Melayu Perlu Menyerang !!!

CG Sponsors




haQ

Active+ Member
Joined
Jan 28, 2006
Messages
3,237
Reaction score
55
Points
35
PUTRAJAYA 19 Nov. - Tun Dr. Mahathir Mohamad mahu orang Melayu tidak terus mengambil sikap mempertahankan diri apabila hak-hak dan keistimewaan mereka dicabar oleh pihak tertentu terutama selepas UMNO catat prestasi buruk dalam pilihan raya umum lalu.

Sebaliknya bekas Perdana Menteri itu berkata, sudah tiba masanya untuk orang Melayu mengambil sikap 'menyerang' bagi memastikan hak-hak yang dinikmati selama ini dapat dipertahankan.

''Kita lihat sekarang ini ramai orang Melayu cuma mempertahankan diri tetapi tidak menyerang, kita cuma marah dengan kata jangan sentuh hak keistimewaan Melayu dan agama Islam.

''Kita harus mempertahankan kedudukan kita tetapi ungkapan orang Inggeris kata bahawa serangan adalah satu bentuk pertahanan yang paling baik, jadi kita kena serang, itu cara terbaik untuk mempertahankan diri," katanya ketika berucap pada Program Penerangan Isu-Isu Semasa di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

Menurut Dr. Mahathir, orang Melayu sejak dahulu mempunyai sikap yang lemah lembut dan ada kalanya tidak mahu mempertahankan diri walaupun tahu diri mereka tidak bersalah selain enggan menuduh orang lain bersalah.

Sebab itu katanya, apabila terdapat pihak mempertikaikan sosial kontrak, orang Melayu hanya mempertahankan diri bahawa mereka mempunyai keistimewaan yang telah ditetapkan dalam kontrak tersebut.

Bagaimanapun jelas beliau, orang Melayu tidak mendedahkan perkara-perkara yang dipersetujui mereka dalam kontrak sosial yang telah dinikmati oleh kaum lain di negara ini.

''Kita cuma pertahankan bahawa kontrak sosial beri keistimewaan tetapi kita tidak kata tentang apa yang kita beri dalam kontrak sosial, kita bagi banyak.

''Tunku (Abdul Rahman Putra) memberikan satu juta kerakyatan kepada orang bukan Melayu tanpa apa-apa soalan, ini ada dalam ucapan Tun Tan Siew Sin.

''Kalau hendak ambil balik hak Melayu, kita juga nak ambil balik hak yang diberikan kepada mereka," katanya.

Dalam pada itu, Dr. Mahathir menyatakan, selepas pilihan raya umum lalu, banyak pihak menyatakan mereka menolak perkauman tetapi mereka secara terang-terangan mempersoalkan mengapa orang Melayu mendapat begitu banyak hak di negara ini.

''Mereka mahu bahasa mereka digunakan dalam papan tanda dan mempersoalkan Melayu sebagai pendatang yang dikatakan tidak berbeza dengan orang Cina dan India," katanya.

Beliau turut mempertikaikan tindakan sesetengah pihak menyamakan kemenangan Barack Obama sebagai Presiden ke-44 Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini sebagai satu petanda bahawa negara ini juga perlu dipimpin oleh seorang Perdana Menteri yang bukannya dari kalangan orang Melayu.

''Sejak Obama menang, ia jadi masalah pula kepada kita, sedangkan beliau tidak boleh disamakan dengan kita.

''Memang dia berkulit hitam dan ada campuran sedikit tetapi hakikatnya dia menerima budaya dan bahasa di AS yang asalnya dijajah oleh Anglo-Saxon. Dia cukup dengan identiti Amerika," katanya.

Sementara itu, Tun Dr. Mahathir mengingatkan bahawa UMNO dan Barisan Nasional (BN) mungkin menghadapi risiko tewas dalam pilihan raya umum akan datang sekiranya gejala politik wang dalam parti itu gagal dibersihkan.

Beliau menegaskan, jika sebelum ini rakyat beralih kepada parti pembangkang disebabkan pemimpin tertentu dalam kerajaan, mereka tidak mustahil akan menolak seluruh calon BN yang didapati memenangi pemilihan parti dengan cara rasuah.

Sehubungan itu, kata beliau, adalah tidak berguna sekiranya para pemimpin UMNO berebut-rebut untuk memenangi pemilihan parti pada Mac depan termasuk melalui cara rasuah tetapi parti kecundang dalam Pilihan Raya Umum Ke-13.

''Jadi penolakan terhadap UMNO bukan suatu yang mustahil, kemungkinan besar kerana rakyat sekarang pandang jijik kepada UMNO.

''Kalau dulu UMNO didokong oleh rakyat, mereka bersedia memberikan sokongan kepada UMNO dan BN tetapi hari ini pandangan rakyat sudah berbeza, sekarang saya fikir rakyat sudah benci dengan semua pemimpin kerana mereka terlibat rasuah.

''Rakyat pandang UMNO yang meletakkan calon-calon yang menang dalam pemilihan parti merupakan calon yang rasuah, adakah parti akan mendapat undi?," katanya pada program Penerangan Isu-Isu Semasa di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

Bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu juga membidas pandangan segelintir pihak yang menyatakan orang luar daripada UMNO tidak wajar mencampuri dan mengambil perhatian tentang apa yang berlaku dalam parti tersebut.

Ini kerana katanya, selama ini UMNO dan BN berjaya memenangi semua pilihan raya umum lalu bukan sekadar dengan sokongan ahli-ahli parti sebaliknya atas dokongan rakyat yang menyokong dasar serta perjuangan parti tersebut.

Sehubungan itu, Dr. Mahathir berkata, pemimpin yang mengamalkan politik wang perlu disingkirkan daripada menduduki jawatan-jawatan penting parti bagi mengelakkan pandangan buruk rakyat yang berada di luar parti.

''Sudah tentu tidak semua pengundi gila tetapi ada yang masih waras, mereka akan tolak calon BN pada Pilihan Raya Umum Ke-13 dan inilah nasib yang sedang menunggu untuk mereka yang keluarkan wang yang banyak," katanya.

Dalam pada itu, beliau berpandangan, pelan peralihan kuasa yang ditetapkan oleh UMNO tidak akan memberikan kesan sekiranya ia hanya membabitkan pertukaran pemimpin secara fizikal.

Sebaliknya, jelas beliau, peralihan kuasa itu mesti melibatkan pertukaran dasar-dasar yang sebelum ini didapati menjadi punca kebencian rakyat dan kerugian kepada negara serta menyebabkan UMNO menjadi lemah.

''Untuk bersihkan UMNO kita perlu kepada pemimpin yang berani dan bukan lebih mirip kepada hendak menjaga air muka orang lain.

''Oleh itu peralihan kuasa tidak hanya dalam bentuk tubuh badan sahaja tetapi mesti melibatkan segala dasar yang dibenci oleh rakyat, jika tidak peralihan itu akan menjadi sia-sia sahaja, kalau teruskan rakyat akan tolak kepimpinan UMNO," tegasnya.

Sementara itu pada sesi soal jawab, Dr. Mahathir menegaskan beliau akan cuba membantu ahli-ahli UMNO memerangi rasuah politik dalam parti termasuk menghubungi Lembaga Disiplin parti dan menghantar laporan mengenai gejala itu kepada badan tersebut.

''Saya juga boleh masukkan nama-nama mereka yang dilaporkan terlibat dengan politik wang dalam laman blog saya," katanya.
 
Sponsored Post

badrush

Super Active Member
Joined
Sep 4, 2008
Messages
5,519
Reaction score
18
Points
65
betul...aku sokong...marilah kita bangun dari tidor yg lena..

kita terlalu selesa...sampai hak kita sebagai org melayu diperkotak katik kan...

bangkitlah suketi....
 

haQ

Active+ Member
Joined
Jan 28, 2006
Messages
3,237
Reaction score
55
Points
35
Cuba baca dan fahamkan dengan dalam.
Melayu kini tidak boleh berdiam diri!!
Kita perlu bangkit dan bersatu..

Kita tak mahu anak cucu kita kencing atas kubur kita dan menghina kita sebab kita jual maruah Melayu pada bangsa lain.

Marilah bersatu, tingkatkan usaha untuk bersatu..Kita adalah satu.

-kosong tak dijaga, jangan sampai datang tiga naga-
 

aromen

Fun Poster
Joined
Sep 24, 2007
Messages
190
Reaction score
1
Points
15
bangsa lain tepuk tgn tgk kite bertelagah2 tak habis .. dieorg ni bagi betis nak peha .. tak berterimakasih langsung .. kalau dieorg nk hak samarata, maka bangsa kite yg akan rugi psl sekrg ni pun dieorg dh kontrol ekonomi .. bangun la bangsa melayu, pertahankan la hak kite .. kite dh tak de apa lg itu saja yg tinggal ..
 

emasstech

Active+ Member
Joined
Sep 19, 2007
Messages
3,794
Reaction score
71
Points
30
Aku masih berbpegang pada kekuatan ISLAM..atau perpaduan Ummah Islam...bukan dari bangsa saja...sebb kalau ada Cina MUalaf or India Muslim..diroang masih lagi dalam Ummah Islam


pandangan aku....
 

brozul

Super Active Member
Joined
Jun 11, 2008
Messages
8,469
Reaction score
28
Points
70
bersatu lah 'melayu' untuk ISLAM!
 

traderfox

Super Active Member
Joined
Apr 25, 2008
Messages
7,650
Reaction score
218
Points
73
Kite je pikir mcm tu..yg diorg ni bukan pikir agenda mcm kita pun pasal nak menyatupadukan semua kaum sebagai satu ummah sumer ni..duk pikir nk perjuangkan periuk nasik dan agama diorg masing2 aje..
 

wakil

Active Member
Joined
Apr 14, 2008
Messages
1,568
Reaction score
31
Points
30
Cuba baca dan fahamkan dengan dalam.
Melayu kini tidak boleh berdiam diri!!
Kita perlu bangkit dan bersatu..

Kita tak mahu anak cucu kita kencing atas kubur kita dan menghina kita sebab kita jual maruah Melayu pada bangsa lain.

Marilah bersatu, tingkatkan usaha untuk bersatu..Kita adalah satu.

-kosong tak dijaga, jangan sampai datang tiga naga-

mahal nih...
huhu...
serang jgn xserang...
tp serang bia berisi bkn kosong..
-masuk tempat orang bawa otak bukan pisau-
 

syah99

Super Active Member
Joined
Sep 22, 2006
Messages
6,069
Reaction score
62
Points
70
mesyuarat nak rebut jawatan peringkat cawangan & bahagian pun kacau bilau,
macam mana la nak suruh orang Melayu bersatu?
bila fikir dalam2, macam mana la nak bersatu dgn sekumpulan Melayu yg rasuah, tak amanah & rosak akhlak.
 

pokcak

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Jan 22, 2006
Messages
9,664
Reaction score
95
Points
80
Cuba baca dan fahamkan dengan dalam.
Melayu kini tidak boleh berdiam diri!!
Kita perlu bangkit dan bersatu..

Kita tak mahu anak cucu kita kencing atas kubur kita dan menghina kita sebab kita jual maruah Melayu pada bangsa lain.

Marilah bersatu, tingkatkan usaha untuk bersatu..Kita adalah satu.

-kosong tak dijaga, jangan sampai datang tiga naga-


Ramai Saudaraku Yang Baik Telah Dipijak
 
Sponsored Post
Top
Log in Register