BTC USD 38,664.1 Gold USD 1,821.70
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Melayu Pulau Pinang bakal hidup melarat

demise_u

Super Active Member
Joined
May 11, 2008
Messages
6,049
Reaction score
101
Points
73
Pemilikan tanah hanya tinggal 20.41 peratus

GEORGETOWN: Pemilikan tanah orang Melayu di Pulau Pinang kini hanya tinggal 20.41 peratus, meskipun kaum itu mewakili 44.89 peratus daripada jumlah penduduk negeri ini. Ahli Dewan Undangan Negeri Pulau Betong daripada UMNO, Muhammad Farid Saad, berkata lebih membimbangkan, Daerah Timur Laut iaitu kawasan paling pesat membangun di Pulau Pinang, tanah milikan Melayu hanya 1.16 peratus. Katanya, kajian UMNO Pulau Pinang juga mendapati ada 60 perkampungan Melayu yang mempunyai 7,000 penghuni dibina di atas tanah orang lain.

“Berikutan itu, penduduk bakal kehilangan tempat tinggal pada bila-bila masa,” katanya pada forum bertajuk Penghakisan Tanah Melayu Pulau Pinang anjuran Yayasan Bina Ilmu Pulau Pinang di sini, kelmarin.

Farid adalah salah seorang daripada empat ahli panel forum berkenaan, selain Presiden Persatuan Melayu Pulau Pinang (PEMENANG), Datuk Seri Mohd Yusoff Latiff; Ahli Parlimen Parit Buntar daripada PAS, Dr Mujahid Yusuff Rawa dan Presiden TERAS Malaysia, Mohd Azmi Abdul Hamid.

Forum yang menggabungkan parti politik tanpa mengira fahaman dan pertubuhan bukan kerajaan untuk mencari jalan bagi menangani isu penghakisan tanah milikan Melayu, dikendalikan Pensyarah Universiti Sains Malaysia, Prof Amir Hussain Baharuddin.
Pada sesi soal jawab forum itu, seorang peserta mencadangkan supaya satu fatwa dikeluarkan bagi memastikan tanah milikan Melayu di Pulau Pinang tidak terlepas ke tangan bukan Islam.

Mengulas cadangan itu, Farid melihat perkara berkenaan secara positif dan sesuatu yang wajar jika keadaan benar-benar memerlukan.

“Jika berlaku pertukaran milikan tanah yang boleh menyebabkan tiada lagi orang Melayu di sesuatu kawasan sehingga membawa kepada solat Jumaat tidak boleh didirikan kerana tidak cukup jemaah, ia wajar dilakukan,” katanya.

Mujahid, yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang turut bersetuju jika ada fatwa sedemikian, tetapi ia bukan satu jaminan orang Melayu tidak menjual tanah kepada bukan Islam.

“(Kalau ada) fatwa pun boleh berlaku (pertukaran milikan tanah kepada bukan Islam) juga,” katanya sambil menjelaskan faktor tawaran harga lumayan memainkan peranan penting dalam urusan jual beli tanah.

Azmi pula berpandangan, masalah itu memerlukan komitmen yang lebih kerana jika diwujudkan fatwa sekali pun, urusan penjualan tanah kepada bukan Islam akan terus berlaku.
 
Sponsored Post

G-Trader

Active+ Member
Joined
Apr 17, 2010
Messages
2,785
Reaction score
6
Points
25
fuhh..peneng dah nak jadi mcm singapore
 

astrowan

CG Top Poster Club
Joined
Aug 26, 2009
Messages
22,317
Reaction score
249
Points
128
melayu melayu melayu.............
 

PinguSpy

Super Active Member
Joined
Jan 15, 2007
Messages
8,141
Reaction score
114
Points
73
sebab tu aku cakap.. disamping kita perjuangkan Islam kita kena perjuangkan Melayu... sebab ape?? baca saje article tersebut.. kalau tak faham jugak tataw lah :D

bila dah kuasa tak ada.. tanah tak ada.. celah mana nak perjuangkan Islam?? nak perjuangkan/berdakwah Islam dkt peneng?? huhuh?????????
 

Joe1911

Active Member
Joined
Mar 5, 2009
Messages
1,644
Reaction score
8
Points
25
Aku kaya jer kat penang nih,makin gemok ada la,wakakaka..
 

copy left

CG Top Poster Club
Joined
Jun 25, 2008
Messages
26,921
Reaction score
541
Points
161
bukan kat peneng jerk,kat tempat lain pun same gak.
 

PinguSpy

Super Active Member
Joined
Jan 15, 2007
Messages
8,141
Reaction score
114
Points
73
kita sibuk politik... sampai lupa nk menaiktarafkan diri sendiri.. asyik duk menharapkan pemimpin je

adalah peneng bakal jadi Singapore??

org2 melayyu dkt peneng akn jadi seperti melayu di singapore??


dem loooser la melayu... adeh... bangsa majortiy.. tapi kena tindas dgn yg komunity.. malu2 nk cite dkt anak cucu aku nanti adeh
 

a b c d e f

Super Active Member
Joined
Oct 28, 2010
Messages
7,838
Reaction score
841
Points
121
sakit hati aku baca pasal orang melayu jual tanah kat bukan melayu....
 

SUPERFOREX_AEDIN

Legendary Member
Joined
Oct 26, 2009
Messages
10,345
Reaction score
72
Points
130
sebab tu aku cakap.. disamping kita perjuangkan Islam kita kena perjuangkan Melayu... sebab ape?? baca saje article tersebut.. kalau tak faham jugak tataw lah :D

bila dah kuasa tak ada.. tanah tak ada.. celah mana nak perjuangkan Islam?? nak perjuangkan/berdakwah Islam dkt peneng?? huhuh?????????

apa kaitan bangsa dengan agama bro?...bumiputera sabah sarawak pn Islam jgak bro...
 

SUPERFOREX_AEDIN

Legendary Member
Joined
Oct 26, 2009
Messages
10,345
Reaction score
72
Points
130
kita sibuk politik... sampai lupa nk menaiktarafkan diri sendiri.. asyik duk menharapkan pemimpin je

adalah peneng bakal jadi Singapore??

org2 melayyu dkt peneng akn jadi seperti melayu di singapore??


dem loooser la melayu... adeh... bangsa majortiy.. tapi kena tindas dgn yg komunity.. malu2 nk cite dkt anak cucu aku nanti adeh

time kt luar negara dorang tak pernah pun merungut kesempitan sebab jd warga singapura,malah mereka lebih berbangga menjadi singaporean...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register