BTC USD 61,136.7 Gold USD 1,767.63
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Mati Syahid pun Belum Tentu Masuk Syurga

Cessna190

Fun Poster
Joined
Nov 30, 2012
Messages
427
Reaction score
0
Points
10
sebenarnya kita masuk syurga adalah dgn rahmat Allah s.w.t shj bukan kerana mati syahid atau byk ibadah..

jd pohonlah rahmat Allah s.w.t semasa hidup semoga kita 'balik' ke kampung kekal abadi dgn rahmatNya insyaallah selamat dari api neraka..

serta selawat kpd rasullullah supaya mendpt syafaat di akhirat kelak..insyaallah hu taala..

jgn mengharapkan syurga yg kita harapkan rahmat Allah s.w.t di dunia dan akhirat..

p/s:ada org tua bgtau aku, aku just share kat cini

aku pun selalu dengar mcm ni gak
 
Sponsored Post

urutbekam86

Junior Member
Joined
Jan 20, 2013
Messages
58
Reaction score
0
Points
11
aku takut ayat yg post kat atas tu dimanipulasikan.. kn ada yg kata ko solat, sedekah, berjihad pun lom tentu masuk syurga...

Yang dimaksudkan "mati syahid pun belum tentu masuk Syurga" adalah kisahnya hati seseorang yang mazmumah dalam melaksanakan sebarang kebaikan hatta mati syahid pun tidak terkecuali.

Ada kisah di zaman Rasulullah akan seorang pemuda yang mahukan mati syahid. Ia turut bertempur dalam peperangan yang berkecamuk dan mendapat luka-luka. Dek kerana ia mahukan syahid maka ia benamkan dirinya di atas pedang musuh. Sahabat lain yang turut serta dalam pertempuran itu melaporkan kepada Rasulullah bahawa si fulan tersebut telah syahid namun Rasulullah bersabda bahawa di masuk Neraka. Sahabat yang lain tercengang dan mengatakan bahawa dia dilukai musuh. Rasulullah bersabda bahawa si fulan itu tidak tahan sabar akan derita luka itu lalu menamatkan nyawanya sendiri maka dengan sebab itu masuk Neraka.

Kisah ini ada pada kitab Sahih Muslim dan Sahih Bukhari serta Sunan Sittah yang lain pada bab peperangan dan mati syahid. :)
 

Dreamboxjb

Legendary Member
Joined
Apr 30, 2011
Messages
11,713
Reaction score
51
Points
135
yang paling penting adalah ikhlas.. dulu i punya ustat cakap macamtu
 

amie71

Active+ Member
Joined
Apr 16, 2012
Messages
3,356
Reaction score
18
Points
25
ikhlas ni pun kena asuh selalu... insyaAllah kalau dah selalu melakukan amar maaruf sifat riak tu akan hilang
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
19,055
Reaction score
2,866
Points
201
Penjelasan ustaz don ke atas mayat kobid
Ahli keluarga sepatutnya perlu bersyukur 🤣
 

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
19,055
Reaction score
2,866
Points
201
Mufti perlis lawan fatwa ustad don pula 😂
 

pudins70

Super Active Member
Joined
Mar 28, 2011
Messages
8,917
Reaction score
893
Points
121
Ada jer modal nak bertekak.
Yang penting aku sorang jer betul, orang lain tak ikut aku semua salah.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register