BTC USD 57,658.0 Gold USD 1,831.42
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Melayu paling ramai berpendapatan bawah RM1,000

NEMO

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jan 13, 2007
Messages
109,190
Reaction score
1,041
Points
1,101
Melayu paling ramai berpendapatan bawah RM1,000

Jabatan Perdana Menteri mendedahkan orang Melayu paling ramai yang berpendapatan di bawah RM1,000 sebulan berbanding dengan kaum lain di negara ini. Iklan



Perkara ini diperolehi melalui perangkaan yang dibuat oleh Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah (HIS) yang terkini tahun 2007 yang dijalankan Jabatan Perangkaan Malaysia, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, S K Devamany di Persidangan Dewan Rakyat, dekat sini, hari ini.

Beliau berkata, anggaran isi rumah yang berpendapatan di bawah RM1,000 sebulan itu dijalankan ke atas seramai 496,500 isi rumah.

Daripada jumlah tersebut katanya, pecahan mengikut kaum ialah seramai 301,000 (Melayu), 50,900 (Cina), 29,000 (India), 29,300 (Kadazan), 7,500 (orang Asli) dan kaum lain - 78,800.

Bagi kumpulan berpendapatan RM1,001 hingga RM2,000 pula, keseluruhan bilangan isi rumah ialah 1,695,900 di mana daripada jumlah tersebut 976,500 adalah (Melayu),300,800 (Cina), 121,500 (India), 15,300 (Kadazan), 2,500 (orang Asli) dan lain-lain 89,9000," katanya yang menjawab soalan yang dibangkitkan Dr Michael Jeyakumar Devaraj (KeADILan - Sungai Siput) dalam sesi soal jawab.

Keseluruhan bilangan isi rumah berpendapatan RM2,001 hingga RM3,000 Melayu juga paling tinggi iaitu 614,700, berbanding Cina 300,800 dan India 121,500 daripada jumlahnya keseluruhan isi rumah iaitu sebanyak 1,144,700.

Manakala, kumpulan pendapatan RM3,001 hingga 4,000 kaum Melayu berada di tempat teratas iaitu 380,500 daripada keseluruhan isi rumah 734,000.

Beliau berkata, bagi julat pendapatan antara RM5,001 hingga RM10,000 yang melibatkan 914,200 isi rumah Melayu sebanyak 419,200 berbanding Cina sebanyak 368,400.

Sementara itu beliau berkata, kumpulan berpendapatan RM10,001 -RM20,000 dengan melibatkan 235,300 isi rumah kaum Cina menguasai pendapatan tersebut iaitu sebanyak 118,700 berbanding Malayu 85,700 dan India 23,400.

"Kumpulan pendapatan melebihi RM20,000 pula terdapat 49,500 isi rumah dan daripada jumlah tersebut 16,500 merupakan isi rumah Melayu, 27,900 Cina, 3,600 India dan 1,500 dari lain-lain kumpulan etnik," katanya. - mks. _
 
Sponsored Post

otaida00taj

Legendary Member
Joined
Apr 4, 2007
Messages
10,569
Reaction score
75
Points
120
sama-sama la kita berusaha untuk mengubah fakta tersebut...
 

sharpshooter

Fun Poster
Joined
May 10, 2008
Messages
324
Reaction score
1
Points
15
apo ketidaknya, kalau kita survey kat mane2..
kebanyakkan jadi pekerja bwhan suma org melayu..
dan yang jadi orang atasan suma orang cina n sebagainya..
 

kirawangs

Fun Poster
Joined
Jan 23, 2008
Messages
564
Reaction score
0
Points
10
apo ketidaknya, kalau kita survey kat mane2..
kebanyakkan jadi pekerja bwhan suma org melayu..
dan yang jadi orang atasan suma orang cina n sebagainya..

Jangan salahkan cina ..
melayu yang malas nak belajar tinggi..
especilly lelaki..

lps tu, bukan nak berniaga..
kerja kerani cabuk jugak, idaman mereka..
 

izack1981

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Feb 15, 2007
Messages
10,380
Reaction score
61
Points
120
sama-sama la kita berusaha untuk mengubah fakta tersebut...

Tula... nak ubah fakta tu.. join CBC bleh gak.. Aku dengan NEMO bleh tolong... Kan NEMO..kan...:eek::eek::eek::eek:
:)paid:)paid:)paid:)paid

P/S: Sori.. off topic sket.. hehe
 

carnationmyra

CG Top Poster Club
Joined
May 9, 2008
Messages
22,152
Reaction score
165
Points
123
hmmmm...kalo hindraf xpuas ati gak..xtau la....
 

abgG

Active Member
Joined
Jan 15, 2007
Messages
1,811
Reaction score
104
Points
33
aku kat mana le agaknya...:)
 

brozul

Super Active Member
Joined
Jun 11, 2008
Messages
8,469
Reaction score
28
Points
70
cbc nak join blom ada modal lagi...
kerajaan tkda amik tindakan apa2 ke?
utk tmbh pendapatan biar bwh rm2000 plak...
 

elan

Active+ Member
Joined
Apr 10, 2007
Messages
4,796
Reaction score
34
Points
30
hehehhe.... kalau tengok keadaan sekarang ni memang betul le perangkaan tu...
 

rafina_80

Active+ Member
Joined
Jan 30, 2008
Messages
4,102
Reaction score
44
Points
30
Jangan salahkan cina ..
melayu yang malas nak belajar tinggi..
especilly lelaki..

lps tu, bukan nak berniaga..
kerja kerani cabuk jugak, idaman mereka..

bkn orang melayu malas belajar tinggi...
tgk kat ipta skang ramai gak org melayu..
kat UITM semua org melayu...
tapi bila dah grade diorang tak diberi peluang utk bekerja yg bagus2..
bila gi interview keutamaan diberi kpd yg mahir berbahasa mandarin..:-?

nak berniaga lak..bkn diorang tak nak berniaga..tapi masalah modal...
kerja kerani cabuk bkn idaman mereka tapi itu jer yg termampu..
berapa ramai pemegang degree yg kerja kerani...
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register