Ask/Help Masihkah ada jalan keluar untuk MIMI??

CG Sponsors




lurvinrpeace

Active Member
Joined
May 5, 2010
Messages
2,207
Reaction score
5
Points
25
Assalammualaikum semua..:)

ini kisah/masalah kawan aku..

kisahnya begini..
Mimi ada masalah.. masalah nye..

bermula dengan kekasih dia yang sudah 5thun bersama..
alkisahnya.. Mimi ni masih belajar di ipt..
dalam tahun pertama..
famly pihak lelaki dah ade niat utk tunangkan mereka..
Mimi serba salah malah family Mimi pun tak bersedia lagi..
dengan alasan :
1. tidak mahu mengganggu pngajian Mimi.
2. masih tidak mempunyai duit belanja untuk buat kenduri or persiapan semua tu.
3. family Mimi bukan dari kalangan orang yg senang. ibarat kais pagi, mkn pagi.


Apabila diberi alasan begitu pada pihak lelaki.
family lelaki tersebut seolah2 tidak memahami.. malah mnyatakan "Tunang saje dulu.. untuk booking"
"tak elok couple lame2"
malah kekasih Mimi pula mendesak supaya bersetuju utk bertunang..
apabila Mimi cuba menolak secara baik..
Mimi dituduh tidak serius dalam hubungan/ tidak mahu berkahwin dengannya.
dengan hati yang pasrah Mimi menyatakan hasrat bertunang ini pada keluarga.. mulanya memang agak sukar.. namun memikirkan niat baik bertunang ini.. maka berlangsunglah majlis pertunangan tersebut..
apa yang merisau kan Mimi adalah tempoh bertunang tu selama 2 tahun..
dalam masa 2 tahun maknanya habis pengajian ckup tempoh 2 tahun tersebut.. dengan tidak mempunyai simpanan dan tidak bekerja lagi.. mampukah untuk melangsungkan majlis perkahwinan mereka?
sedangkan majlis tunang pun keluarga Mimi bersusah payah bergadai untuk membuat majlis pertunangan..
apa lagi yang tinggal kini?
seolah2 keluarga lelaki tidak memikirkan kewangan keluarga Mimi..
Kini keluarga Mimi gusar memikirkan tinggal lagi setahun tempoh masa lagi yang tinggal..
masa terus berlalu..
masalah baru terus muncul.. kekasih Mimi jadi muflis.. Mimi berhasrat untuk menangguhkan tarikh perkahwinan tersebut..
namun takot keluarga masing2 menanggung malu dll.
Mimi seolah2 tidak yakin dengan apa yang bakal dia lalui.. tidak bersedia untuk tempuh alam perkahwinan kini..


ok sampai disini ceritanya..
minta tolong jasa baik cgrian bagi nasihat/pendapat/cadangan untuk kawan aku ni.. kesian la


UPDATE :

sekarang ini Mimi tengah struggle cari keje..
krn dipaksa untuk mencari duit...
tanggung lelaki tu ke atau keje dpt payslip wat loan ke..
entah la..
trase malang makin menimpa diri Mimi..

ada mase nya dia mnyatakan hasrat untuk berhenti belajar..
ramai kawan2/lecturer tak bagi sebab Mimi ade potensi..



UPDATE :

Mimi mungkin perlu melalui proses pemulihan..
kerana sejak 2/3mminggu ini..
dia agak stress/tekanan hingga berdepan dgn SKIZO..
tak dapat tido malam.. berada dalam ketakutan/fobia..
slalo dengar bunyi suara bebukan bila nak tido..

BERAT MATA YANG MEMANDANG,
BERAT LAGI BAHU YANG MEMIKULNYA..
 
Last edited:
Sponsored Post

jamtulenmurah

CG Top Poster Club
Joined
Mar 11, 2009
Messages
25,458
Reaction score
7,722
Points
316
kawen terus....

insyaAllah ada la rezeki suami isteri.....

itu pun kalau laki tu mampu,....

kalau x tangguh kawen sampai dapat keje n stabil.....
 

biisnesman

Active+ Member
Joined
Aug 12, 2010
Messages
3,434
Reaction score
12
Points
25
tangguh la dulu tt..
biar si lelaki bina blk kehidupan die..
bg si lelaki mase stabilkan blk kewangan die..

biisnesman > kisah kwn tt mcm cerekarama la plak..:D:D
 

m0mo~

CG Top Poster Club
Platinum Member
ForexMart Fans
Joined
Oct 4, 2012
Messages
35,312
Reaction score
387
Points
136
mimi..momo sedia membantu mimi..

nampaknya masih tiada kerelaan dihati mimi untuk berkahwin...:-?

sebenarnya masalah duit ke hati?
 

mr.dede

Legendary Member
Joined
Dec 1, 2010
Messages
11,393
Reaction score
204
Points
123
cntiknye mimi...............
 

forexian

Super Active Member
Joined
Sep 28, 2008
Messages
6,034
Reaction score
61
Points
80
salah satu syarat kawin kena berkemampuan kan ?
tapi kalo tak bleh tahan napsu tu kawin je la
InsyaAllah ada la rezeki tu nanti
 

ssmeegol

Freshie
Joined
Apr 4, 2013
Messages
38
Reaction score
0
Points
6
rezeki, ajal maut di tangan tuhan. sebenarnyer ini masalah hati.
rezeki ade dimana2.. kalo x sudi jangan bg harapan pd org. lelaki yg patah hati lg teruk drpd perempuan yg patah hati. Duduk dan bincang ngan keluarga. In syaa Allah ade jalannya.


:)cgrock
 

coq_kodok

Active Member
Joined
Feb 28, 2013
Messages
1,128
Reaction score
22
Points
25
sebenarnya tuntutan perkahwinan tu adalah wajib,pihak lelaki sepatutnya berkahwin dlm ala kadar je jgn smpai grand sbb tu la yg jd begini sbb masing2 tak memahami situasi masing2.....ajak berbincang dan meberi pendapat masing2 kerana pasangan pengatin yg akan melaui bahtera nih bukan kluarga diaorang....jadi berbincang elok2 k......
 

aHLoNGYaKuZa

Active Member
Joined
Mar 15, 2013
Messages
1,514
Reaction score
10
Points
25
ikut syariat islam tunang dulu tu pun dah salah...lebih baik nikah jer terus.nikah gantung kata orang.maksiat xberlaku dosa xde sbb dah sah jd suami isteri...soal kenduri bagai tu pikir kemudian...cukup sekada kenduri doa selamat dalam islam...ada lebih esok baru buat bersanding ikut kemampuan masa tuh...rezeki ALLAH yg tentukan
 

Dewa19Kangen

Banned
Joined
Oct 2, 2010
Messages
8,902
Reaction score
3
Points
65
kesimpulannya,pihak laki tu bod#,amik contoh kawan aku warder penjara,nikah anak org susah,dengan famili dok pondok reput,semua perkara keluarga member aku support besan masa kenduri,memahami.kalo paksaan mmg ada yg terluka,jd elok tggu dan lihat..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register