BTC USD 23,446.0 Gold USD 1,865.94
Time now: Jun 1, 12:00 AM

'Mat Sabu hanya umum langkah import telur, bukan turun harga'

lau_kau

CG Top Poster Club
gem
Messages
29,999
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
29,999
Reaction score
6,371
Points
481
Awards
1
P bust spot check sendiri macam KJ or macam ni baguih la
Tak harap laporan orang bawahan semata-mata
Nanti tak tepat
Patut mcm tu...ubah cr kerja br ok.lepas nie kt nk tngk jbtn2 kerajaan plk ya....nk bg alasan xdk laporan lg ka apa ka hehehe
 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
395,703
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
395,703
Reaction score
26,793
Points
2,836
Awards
2
Patut mcm tu...ubah cr kerja br ok.lepas nie kt nk tngk jbtn2 kerajaan plk ya....nk bg alasan xdk laporan lg ka apa ka hehehe

Ubah cara kerja tu boleh la nampak perbezaan nya nanti
Itu ja cara nak majukan sektor awam
 

lau_kau

CG Top Poster Club
gem
Messages
29,999
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
29,999
Reaction score
6,371
Points
481
Awards
1
Mat Sabu memang teruk kena bahan kali ni kes telur yang tak selesai lagi
Mcm mn xkena baham, sebab kempen dia dlm ceramah yg nie yg dia duk bwk, kerajaan lemah kerajaan lemah, hal teluq pun xleh settle...tngk bila dia pegang br tau kn langit tinggi ka rendsh
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
395,703
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
395,703
Reaction score
26,793
Points
2,836
Awards
2
Mcm mn xkena baham, sebab kempen dia dlm ceramah yg nie yg dia duk bwk, kerajaan lemah kerajaan lemah, hal teluq pun xleh settle...tngk bila dia pegang br tau kn langit tinggi ka rendsh

Sembang berdegaq masa jadi pembangkang
Dah dapat kuasa baru tau masalah sebenar
 

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
125,444
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
125,444
Reaction score
21,325
Points
2,866
Awards
1

Tentera Troll Kebangsaan Malaysia

1j ·


Certot Mat Sabon yang marah karena telur ayam tidak cukup dan meminta untuk diimpor bermula dengan Mat Sabon yang sedang mengeluh tentang telur ayam yang tidak cukup. Mat Sabon adalah seorang petani yang tinggal di desa.

Suatu hari, Mat Sabon merasa kecewa karena telur ayam di ladangnya tidak cukup. Dia memerlukan banyak telur ayam untuk dijual di pasar dan mendapatkan pendapatan.

"Kenapa telur ayam di ladangku tidak cukup? Aku harus mencari cara lain untuk mendapatkan telur ayam," kata Mat Sabon pada dirinya sendiri.

Mat Sabon kemudian mengambil keputusan untuk mengimport telur ayam dari negara lain. Dia merasa ini adalah cara terbaik untuk mendapatkan banyak telur ayam.

"Saya akan mengimport telur ayam dari negara lain. Ini akan membantu saya mendapatkan banyak telur ayam," kata Mat Sabon kepada rakannya, Mat Maiden

Namun, Mat Maiden itu tidak setuju dengan keputusan rakannya. Dia mengatakan bahwa negara mereka adalah pengeksport telur ayam dan tidak perlu mengimport telur ayam dari negara lain.

"Tidak, sahabatku. Negara kita adalah pengeksport telur ayam. Kita tidak perlu mengimport telur ayam dari negara lain," kata Mat Maiden.

Mat Sabon terkejut mendengar kata-kata rakannya itu. . Dia tidak percaya bahwa negara mereka adalah pengeksport telur ayam.

"Benarkah kata-katamu? Negara kita adalah pengeksport telur ayam? " tanya Mat Sabon.

Mat Maiden mengangguk, "Ya, sahabatku. Negara kita adalah pengeksport telur ayam. Kita tidak perlu mengimport telur ayam dari negara lain. Bertanyalah kepada ahlinya lain kali"

Mat Sabon merasa malu dan bersalah karena tidak mengetahui bahwa negara mereka adalah pengeksport telur ayam. Dia belajar bahwa sebelum membuat keputusan, kita harus memastikan bahwa kita memiliki informasi yang cukup dan benar.

(certot ini dijana oleh kepintaran buatan
ChatGPT AI)
 
Last edited:

wlp

Fun Poster
Messages
367
Joined
Feb 12, 2008
Messages
367
Reaction score
92
Points
30
Salahuddin mengakui bekalan telur dan minyak masak bersubsidi kurang di pasaran selepas mengadakan tinjauan mengejut di beberapa kedai runcit dan pasar awam sekitar Putrajaya.

Menteri akui bekalan telur, minyak masak peket kurang​


08 Disember 2022 07:12pmMasa membaca: 2 minit


2015535.jpg

Salahuddin melakukan lawatan mengejut di kedai runcit dan pasar awam sekitar Putrajaya untuk mendapat gambaran sebenar mengenai bekalan telur dan minyak masak subsidi di pasaran.


PUTRAJAYA - Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN), Datuk Seri Salahuddin Ayub mengakui bekalan telur dan minyak masak bersubsidi berkurangan di pasaran.
Ia selepas satu lawatan mengejut di beberapa kedai runcit dan pasar awam yang terletak di sekitar Putrajaya pada pagi Khamis.

Menerusi hantaran di media sosialnya, Salahuddin berkata, satu mesyuarat bersama Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan akan diadakan Jumaat bagi menyelesaikan masalah tersebut.
"Pagi tadi dalam perjalanan ke pejabat, saya tergerak hati untuk singgah di kedai runcit dan pasar awam di Putrajaya.


Isu kekurangan bekalan telur dan minyak masak polibeg terus berlanjutan hampir setahun meskipun pelbagai tindakan telah diambil kerajaan sebelum ini.

2015534.jpg

Salahuddin mengadakan lawatan mengejut di beberapa kedai runcit dan pasar awam di sekitar Putrajaya pada pagi Khamis.


Isnin lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan akan mengumumkan harga baharu telur bagi mengurangkan kebergantungan bekalan telur kepada kartel.




Bagaimanapun Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Mohamad Sabu dalam kenyataan keesokan harinya tidak memaklumkan harga baharu telur sebaliknya telur akan dibawa masuk bagi mengatasi masalah kekurangan bekalan.
bukan kureng tak dak langsung.....tak dak lansung.......read my lips......x dak dah 2-3 bulan dah. Kerajaan ni dulu tuduh pak mail x reti run goverment .......ludah dilangit ayak....ayak ...liouq kena muka sendiri. Sama je.....gempak lebih......jom buang mikrofon
 

GamezStar

CG Top Poster Club
gem
Messages
42,250
Joined
Jul 1, 2008
Messages
42,250
Reaction score
4,493
Points
261
Awards
1

Tak masuk akal nak import telur​



GAMBAR hiasan. FOTO arkib NSTP

GAMBAR hiasan. FOTO arkib NSTP


Kuala Lumpur: Mengimport bekalan telur ayam dari negara luar bukan penyelesaian terbaik kepada masalah kekurangan sumber protein itu.

Pengarah Urusan Rangkaian Pasaraya Mydin, Datuk Dr Ameer Ali Mydin berkata, tindakan membawa masuk telur dari negara luar itu disifatkan sebagai tidak masuk akal memandangkan Malaysia adalah pengeksport bersih makanan itu.

Katanya, sekiranya bekalan tidak mencukupi sepatutnya Malaysia menghentikan mengeksport telur ke Singapura dan Hong Kong.

"Jika pihak berkuasa mengatakan kita mengeluarkan telur yang mencukupi untuk pasaran domestik, mana (telurnya)? Peruncit tidak mempunyai bekalan mencukupi," katanya yang dipetik FMT Bussines.

Ameer berkata demikian bagi mengulas mengenai pengumuman oleh Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Mohamad Sabu bahawa kerajaan bersetuju mengimport telur ayam dari beberapa sumber luar sebagai langkah jangka pendek untuk memastikan bekalan mencukupi.

Dalam pada itu, Ameer berkata, sekiranya kerajaan memutuskan untuk meneruskan rancangan itu, pihak berkenaan perlu menjelaskan sama ada mana-mana syarikat boleh mengimport telur atau peruncit perlu melalui syarikat yang dilantik.

"Kerajaan juga harus menyediakan senarai negara sumber telur dan senarai pengeluar yang diluluskan dari negara berkenaan. Namun sukar untuk melihat bagaimana langkah mengimport telur ini dapat menyelesaikan masalah.

"Telur mempunyai jangka hayat yang singkat iaitu 21 hari dan tidak boleh dibekukan. Jadi dari aspek logistik, anda perlu mengimportnya dari negara di rantau ini.

"Harga telur paling rendah adalah di Malaysia. Sedozen telur Gred C berharga RM4.92, tetapi di Thailand, ia bersamaan dengan RM7.42, Singapura (RM12.24), Indonesia (RM6.55), Brunei (RM10.15) dan Vietnam (RM5.78).

"Saya tidak nampak bagaimana telur yang diimport mampu dimiliki rakyat Malaysia," katanya.

Beliau berkata, satu-satunya jenis telur yang terdapat di pasaran dalam kuantiti yang mencukupi ialah telur yang tidak tertakluk kepada kawalan harga, seperti Omega 3 yang boleh mencapai harga 75 sen sebiji.

Dakwanya, kebanyakan perniagaan terpaksa membeli telur jenis itu dan ia menyebabkan harga lebih tinggi di kedai roti dan restoran.

"Perkara paling mudah dilaksanakan adalah kerajaan menarik balik kawalan harga. Walaupun pengeluar menaikkan harga telur sebanyak 10 sen setiap satu, ia masih lebih rendah daripada 75 sen bagi setiap telur Omega 3," katanya.

Disiarkan pada: Disember 8, 2022 @ 2:54pm


baru bangun tido ka tauke.. patut kasi idea time pasukan jihad masih wujud

import masuk . hold export benda leh setel awal... tak payah tunggu pru pon.. klu pru lagi 5bulan kesudah la tido je
 
Sponsored Post

Top
Log in Register