BTC USD 49,611.8 Gold USD 1,843.90
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Melaka bandar bersejarah kesultananan melayu melaka dah jadi apa?

Dann

Administrator
Staff member
Joined
Nov 19, 2005
Messages
3,261
Reaction score
1,906
Points
101
Jumaat lepas saya ke JB utk hadiri satu majlis kenduri. Hari Ahad, balik dr JB saya singgah ke Melaka. Dah beberapa tahun tak ke Melaka saya tgk bermacam perubahan besar di sekitar Bandar Hilir. Kemudian saya terkagum sebentar dengan Pulau Melaka (yang nampak terbelngkalai pembangunannya) dan masjid di tengah-tengah pulau yg ditambak tersebut.
Bila tengok sekeliling Bandar Hilir ni hati saya ada bermacam-macam perasaan :-

1) Terkejut - dengan perubahan & pembangunan yang sungguh cepat.
2) Sedih - saya boleh agak pembangunan di sini semata-mata adalah untuk kepentingan suatu pihak sahaja dan pihak yg berkuasa di peralatkan. Maksudnya sudah pasti hampir setiap projek pembangunan di Bandar Melaka ini berkaitan dengan rasuah & penggadaian tanah Bumiputera. No wonder satu parti politik di sana begitu kuat sehingga sekarang.
3) Insaf - saya insaf dengan apa yang terjadi. Orang melayu banyak terleka termasuk pemimpin yang tiada jati diri untuk membela bangsa sendiri.

Kemudian saya ke Mahkota Parade. Kebetulan terjumpa satu exhibition hartanah utk Bumiputera. Sungguh lucu kerana 99% developer yg terlibat dalam penawaran di exhibition adalah bukan bumiputera jadi bagaimana utk menawarkan properties & harga yg terbaik utk bumiputera? Ridiculous, lucu dan rasa sangat-sangat diperb odohkan.

Bagaimana dengan pelabur hartanah di kawasan Melaka sendiri? Ada sesiapa yg terlibat boleh beri komen?
 
Sponsored Post

harraz asyraaf

Super Active Member
Joined
Jun 5, 2008
Messages
7,794
Reaction score
93
Points
70
itula hakikatnya tuan Dann..

bukan hanya berlaku di Melaka...tapi boleh kata di semua tempat di seluruh Malaysia..

inilah hadiah pemimpin2 dan kepimpinan Barisan Nasional dok ada...

terima kasih BN..saya mesti 'sokong'..
 

tesco

Permanently Banned - Multiple ID
Joined
Nov 9, 2008
Messages
344
Reaction score
2
Points
15
Cian bangsa Melayu..makin terusir secara terhormat:eek:
 

ameant

Super Active Member
Joined
Mar 27, 2007
Messages
6,332
Reaction score
143
Points
73
itu blom pergi area town dia... penuh dgn warga `kontraktor` ... rasa cam kat bumi asing n rasa tak aman plaks.. maklum lah dari 2001-2007 duduk area melaka :D.
 

marvelous

Legendary Member
Joined
Aug 21, 2006
Messages
17,049
Reaction score
2,961
Points
201
itula hakikatnya tuan Dann..

bukan hanya berlaku di Melaka...tapi boleh kata di semua tempat di seluruh Malaysia..

inilah hadiah pemimpin2 dan kepimpinan Barisan Nasional dok ada...

terima kasih BN..saya mesti 'sokong'..

Kalau negeri di Pantai Timur terutama negeri kelahiran aku Kelantan...developer utk tanah masih lagi di kuasai oleh orang melayu..walaupun kkdng Developer bukan bumiputra semakin berlumba-lumba membuka cawangan di sana dan developer besar yang mendapat projek mega..masih menyebelahi bukan bumiputra..namun Developer Melayu masih lagi bersaing di sana...:)
 

tokputih

CG Top Poster Club
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,218
Reaction score
833
Points
176
aisey mr.Dann.. awat datang melaka tak calling2..... ginilah tok pun orang melaka... melaka takde hasil pribumi yang boleh dijadikan income untuk kerajaan negeri.... semua perubahan adalah untuk ekonomi negeri dan sumber pendapatannya hanyalah pelancongan semata2.. jika melaka tidak berubah dan masih macam 10 tahun dulu saperlah nak datang.... kesan pada penduduk kira nasib.. ada yang kaya raya ada yang susah (kira macam toklah) .. terpaksa bekerja keras bagi menjadi rakyat yang kompetetif... banyak lagi baik dan buruknya.. takpelah biau orang melaka lain yang komen... oit orang melaka.. komenler...
 

DDos

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,111
Reaction score
690
Points
166
Jumaat lepas saya ke JB utk hadiri satu majlis kenduri. Hari Ahad, balik dr JB saya singgah ke Melaka. Dah beberapa tahun tak ke Melaka saya tgk bermacam perubahan besar di sekitar Bandar Hilir. Kemudian saya terkagum sebentar dengan Pulau Melaka (yang nampak terbelngkalai pembangunannya) dan masjid di tengah-tengah pulau yg ditambak tersebut.
Bila tengok sekeliling Bandar Hilir ni hati saya ada bermacam-macam perasaan :-

1) Terkejut - dengan perubahan & pembangunan yang sungguh cepat.
2) Sedih - saya boleh agak pembangunan di sini semata-mata adalah untuk kepentingan suatu pihak sahaja dan pihak yg berkuasa di peralatkan. Maksudnya sudah pasti hampir setiap projek pembangunan di Bandar Melaka ini berkaitan dengan rasuah & penggadaian tanah Bumiputera. No wonder satu parti politik di sana begitu kuat sehingga sekarang.
3) Insaf - saya insaf dengan apa yang terjadi. Orang melayu banyak terleka termasuk pemimpin yang tiada jati diri untuk membela bangsa sendiri.

Kemudian saya ke Mahkota Parade. Kebetulan terjumpa satu exhibition hartanah utk Bumiputera. Sungguh lucu kerana 99% developer yg terlibat dalam penawaran di exhibition adalah bukan bumiputera jadi bagaimana utk menawarkan properties & harga yg terbaik utk bumiputera? Ridiculous, lucu dan rasa sangat-sangat diperb odohkan.

Bagaimana dengan pelabur hartanah di kawasan Melaka sendiri? Ada sesiapa yg terlibat boleh beri komen?

tu lapas bro, aku dah dok sini hampir 10 tahun, aku bukan rakyat jati melaka, tapi berbanding tahun 98 masa aku mula2 pindah sini, emmang terlampau cepat pembangunan yg disuap kepada rakyat tapi hanay segelintir yg dapat ditangkap ole hmarhaen.

itu bandar hilir, ayer keroh pun sama, tgk lah kawasan pembangunan baru area MITC, pembangunan yg tidak terkawal amat berleluasa, tapi di mana keuntungan dari pembangunan ini? hanya mereka yg betul2 rapat ngan ali rustam saja dapat merasai kenikmatan ini(tak caya tanya POPISDEAD), bangunan byk tapi kosong, tujuan utama membuat bangunan bukan untuk diduduki tapi untuk mendapat komisyen dari projek2 besar.

boleh dikatakan 90% isi bangunan tidak diduduki atau disewa, belum lagi sapai 10% diduduki dibina pula bangunan lain yg bertujuan sama sedangkan itu semua pembaziran.

siapa yg mendapat keuntungan dari semua ini? :-?:-?:-? :eek::eek::eek:

p/s: perlu tgk sendiri baru korang percaya, meh turun melaka dan jalan2 area ayer keroh, banda hilir
 

Kurma

Active+ Member
Joined
Jul 23, 2007
Messages
4,219
Reaction score
95
Points
30
aku quote balik dr thread sebelah......isu ini ada di dalam akhbar utusan malaysia bertarikh hari ini....

Melaka: 9 Nov, Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA) Melaka, meminta kerajaan negeri melepaskan Kuota Bumiputera bagi membantu pertumbuhan ekonomi negeri terutama dalam sektor hartanah.

Pengerusinya Datuk Gwee Yew Kiat berkata, langkah tersebut tidak akan menjejaskan kepentingan mana-mana pihak memandangkan pembangunan Hartanah di negeri ini sentiasa berterusan dan stabil.

Menurutnya , data terkini baki rumah bagi kuota bumiputera adalah 3,255 unit dengan nilai RM555 Juta.

Apa pandangan anda dengan kenyataan ini...mampukah anda membeli rumah nanti..:D

Pulau Pinang...Perak...Selangor...Melaka...JB .....????
 

NEMO

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jan 13, 2007
Messages
109,190
Reaction score
1,041
Points
1,101
dahla...prop dimonopoli gol bukan bumi...ni nak hapus lagi kuota bumi
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register