Covid-19 MB Selangor umum Pakej Kita Selangor bantu rakyat hadapi PKP 2.0

CG Sponsors




dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
24,207
Reaction score
1,872
Points
206

Petugas kesihatan memasukkan sampel ujian calitan ke dalam bekas khas untuk menjalani ujian makmal ketika program Saringan Komuniti Covid-19 Taman Sri Muda, Shah Alam pada 7 Januari 2021. Foto ASRI SAPFIE/SELANGORKINI
AGENDANASIONAL

RM3 juta bantuan makanan, manfaat lebih 13,000 petugas hadapan
by Zareef MuzammilJanuary 20, 2021 12:47 pm

SHAH ALAM, 20 JAN: Bantuan makanan kepada petugas barisan hadapan di Selangor akan diteruskan dengan perbelanjaan RM3 juta.
Dato’ Menteri Besar berkata inisiatif melalui Pemerbadanan Menteri Besar (MBI) memanfaatkan seramai 9,822 petugas perubatan di hospital dan pejabat kesihatan daerah.

Dato’ Seri Amirudin Shari memaklumkan bantuan turut disalur kepada 3,500 anggota polis dan Angkatan Tentera Malaysia yang bertugas pada sekatan jalan raya termasuk operasi pematuhan tatacara operasi piawai (SOP).

“Bantuan makanan ini akan diberikan untuk makan tengah hari dan malam,” katanya dalam pengumuman khas Pakej Kita Selangor hari ini.

Pakej dengan implikasi kewangan berjumlah RM73.877 juta bagi meringankan beban rakyat melalui pelbagai inisiatif khas untuk mendepani Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 2.0.

Pelan itu antara lain menggiatkan usaha memerangi wabak Covid-19 dan merangsang ekonomi negeri termasuk pemberian bantuan kepada golongan terjejas.

 
Sponsored Post

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
24,207
Reaction score
1,872
Points
206

Dato’ Seri Amirudin Shari membentangkan Pakej Kita Selangor yang disiarkan secara langsung menerusi Facebook pada 20 Januari 2021. Foto HAFIZ OTHMAN/SELANGORKINI
AGENDABERITA UTAMANASIONALPILIHAN MINGGUAN

Tabung bantuan Covid-19 diaktif semula, MB sumbang sebulan gaji
by Afix RedzuanJanuary 20, 2021 12:37 pm

SHAH ALAM, 20 JAN: Tabung Bantuan Menangani Bencana Covid-19 Selangor diaktifkan semula hari ini bagi membantu usaha memerangi wabak berkenaan.

Dato’ Menteri Besar turut berbesar hati menyumbang sebulan gaji sebagai permulaan dan mengalu-alukan dana daripada syarikat koporat dan anak syarikat negeri (GLC).

“Syukur Alhamdulillah pagi ini Kerajaan Negeri menerima sumbangan RM2.3 juta bagi tabung bantuan bencana,” kata Dato’ Seri Amirudin Shari ketika pengumuman khas Pakej Kita Selangor.

Beliau menjelaskan Kerajaan Negeri turut bercadang melaksanakan kaedah potongan gaji meliputi ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Ahli Dewan Negeri (ADN) dan pegawai tinggi GLC untuk disalurkan ke tabung berkenaan.

Menurut Amirudin langkah berkenaan sebahagian daripada ‘whole of government and whole of society approach’ yang digunapakai Kerajaan Negeri.

Tahun lalu, Kerajaan Negeri menerima sumbangan berjumlah RM9.3 juta yang digunakan khusus petugas hadapan dan bidang perubatan bagi menangani Covid-19.

Pakej Kita Selangor dengan implikasi kewangan berjumlah RM73.877 juta bagi meringankan beban rakyat melalui pelbagai inisiatif khas untuk mendepani Perintah Kawalan Pergerakan 2.0.

Pelan itu antara lain menggiatkan usaha memerangi wabak Covid-19 dan merangsang ekonomi negeri termasuk pemberian bantuan kepada golongan terjejas.

 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
24,207
Reaction score
1,872
Points
206

Petugas barisan hadapan melalui rutin harian melakukan saringan Covid-19. Foto Facebook Dr Noor Hisham.
AGENSISELANGOR

Bantuan makanan suntik semangat, motivasi petugas hadapan
by Zareef MuzammilJanuary 22, 2021 2:58 pm

SHAH ALAM, 22 JAN: Bantuan makanan tengah hari dan malam menerusi Pakej Kita Selangor menyuntik semangat dan motivasi petugas barisan hadapan untuk memberi khidmat terbaik dalam mengekang penularan Covid-19.

Ketua inspektor kesihatan pejabat kesihatan daerah (PKD) Kuala Langat mengakui bangga dan terharu atas keprihatinan Kerajaan Negeri menyediakan bekalan tersebut sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Sumbangan itu membuktikan pengorbanan kami yang bekerja tanpa henti sejak pandemik melanda negara dihargai pentadbiran negeri.
“Alhamdulillah bantuan ini amat membantu lebih-lebih lagi apabila sering berdepan kesuntukan masa untuk membeli makanan di luar terutama pada tengah hari,” kata Mohmad Farhan Kadri ketika dihubungi SelangorKini.

Beliau berkata ini disebabkan ada masanya terpaksa pulang ke rumah di Kuarters MDKL atau menempah makanan secara dalam talian menggunakan khidmat penghantaran ke lokasi bertugas di Pusat Penilaian Covid-19 (CAC) di Stadium Jugra, Banting.

“Sumbangan ini meringankan beban tambahan ketika kami perlu menguruskan pesakit Covid-19 yang bertambah setiap hari.
“Malah ia membantu anggota polis dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di CAC yang menjalankan pemantauan aktiviti pematuhan tatacara operasi piawai (SOP),” katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Polis Sri Muda Inspektor Mohammad Firdaus Mohd Khairi berkata bantuan melalui Pemerbadanan Menteri Besar Selangor (MBI) sedikit sebanyak menampung peruntukan sama diberi polis kepada anggota bertugas di sekatan jalan raya (SJR) dan pasukan khas pematuhan SOP PKP seluruh Selangor.

“Ia menunjukkan Kerajaan Negeri menghargai khidmat bakti pasukan polis sebagai petugas hadapan bagi mengekang penyebaran wabak Covid-19,” katanya.

Rabu lalu, Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari mengumumkan pakej bantuan khas, Pakej Kita Selangor dengan peruntukan RM3 juta untuk pelaksanaan bantuan makanan kepada petugas barisan hadapan seluruh negeri.

Inisiatif itu memanfaatkan seramai 9,822 petugas perubatan di hospital dan PKD termasuk 3,500 anggota polis serta ATM.
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
76,160
Reaction score
12,106
Points
1,906
Kerajaan Selangor dilihat masih lagi bermain politik ketika pandemik Covid-19.
https://www.utusan.com.my/.../adun-pembangkang-selangor.../

ADUN pembangkang Selangor tidak dapat peruntukan kerajaan negeri
WhatsApp-Image-2021-01-22-at-5.17.01-PM.jpeg

Mohd. Imran Tamrin

  • 22 Januari 2021, 5:27 pm





SHAH ALAM: Pengumuman kerajaan negeri berhubung Peruntukan Khas Selangor Mesra Rakyat bernilai RM100,000 kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) baru-baru ini didakwa berat sebelah apabila tidak diberikan kepada blok pembangkang.

ADUN Sungai Panjang, Datuk Mohd. Imran Tamrin mendakwa, kerajaan Selangor dilihat masih lagi bermain politik ketika pandemik Covid-19.

Dakwanya, peruntukan tersebut diberikan kepada penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) daripada Pakatan Harapan (PH) atau lebih dikenali DUN angkat.
“Saya tidak boleh meminta peruntukan ini walaupun menjadi ADUN yang dipilih oleh rakyat kawasan Sungai Panjang.

“Sebaliknya, hanya penyelaras DUN sahaja yang boleh menggunakan peruntukan tersebut untuk merangka apa-apa program. Malah, saya difahamkan juga beberapa ADUN pembangkang mengalami nasib sama,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Rabu lalu, Amirudin mengumumkan kerajaan Selangor akan memberikan RM100,000 kepada 56 DUN di seluruh negeri di bawah Peruntukan Khas Selangor Mesra Rakyat.
Selain ADUN, Ahli Parlimen turut diberikan RM50,000 dalam peruntukan khas tersebut supaya wakil rakyat yang dilantik dapat membantu rakyat kawasannya yang terkesan semasa PKP fasa kedua.

Sementara itu, ADUN Sijangkang, Datuk Dr. Ahmad Yunus Hairi berkata, tindakan yang dilakukan oleh kerajaan negeri itu mengakibatkan beliau menggunakan gajinya sendiri untuk membantu rakyat.

WhatsApp-Image-2021-01-22-at-5.18.20-PM-450x600.jpeg
Ahmad Yunus Hairi

Jelas beliau, setiap hari pejabatnya dikunjungi oleh penduduk Sijangkang yang memohon bantuan dan jumlah mereka yang hadir semakin bertambah sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa kedua.

“Saya berharap kerajaan negeri melihat semula perkara ini dan dapat mempertimbangkan keputusan yang dibuat mereka.

“Sekiranya peruntukan ini diberikan, lebih ramai penduduk Sijangkang yang boleh dibantu,” ujarnya. -UTUSAN ONLINE


 

GamezStar

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Jul 1, 2008
Messages
31,318
Reaction score
1,545
Points
201
Kerajaan Selangor dilihat masih lagi bermain politik ketika pandemik Covid-19.
https://www.utusan.com.my/.../adun-pembangkang-selangor.../

ADUN pembangkang Selangor tidak dapat peruntukan kerajaan negeri
View attachment 333073
Mohd. Imran Tamrin

  • 22 Januari 2021, 5:27 pm





SHAH ALAM: Pengumuman kerajaan negeri berhubung Peruntukan Khas Selangor Mesra Rakyat bernilai RM100,000 kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) baru-baru ini didakwa berat sebelah apabila tidak diberikan kepada blok pembangkang.

ADUN Sungai Panjang, Datuk Mohd. Imran Tamrin mendakwa, kerajaan Selangor dilihat masih lagi bermain politik ketika pandemik Covid-19.

Dakwanya, peruntukan tersebut diberikan kepada penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) daripada Pakatan Harapan (PH) atau lebih dikenali DUN angkat.
“Saya tidak boleh meminta peruntukan ini walaupun menjadi ADUN yang dipilih oleh rakyat kawasan Sungai Panjang.

“Sebaliknya, hanya penyelaras DUN sahaja yang boleh menggunakan peruntukan tersebut untuk merangka apa-apa program. Malah, saya difahamkan juga beberapa ADUN pembangkang mengalami nasib sama,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Rabu lalu, Amirudin mengumumkan kerajaan Selangor akan memberikan RM100,000 kepada 56 DUN di seluruh negeri di bawah Peruntukan Khas Selangor Mesra Rakyat.
Selain ADUN, Ahli Parlimen turut diberikan RM50,000 dalam peruntukan khas tersebut supaya wakil rakyat yang dilantik dapat membantu rakyat kawasannya yang terkesan semasa PKP fasa kedua.

Sementara itu, ADUN Sijangkang, Datuk Dr. Ahmad Yunus Hairi berkata, tindakan yang dilakukan oleh kerajaan negeri itu mengakibatkan beliau menggunakan gajinya sendiri untuk membantu rakyat.

View attachment 333074Ahmad Yunus Hairi

Jelas beliau, setiap hari pejabatnya dikunjungi oleh penduduk Sijangkang yang memohon bantuan dan jumlah mereka yang hadir semakin bertambah sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa kedua.

“Saya berharap kerajaan negeri melihat semula perkara ini dan dapat mempertimbangkan keputusan yang dibuat mereka.

“Sekiranya peruntukan ini diberikan, lebih ramai penduduk Sijangkang yang boleh dibantu,” ujarnya. -UTUSAN ONLINE


mtk kerajaan pusat ler
 

lau_kau

Super Active Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
9,758
Reaction score
1,188
Points
151
mtk kerajaan pusat ler
Tu dun la bro, patut kerajaan negeri bg semua bukan pilih bulu, bukan parlimen pun klau nak minta pusat, jgn jd mcm umno dl, klau x kamu sama saja perangai
 
  • Like
Reactions: WnB

GamezStar

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Jul 1, 2008
Messages
31,318
Reaction score
1,545
Points
201
Tu dun la bro, patut kerajaan negeri bg semua bukan pilih bulu, bukan parlimen pun klau nak minta pusat, jgn jd mcm umno dl, klau x kamu sama saja perangai
Bagi tak bagi sama je bro.. nak buat mcm mana bro.. kang party lain jadi kerajaan akan buat mcm ni gak.. saling salah menyalah.. mainan politik memang mcm ni
 

lau_kau

Super Active Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
9,758
Reaction score
1,188
Points
151
Bagi tak bagi sama je bro.. nak buat mcm mana bro.. kang party lain jadi kerajaan akan buat mcm ni gak.. saling salah menyalah.. mainan politik memang mcm ni
Tu aku ckp bila naik jgn bwk perangai lama, nie x perangai yg kerajaan lama jgk dibwk xkn settle la mslh mcm tu
 

redcloud

Active+ Member
Joined
Mar 13, 2009
Messages
2,511
Reaction score
220
Points
43
Kerajaan Selangor dilihat masih lagi bermain politik ketika pandemik Covid-19.
https://www.utusan.com.my/.../adun-pembangkang-selangor.../

ADUN pembangkang Selangor tidak dapat peruntukan kerajaan negeri
View attachment 333073
Mohd. Imran Tamrin

  • 22 Januari 2021, 5:27 pm





SHAH ALAM: Pengumuman kerajaan negeri berhubung Peruntukan Khas Selangor Mesra Rakyat bernilai RM100,000 kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) baru-baru ini didakwa berat sebelah apabila tidak diberikan kepada blok pembangkang.

ADUN Sungai Panjang, Datuk Mohd. Imran Tamrin mendakwa, kerajaan Selangor dilihat masih lagi bermain politik ketika pandemik Covid-19.

Dakwanya, peruntukan tersebut diberikan kepada penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) daripada Pakatan Harapan (PH) atau lebih dikenali DUN angkat.
“Saya tidak boleh meminta peruntukan ini walaupun menjadi ADUN yang dipilih oleh rakyat kawasan Sungai Panjang.

“Sebaliknya, hanya penyelaras DUN sahaja yang boleh menggunakan peruntukan tersebut untuk merangka apa-apa program. Malah, saya difahamkan juga beberapa ADUN pembangkang mengalami nasib sama,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Rabu lalu, Amirudin mengumumkan kerajaan Selangor akan memberikan RM100,000 kepada 56 DUN di seluruh negeri di bawah Peruntukan Khas Selangor Mesra Rakyat.
Selain ADUN, Ahli Parlimen turut diberikan RM50,000 dalam peruntukan khas tersebut supaya wakil rakyat yang dilantik dapat membantu rakyat kawasannya yang terkesan semasa PKP fasa kedua.

Sementara itu, ADUN Sijangkang, Datuk Dr. Ahmad Yunus Hairi berkata, tindakan yang dilakukan oleh kerajaan negeri itu mengakibatkan beliau menggunakan gajinya sendiri untuk membantu rakyat.

View attachment 333074Ahmad Yunus Hairi

Jelas beliau, setiap hari pejabatnya dikunjungi oleh penduduk Sijangkang yang memohon bantuan dan jumlah mereka yang hadir semakin bertambah sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa kedua.

“Saya berharap kerajaan negeri melihat semula perkara ini dan dapat mempertimbangkan keputusan yang dibuat mereka.

“Sekiranya peruntukan ini diberikan, lebih ramai penduduk Sijangkang yang boleh dibantu,” ujarnya. -UTUSAN ONLINE


teringat masa BN as Kerajaan Negeri Selangor
macam ni la situasinya..
peristiwa berulang kali nampak ye..
zaman TSKI beliau tak memilih..
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
11,488
Reaction score
2,008
Points
201
RM1,000 untuk pesakit atau waris pesakit Covid-19 di Selangor

SHAH ALAM: Kerajaan negeri menggesa pesakit Covid-19 yang sudah sembuh atau waris pada mangsa yang meninggal dunia untuk membuat permohonan bagi mendapat bantuan khas RM1,000.

Exco Kesihatan Kebajikan, Pemberdayaan Wanita dan Keluarga Selangor, Dr Siti Mariah Mahmud berkata, insentif Pakej Rangsangan Selangor Prihatin fasa kedua itu khusus untuk warga Selangor ataupun yang sudah bermastautin di negeri ini melebihi lima tahun.

"Sehingga kini, kita baru menerima 349 permohonan dan 195 individu sudah mendapat manfaat setakat ini.

"Jumlah permohonan agak sedikit kerana kerajaan negeri menghadapi kekangan untuk mendapat data pesakit yang tertakluk dalam akta perlindungan peribadi.

"Justeru, kami berharap bekas pesakit dan ahli keluarga mangsa Covid-19 yang sudah meninggal dunia membuat permohonan segera," katanya pada sidang media dalam talian hari ini.

Beliau berkata, bantuan khusus itu boleh didaftar melalui pautan www.selangorprihatin.com.

Katanya, pemohon juga perlu menyediakan bukti pengesahan positif Covid-19 oleh hospital, klinik kesihatan kerajaan atau pusat perubatan berdaftar saja.

Dr Siti Mariah berkata, kerajaan negeri memperuntukkan RM1.8 juta kepada mangsa Covid-19 melalui pakej rangsangan yang diumum pada 1 April lalu.

"Jika permohonan masih kurang sehingga hujung tahun ini, bantuan ini tidak akan diteruskan pada tahun hadapan," katanya.

 
Sponsored Post
Top
Log in Register