni." Sebilangan kecil mendakwa dia “sakit” atau “tidak siuman.” Beberapa, seperti stesen televisyen Turki TRT, menyatakan bahawa ucapannya dirancang untuk melayani "agenda Zionis" dan percubaan oleh para sarjana Yahudi Timur Tengah untuk menolak bahawa Al-Aqsa terletak di Yerusalem, serta penerbangan malam ajaib Muhammad. Yang lain mengatakan bahawa artikel itu diterbitkan kerana alasan politik, sebagai usaha untuk membuka jalan untuk normalisasi Saudi dengan Israel.

Artikel itu juga menimbulkan kemarahan beberapa pegawai di Otoritas Palestin. Mohammad Habash, hakim syariah (undang-undang Islam) tertinggi P.A., berpendapat artikel itu dirancang untuk melayani "musuh bangsa." Dr. Ali Abu al-Awar, yang menulis gelar doktor di Universiti Ibrani Yerusalem dan Harvard, menyebut Osama Yamani sebagai "jalan raya."

‘Umayyah mencipta cerita’

Yamani, harus dicatat, bukan yang pertama mempertanyakan identifikasi Masjid Al-Aqsa di Yerusalem sebagai Al-Aqsa Al-Quran. Cendekiawan Mesir Dr. Youssef Ziedan melakukannya pada tahun 2015, seperti yang dilakukan oleh penyelidik Jordan Dr. Suleiman al-Tarawneh pada tahun 2017, dan seorang penyelidik Israel, Dr. Mordechai Kedar, yang telah menerangkan teori ini selama 12 tahun. Kesemuanya merujuk kepada sejarawan kuno seperti al-Waqidi (pada akhir abad kelapan M.) atau al-Azraqi (abad kesembilan Masehi), yang keduanya menulis hujah serupa lebih dari 1.000 tahun yang lalu.

Kedar merangkum versi perbezaan pendapat ini:

“Lima puluh tahun setelah kematian Muhammad pada tahun 682 M., Abd Allah Ibn al-Zubayr, yang merupakan pembuli Mekah, memberontak melawan Dinasti Umayyah yang memerintah di Damsyik. Dia menutup jalan dan mencegah penduduk Damsyik membuat haji Haji ke Mekah. Tidak mempunyai pilihan lain, Bani Umayyah memilih Yerusalem sebagai destinasi haji alternatif, yang merupakan salah satu dari lima perintah asas Islam. Untuk mengukuhkan pilihan mereka di Yerusalem, mereka mencipta cerita bahawa Masjid Al-Aqsa yang disebutkan dalam Al-Quran tidak ada di Ju’ranah, tetapi di Yerusalem. Mereka mengaitkan kisah dengan mitos Al-Quran tentang penerbangan malam Muhammad ke Masjid Al-Aqsa dengan mencipta sejumlah hadis yang pada dasarnya ditulis ulang sejarah. "


Pensyarah Universiti Bar-Ilan dan sarjana budaya Arab Mordechai Kedar. Kredit: Wikimedia Commons.
Menurut Kedar, ini menyebabkan kepercayaan Muslim Sunni bahawa Yerusalem adalah kota paling suci ketiga dalam Islam.

"Saya tidak mencipta argumen ini," kata Kedar. "Mereka dibuat 1.000 tahun yang lalu oleh Ibn Taymiyyah dan al-Waqidi yang hebat, yang tidak dapat disyaki Yahudi atau Zionisme. Mereka mencari kebenaran dan mereka tahu mengenai industri hadis palsu yang beroperasi pada abad ketujuh dan kelapan. "

Tidak seperti Kedar, sarjana Timur Tengah, Profesor Yitzhak Reiter, pengarang From Jerusalem, to Mecca and Back – the Islamic Consolidation of Jerusalem dan bekas penasihat tiga perdana menteri — Menachem Begin, Yitzhak Shamir dan Shimon Peres — sama sekali tidak “betul - sayap, "namun dia sepakat dengan Kedar mengenai sejarah.

Namun, Reiter percaya bahawa perdebatan mengenai persoalan di mana terletaknya Masjid Al-Aqsa telah meletus sekarang kerana perjanjian normalisasi antara Israel dan Emiriah Arab Bersatu dan Bahrain dan hubungan yang semakin baik antara Yerusalem dan Riyadh.


Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu, diapit oleh Presiden AS Donald Trump, Menteri Luar Negeri Bahrain, Abdullatif bin Rashid Al-Zayani dan Menteri Luar Negeri UAE, Abdullah bin Zayed Al Nahyani, pada penandatanganan Perjanjian Abraham di halaman Selatan Rumah Putih, September. 15, 2020, Kredit: Rumah Putih / Joyce N. Boghosian.
"Ini adalah percubaan yang telus untuk mengurangkan berat isu Palestin dalam hubungan antara dunia Arab dan Israel," kata Reiter. "Dengan kata lain, ini adalah bagian dari usaha untuk mengatakan bahawa tempat-tempat suci di Semenanjung Arab - Mekah, Madinah dan sekarang banyak [mengatakan] Al-Aqsa - jauh lebih penting, dan bahawa Masjid Al-Aqsa di Yerusalem kurang layak mendapat tempat di tengah normalisasi itu, ”tambahnya.

Reiter, seperti Kedar, menyatakan bahawa hujah mengenai kesucian Yerusalem dan Al-Aqsa kembali ke awal Islam.

"Sebenarnya, kami mempunyai sumber seperti al-Waqidi dari abad kesembilan dan yang lain berpendapat bahawa masjid asalnya terletak di Ju’ranah di Provinsi Makkah,” katanya.

Hadis sebagai bentuk awal media sosial

Reiter menekankan bahawa Yerusalem menjadi suci bagi Islam 60 tahun setelah kematian Muhammad ketika dinasti Umayyah memerintah Tanah Israel. Mereka tidak mempunyai akses ke laman suci Islam di Semenanjung Arab setelah al-Zybayr merebut kekuasaan di sana.


Gambar satelit Teluk Arab, Selat Hormuz dan Teluk Oman, 30 Disember 2001. Kredit: NASA melalui Wikimedia Commons.
"Barulah Umayyah mulai mengembangkan Yerusalem sebagai pusat kerohanian. Tafsiran saya adalah bahawa mereka sangat berjaya dalam pertempuran untuk hati dan fikiran. Mereka meminta orang menulis hadis dan hadis dan menyebarkannya. Dalam istilah hari ini, kita mengatakan bahawa mereka mengawal media dan media sosial dengan menyebarkan dan menanamkan hadis, dan kepercayaan bahawa Yerusalem adalah tempat paling suci ketiga bagi Islam dan bahawa Yerusalem adalah arah doa pertama menurut tradisi Muslim.

"Mereka juga menemukan tradisi bahawa Masjid Al-Aqsa dibangun 40 tahun setelah Ka'bah di Mekah oleh Abraham dan Ismail. Tetapi tradisi yang lebih penting mereka berjaya menanamkan kepada Muhammad ketetapan bahawa ziarah diizinkan ke tiga tempat - masjid suci di Mekah, Masjid Nabawi di Madinah dan Masjid Al-Aqsa di Yerusalem. Itulah hadis terkenal mengenai ketiga masjid itu, dan ia diciptakan pada zaman Umayyah untuk melayani mereka, ”kata Reiter.


Kaabah di Mekah dikelilingi oleh para jamaah di pusat masjid terpenting Islam, Masjid Agung Mekah. Kredit: Wikipedia.
Namun, Reiter menyatakan bahawa tidak ada peninggalan masjid kuno yang pernah ditemukan di Ju’ranah, dan mengatakan bahawa dalam keadaan apa pun, “Anda tidak boleh mencabar kepercayaan yang berusia 1.300 tahun.” Perbincangan mengenai masalah ini, dia mengulangi, "adalah trend politik, dan bahkan jika ia memiliki dasar sejarah, itu dirancang untuk melemahkan kedudukan Palestin."

Juga tidak ada konsensus di Israel mengenai sejarah; salah satu dari mereka yang mengkritik pertanyaan baru Al-Aqsa adalah sarjana Timur Tengah Eran Tzidkiyahu dari Forum Pemikiran Wilayah. Tzidkiyahu menulis catatan Facebook yang panjang mengenai perkara ini, dengan isu "kemunafikan" menjadikan satu naratif, yang beragama Islam, menjadi analisis saintifik yang kritikal, "sementara naratif dari pihak lain, yang Yahudi, diterima sebagai kebenaran yang bukan sahaja betul dari segi sejarah tetapi juga memberikan hak politik moden. "

Percubaan baru ini untuk membatalkan narasi sejarah-agama Muslim, katanya, "muncul untuk membenarkan pembatalan hak politik."

"Penyelidikan akademik menghilangkan kewujudan Tuhan dari persamaan dan melihat peristiwa bersejarah. Menurut penyelidikan, tidak ada tuhan yang pernah menjanjikan atau menguduskan kota Yerusalem, atau Al-Quds, kepada bangsa atau agama mana pun. Penyelidikan ini mengandaikan bahawa semua proses pengudusan dan politisasi diciptakan sebagai hasil proses manusia, agama, politik dan sosial.

"Oleh itu, walaupun Yerusalem kemudian menjadi kudus, apakah itu kerana raja-raja yang bersekutu dengan Rumah Daud pada abad kelapan SM, atau karena dinasti Muslim yang bercita-cita untuk memimpin dunia Islam pada abad ketujuh Masihi, itu tidak "Jangan membatalkan kesucian 1.400 atau 2.700 tahun dan pusat keagamaan dan politik, bukan untuk Yahudi dan bukan untuk umat Islam," katanya.

Tzidkiyahu menekankan bahawa para penyelidik terbesar Islam menyelidiki persoalan kesucian Yerusalem, meneliti buku, manuskrip kuno, sumber kuno dalam bahasa Arab klasik, Latin, Yunani dan Parsi, dan menggabungkan sumber dan membandingkan teks.

"Mereka menerbitkan artikel dan buku yang tidak berkesudahan mengenai masalah ini, tetapi tidak seorang pun dari para penyelidik yang serius yang ingin menerjemahkan ulasan sejarah ini menjadi pernyataan politik. Mereka memberi tumpuan kepada penyelidikan, ”katanya.

Minggu ini, Israel Hayom bertanya kepada Kedar mengenai makna praktis dari tuntutan yang telah dibuatnya selama lebih dari satu dekad yang kini dibuat oleh para penyelidik Muslim. Apakah dia benar-benar mengharapkan umat Islam melepaskan kepercayaan 1.300 tahun dan mengadopsi pandangan bahawa Al-Aqsa dekat Mekah, bukan di Yerusalem? Mungkinkah ini bukan "tujuan sendiri", dengan cabaran mengenai kebenaran sejarah juga diratakan pada kisah alkitabiah?


Doa rakyat Palestin pada hari raya Muslim pada hari raya Idul Adha, di perkarangan Masjid Al-Aqsa di Kota Tua Yerusalem pada 31 Julai 2020. Foto oleh Sliman Khader / Flash90.
"Pertanyaan anda dipengaruhi oleh jarak antara postmodernisme dan modernisme," kata Kedar. “Postmodernisme mendakwa bahawa tidak ada kebenaran mutlak. Sesiapa yang menerima pandangan itu menerima kesucian Yerusalem untuk Islam sebagai fakta. Saya, sebagai seorang realis, mencari kebenaran mutlak. Naratif adalah kumpulan cerita yang saya percaya dan mengharapkan orang lain menghormati. Itulah bagaimana naratif agama-nasional dibina. Tetapi sebagai penyelidik, saya ingin mencapai kebenaran dan memahami bagaimana cerita diciptakan, bagaimana naratif dibuat. Fahami apakah mereka mempunyai asas sejarah, dan sekarang saya memahami bahawa, saya katakan sekali lagi, apa yang disebut kebenaran mengenai sumber kekudusan Yerusalem untuk Islam jelas bagi banyak orang sekarang, bukan hanya saya. "

Kedar menyatakan: "Saya meneliti Islam, dan motivasi orang hari ini untuk membuat cerita tidak berbeza dengan apa yang memotivasi mereka 1.400 tahun yang lalu. Kisahnya adalah pertempuran untuk mendapatkan kuasa dan kawalan. Menurut anda mengapa raja Arab Saudi menyebut dirinya ‘penjaga tempat suci’ [Mekah dan Madinah]? Keluarga diraja Arab Saudi berasal dari daerah Riyadh. Mereka menjadikan diri mereka sebagai penjaga tempat-tempat suci untuk memberikan legitimasi peraturan mereka. Kini rakyat Palestin, khususnya Gerakan Islam, menjadikan Al-Aqsa sebagai keutamaan mereka untuk meletakkan Yerusalem sebagai isu utama bagi dunia Muslim. Semakin mereka berjaya, semakin banyak orang Arab Saudi mendakwa bahawa Al-Aqsa terletak di sana. "

Mungkinkah perbahasan di kalangan umat Islam mengenai lokasi Al-Aqsa meluas ke dalam keganasan dan pertumpahan darah?

Reiter, Kedar dan Tzidkiyahu tidak berpendapat demikian, tetapi menyarankan agar kita menunggu dan melihat apakah artikel surat khabar Saudi memberi isyarat pendirian yang akan diterima oleh keluarga kerajaan Saudi, atau apakah itu tembakan dalam kegelapan. Sekiranya teori itu menjadi lebih umum, Tzidkiyahu berkata, "akan ada lebih banyak potensi untuk kekerasan dan pertumpahan darah."

 
Sponsored Post
Top
Log in Register